• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  پناهگاه اسپید کمر شهرستان تهران استان تهران
  •  پناهگاه اسپید کمر شهرستان تهران استان تهران


پناهگاه اسپید کمر

نام مرکز دیدنی

Speed Kamar Shelter

نوع مرکز دیدنی

معماری

استان

شهرستان

تهران

ناحیه

کوهستانی

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تهران، خیابان شریعتی، میدان قدس، خیابان دربند، میدان سربند

جانپناه یا پناهگاه اسپیدکمر بر روی یال جنوبی کوه توچال در دو طبقه با هزینه شخصی صاحب نامان برجسته ای در کوهنوردی در سال 1325 بنا شده است. این جان پناه با هدف حفاظت جان کوهنوردان در ارتفاعات توچال از گزند طوفان و بارندگی های ناگهانی ساخته شده است. رسم بر این است که کوهنوردان اضافات غذای خود را در جان پناه، برای دیگر کوه پیمایان می گذارند. بعد از اینکه جان پناه شیرپلا ساخته شد، این جان پناه بلااستفاده ماند تا در سال 1375 به همت گروهی از کوهنوردان بازسازی شد و مجددا مورد استفاده قرار گرفت. همه ساله نیز گروهی از کوهنوردان به نظافت و تعمیر آن می پردازند. زمانی که این جان پناه ساخته شد مسیر صعود قله توچال مسیر سربند-اوسون-اسپیدکمر بوده است. در واقع این مسیر یکی از مسیرهایی بوده که مردم از آن با پای پیاده یا الاغ، قاطر و اسب به استان مازندران سفر می کردند. شایان ذکر است که مصالح ساختمانی مانند گچ و سیمان با قاطر به این جان پناه آورده شده است.

معماری پناهگاه اسپید کمر
این بنا به شکل هرم در دو طبقه ساخته شده و طبقه زیرین برای صرف غذا و طبقه بالایی به منظور خواب و استراحت طراحی شده است.

سازندگان:
محمد کاظم گیلانپور مولف کتاب پیروزی بر اورست.
گغام میناسیان نخستین کوه نورد با تکنیک ایران. 
فرخ رحمدل از چهره های معروف کوهنوردی. 
جلیل کتیبه ای از پایه گذاران ورزش دیواره نوردی در ایران.
حسین گل گلاب سراینده شعر ای ایران
ناصر حقیقی، عبدالله رشتیان، محمد زندی، هوشنگ محیط، عزیز حاتمی، امیر فیض و چند تن دیگر از کوهنوردان به نام که با کمک های مالی خود این اثر را ساخته و زنده نگه داشته اند.

دسترسی به جانپناه اسپید کمر
با وسایل نقلیه عمومی: با خط 1 مترو یا خط 4 بی آر تی به ایستگاه تجریش رفته و از آنجا با تاکسی های دربند-تجریش در میدان سربند پیاده شوید. بعد از رسیدن به دره اوسون، باید دو راهی اوسون را به دست چپ به طرف ایستگاه پنجم تله کابین بروید و از آنجا مستقیم به سمت جان پناه اسپید کمر بروید. 
با وسیله نقلیه شخصی: از خیابان دکتر شریعتی مستقیم به سمت میدان قدس برانید و در میدان قدس به خیابان در بند بپیچید و از آنجا به میدان سربند بروید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به پناهگاه اسپید کمر

تفریحات نزدیک به پناهگاه اسپید کمر

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید