• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  پناهگاه شیرپلا شهر تهران استان تهران
  •  پناهگاه شیرپلا شهر تهران استان تهران
  •  پناهگاه شیرپلا شهر تهران استان تهران


پناهگاه شیرپلا

نام مرکز دیدنی

Shirpala Shelter

نوع مرکز دیدنی

پیاده روی و کوهنوردی

استان

شهرستان

تهران

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

یک شب

ساعت بازدید

شبانه روزی

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تجریش، میدان سربند، پس قلعه، دوراهی اوسون، آبشار دوقلو

مجتمع کوهستانی شیرپلا در ارتفاع 2750 متری از سطح دریا قرار گرفته است که 50 متر با آبشار دوقلوی تهران در محله سربند فاصله دارد. این جانپناه با 800  متر مربع مساحت ظرفیت اسکان 250 نفر مسافر را دارد. از جمله امکانات آن می توان به آب و برق و بوفه اشاره نمود. مجتمع کوهستانی شیرپلا در مسیر صعود به قله توچال قرار دارد. افرادی که قصد صعود به قلل توچال، پیازچال و شاه نشین را دارند می توانند برای استراحت و توقف شبانه از امکانات مجتمع کوهستانی شیرپلا استفاده کنند. بعد از پارک خودرویتان در میدان سربند سفر شما به این جانپناه آغاز می گردد که از مسیری مارپیچی می گذرد که یک طرف آن رودخانه و طرف دیگر کافه ها و رستوران های دربند قرار دارد، سه کیلومتر جلوتر یک  پل فلزی قرار دارد که به  دو راهی اوسون ختم می شود. در دو راهی اوسون تابلوی راهنمای آبشار دوقلو وجود دارد، بعد از آبشار دو قلو به  شیرپلا می رسیم. معمولا کوهنوردانی که قصد صعود به توچال را دارند حتما یک شب در شیرپلا اسکان می کنند. در مسیر شیرپلا دو چشمه نرگس و چشمه فرخلا قرار دارد که کوهنوردان معمولا ساعتی را در کنار آن به استراحت و تفریح می پردازند. از شیرپلا تا توچال 4 ساعت راه بیشتر نیست و معمولا کوهنوردان بعد از شبی استراحت در مجتمع کوهستانی شیرپلا صبح زود عازم صعود به توچال می شوند. برای رفتن به مجتمع کوهستانی شیرپلا باید با کمی از فنون کوهنوردی آشنا باشید یا حداقل با گروههای کوهنوردی عازم این مجتمع کوهستانی شوید. چون در بعضی از نقاط مسیر ناگزیرید که از سیم بوکسل هایی که به کوه نصب شده اند استفاده کنید و با کمک آنها از مسیرهای صعب العبور بگذرید.

بهترین زمان بازدید از پناهگاه شیرپلا
برای رفتن به مجتمع کوهستانی شیرپلا بهترین زمان بهار و تابستان هستند چون مسیر صعود در پاییز و زمستان برفگیر و لغزنده است و احتمال سقوط بهمن نیز وجود دارد اما اگر فقط قصد شما بازدید از آبشار دوقلو و طبیعت گردی می باشد و به صورت تفننی یک شب را در شیرپلا اقامت می گزینید، به غیر از زمستان بقیه فصول سال برای کوهنوردان آماتور مناسب می باشد.

وجه تسمیه شیرپلا
اهالی البرز به پلو، پلا می گویند و شیرپلا همان شیربرنج می باشد. احتمالا روزگاری در این اقامتگاه شیربرنج گرم سرو می شده است.

افسانه هایی در مورد شیرپلا
در افسانه ها آمده است که کیقباد پادشاه افسانه ای ایران قبل از این که به سلطنت برسد، با کمک رستم در دژ کیقباد که همین شیرپلای امروزیست اقامت داشته است.

دسترسی
دسترسی با وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و مترو به شیرپلا امکان پذیر نمی باشد و بهتر است از تاکسی های اینترنتی و وسیله نقلیه شخصی استفاده فرمایید.
وسیله نقلیه شخصی: برای رفتن به مجتمع کوهستانی شیرپلا باید از میدان تجریش باید وارد خیابان دربند شوید در میدان سربند از سمت تله سیژ به سمت دربند بپیچید و بعد از آن وارد روستای پس قلعه شوید. با کمک تابلوهای راهنما به سمت آبشار دو قلو بروید. دو ساعت کوهپیمایی تا آبشار را در پیش دارید بعد از آبشار 50 متر جلوتر به مجتمع کوهستانی شیرپلا می رسید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

تفریحات نزدیک به پناهگاه شیرپلا

دیدنی های نزدیک به پناهگاه شیرپلا

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.


مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

آب و هوا

ساعت به وقت محلی این شهر

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید