• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  پلنگ چال شهر تهران استان تهران
  •  پلنگ چال شهر تهران استان تهران
  •  پلنگ چال شهر تهران استان تهران
  •  پلنگ چال شهر تهران استان تهران
  •  پلنگ چال شهر تهران استان تهران


پلنگ چال

نام مرکز دیدنی

Palangchal Mountain

نوع مرکز دیدنی

پیاده روی و کوهنوردی

استان

شهرستان

تهران

منطقه

ولنجک و اوین

ناحیه

شمال شهر

مدت زمان بازدید

نصف روز الی 2 روز

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تهران، شمیران، درکه، آب ذغال چال

جان پناهِ پلنگ چال استراحتگاهی است که در سال 1349 به وسعت 300 متر مربع ساخته شد و  در مسیر صعود به قله توچال، قله شاه نشین و امامزاده داوود قرار گرفته که کوهنوردان شب را در آن سپری می کنند. فاصله آن از میدان درکه حدود 2.5 الی 3 ساعت و از پناهگاه پلنگ چال تا قله توچال بسته به مسیر انتخابی تا فتح قله حدود 4 الی 5 ساعت راه است. کوهنوردان معمولا عصر راه می افتند، شب را در پلنگ چال به صبح می رسانند و صبح زود مسیرشان را برای صعود به قله توچال ادامه می دهند. اگر قصد دارید که از مسیر درکه به سمت یکی از مقصدهای یاد شده حرکت کنید بهتر است یک کوله پشتی به همراه داشته باشید که برای 7 ساعت در آن خوراکی های سبک مثل کشمش، خرما، لقمه نان و پنیر و گردو، یک بطری آب، کلاه نقاب دار، کرم ضد آفتاب،  یک عدد سوت، چراغ قوه، پول نقد، لباس اضافی، یک نایلون کوچک برای زباله های شخصی و عصای کوهنوردی به همراه داشته باشید. فراموش نکنید بهترین زمان صعود به ارتفاعات البرز در اردیبهشت، خرداد، مهر و آبان است. در بقیه ماههای سال مسیر صعود به این قله از طریق جان پناه پلنگ چال یخ بسته است. کوله را در خودرویتان بگذارید و رهسپار ولنجک شوید خودرویتان را در پارکینگ ولنجک پارک کنید و از تاکسی های عبوری تا میدان درکه استفاده نمایید. از میدان درکه 6 کیلومتر کوهپیمایی تا جان پناه پلنگ چال در پیش دارید و از آنجا می توانید مقصد بعدی خود را انتخاب کنید. البته فراموش نکنید این مسیر از کنار دره پلنگ چال می گذرد که رودخانه ای زیبا در آن جریان دارد. بعد از 1.5 ساعت کوهپیمایی تند به مسیر جنگل های کارا می رسید که در یال های غربی دره پلنگ چال با شیب تند قرار گرفته است و پر از درختان میوه و چشمه ای می  باشند. می توانید در بین راه از این جنگل زیبا هم دیدن فرمایید. اگر وارد مسیر جنگل کارا نشوید و  مسیرتان را ادامه دهید تقریبا نیم تا یک ساعت راه به جان پناه پلنگ چال دارید. اگر قصد اقامت در پلنگ چال دارید باید بدانید که این استراحتگاه کلا ظرفیت 70 نفر را بیشتر ندارد و می توانید هم از اتاق های گروهی و هم خصوصی مردانه و زنانه استفاده کنید. البته هزینه ورودی و کرایه اتاق های آن را باید بپردازید. ساعت خاموشی 10 شب است و ساعت 7 صبح هم صبحانه را میل کنید و گرنه رستوران شلوغ می شود و آفتاب پهنه کوه را می گیرد و کوهنوردی در زیر نور خورشید بسیار طاقت فرسا خواهد بود. اگر مستقیم کوه را به سمت بالا طی کنید به ایستگاه پنجم تله کابین می رسید. توصیه اکید می کنم که اگر در زمستان قصد صعود به توچال را دارید از این مسیر به هیچ وجه استفاده نفرمایید چراکه علاوه بر سنگلاخی بودن و داشتن شیب های تند، خطر سقوط بهمن نیز شما را تهدید می کند. مسیر ایستگاه پنجم تله کابین توچال بسیار سخت است و مختص کوهنوردان و صخره نوردان حرفه ای می باشد. ایستگاههای این مسیر عبارتند از ایستگاه پنجم تله کابین، ایستگاه هفتم تله کابین و قله توچال. اما اگر از طرف شمال شرقی پناهگاه پلنگ چال به صعودتان ادامه دهید مسیری راحت تر را در پیش خواهید داشت.

نکات مهم برای کوهنوردی در پلنگ چال
1) توجه داشته باشید در قسمت های بالایی کوه هوا چند درجه خنک تر است و باید با توجه به فصل لباس مناسب همراه داشته باشید. در طول کوه پیمایی باید همواره آب آشامیدنی با خود داشته باشید و در فواصل منظم حتما آب بنوشید تا خدای نا کرده سلامتی تان به خطر نیفتد.
2) با توجه به محدودیت سرویس های بهداشتی همواره تمهیدات لازم در این راستا را از قبل به عمل آورید 6 ساعت کوه پیمایی مسیر کمی نیست.
3) دانه های روغنی، انجیر خشک، کشمش علاوه بر کم وزن بودن و سهولت در خوردن بسیار انرژی زا هستند سعی کنید در کوهنوردی همراه خودتان مقداری از آنها را داشته باشید.
4) یک سوت در طبیعت برای کمک خواستن کمک زیادی به شما می کند. پس همراه بردن یک سوت کوچک را فراموش نکنید.
5) چسب زخم، پانسمان، ژلهای مسکن درد، داروهای مسکن و کرم ضد آفتاب وعینک آفتابی، کلاه نقاب دار از لوازم ضروری در صعود به قله هستند.
6) ژل آتش زنه و فندک و یک پلاستیک زباله برای جلوگیری از خیس شدن در برابر رگبارهای بهاری و پاییزی نیز باید همراه کوهنوردان باشد.

دسترسی به کوه پلنگ چال
با ماشین شخصی: از اتوبان چمران وارد خیابان یمن شوید اولین چهارراه را به دست چپ بپیچید و وارد خیابان رشیدالدین فضل الله شوید. سپس خیابان فضل الله را مستقیم به جلو برانید بعد از میدان شهریاری وارد درکه می شوید.
با وسایل نقلیه عمومی: با استفاده خط 1 مترو یا خط 4 اتوبوس بی آر تی در میدان تجریش پیاده شده و در ایستگاه اتوبوس تجریش، نزدیک امام زاده صالح  مینی بوس های درکه را سوار شوید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

تفریحات نزدیک به پلنگ چال

دیدنی های نزدیک به پلنگ چال

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.


مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

آب و هوا

ساعت به وقت محلی این شهر

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید