• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  کاخ ناصری شهرستانک شهرستان البرز استان کرج
  •  کاخ ناصری شهرستانک شهرستان البرز استان کرج
  •  کاخ ناصری شهرستانک شهرستان البرز استان کرج
  •  کاخ ناصری شهرستانک شهرستان البرز استان کرج
  •  کاخ ناصری شهرستانک شهرستان البرز استان کرج


کاخ ناصری شهرستانک

نام مرکز دیدنی

Shahrestanak Naseri palace

نوع مرکز دیدنی

قلعه و کاخ

استان

شهرستان

کرج

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

حدود 1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

تمام ایام سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

جاده کرج، 60 کیلومتری جاده چالوس، شهرستانک

در زمان های گذشته و در میان دامنه ی کوه های شهرستانک، کاخ زیبایی به دستور ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد. قرار گیری کاخ ناصری در منطقه ی خوش آب و هوای گله گیله آن را به ییلاقگاه مورد علاقه شاه تبدیل کرد. ساخت این کاخ توسط آقا محمد ابراهیم خان، معمارباشی درباری، از سال 1257 خورشیدی آغاز شد و پس از گذشت 3 سال به اتمام رسید. عمارت ناصری با فرم مستطیل شکل دارای ابعادی به اندازه 12 در 24 متر مربع بوده است و کل مجموعه آن در 4 سطح متفاوت تشکیل شده بود. قرار گیری بنا در محور شرقی-غربی موجب شده تا تمام بخش های داخلی آن از نور خورشیده بهره ببرند و نیازی به هیچ وسیله سرمایش و گرمایشی در کل روز های سال نداشته باشد. به همین علت تمامی فصل ها به ویژه نیمه اول سال آب و هوای مطبوعی آن را فرا می گیرد.
علاقه ناصرالدین شاه به کاخ ناصری باعث شد تا مراسم مخصوصی آشپزان در آن به پا شود. در کتاب خاطرات اعتمادالسلطنه ذکر شده که هرساله ناصرالدین شاه جمعی از اشراف و شاهزادگانش را به این کاخ دعوت می کرد و به برگزاری جشن آشپزان می پرداخت. کاخ ناصری در زمان خود جزو زیباترین کاخ های شاهی به شمار می رفت. از میان پله های پهناور سنگی آب زلالی سرازیر می شد تا حوضچه مدور حیاط را سیراب کند. پس از عبور از پله ها بنای دو طبقه آجری با سه اُرُسی پهناور نمایان می شد و بینندگانش را به سمت درهای فاخرش دعوت می کرد. در حد فاصل بین اندرونی و بیرونی حمام خصوصی ناصر الدین شاه قرار دارد. بخش اندرونی آن شباهت بسیاری به معماری کاروانسراها داشته و 2 حایط را در خود جای داده است. حایط شاهی با ابعاد 26*40 متر مربع در ضلع جنوبی و حیاط خدمه با ابعادی نزدیک به 18*24 متر مربع در ضلع شمالی، محل سکونت خدمتکارانشان محسوب می شد. به سفارش ناصر الدین شاه کاغذ دیواری های آلمانی به ایران آورده شد تا دیوارهای کاخ با آن ها زینت یابند. در کنار فضای داخلی زیبای کاخ، رقص رنگ های ارسی ها بر روی زمین حال و هوای متفاوتی را به آن می داد تا دیدن مناظر چشم نواز رو به رویش دلنشین تر شوند. مهم ترین و ارزشمند ترین تزیینات کاخ ناصری اثر نقاشی استاد کمال الملک از این عمارت بود و هم اکنون در موزه کاخ گلستان از آن نگهداری می شود.
دیری نگذشت تا جمال و جبروت بنا رو به زوال رفت. پس از پایان یافتن حکومت قاجاریه بی مهری های بسیاری به عمارت ناصری شد و در دوره پهلوی هیچ اقدامی برای حفظ این اثر تاریخی صورت نگرفت تا آنکه طبقه دوم کاخ از بین رفت. کاخ شهرستانک در سال 1348 خورشیدی به عنوان اقامتگاه کوهنوردی مورد استفاده قرار گرفت و با شروع حکومت جمهوری اسلامی اوضاع آن بدتر شد. 
کاخ ناصری در 16 شهریور سال 1376 خورشیدی با شماره 1925 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در سال 1396 اقداماتی برای مرمت آن صورت گرفت.

بهترین فصل برای سفر: فصل تابستان


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به کاخ ناصری شهرستانک

تفریحات نزدیک به کاخ ناصری شهرستانک

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید