• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  محله سربند تهران شهرستان تهران استان تهران
  •  محله سربند تهران شهرستان تهران استان تهران
  •  محله سربند تهران شهرستان تهران استان تهران
  •  محله سربند تهران شهرستان تهران استان تهران
  •  محله سربند تهران شهرستان تهران استان تهران
  •  محله سربند تهران شهرستان تهران استان تهران
  •  محله سربند تهران شهرستان تهران استان تهران
  •  محله سربند تهران شهرستان تهران استان تهران


محله سربند تهران

نام مرکز دیدنی

Sarband Neighborhood

نوع مرکز دیدنی

منطقه و میدان

استان

شهرستان

تهران

منطقه

زعفرانیه و دربند

ناحیه

شمال شهر

مدت زمان بازدید

3 الی 4 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تهران، میدان تجریش خیابان دربند، میدان سر بند

محله سربند یکی از مناطق خوش آب و هوای قدیمی در شمال تهران است. از میدان تجریش که وارد خیابان دربند شوید در انتهای این خیابان به میدان سربند می رسیم که ابتدای محله سربند به شمار می رود. در وسط این میدان یک مجسمه سیمانی، نماد یک کوهنورد وجود دارد که قدمت آن به سال 1338 باز می گردد و که در کنار میدان کوهنوردان سربند هتل بولوار قرار دارد و ایستگاه تله سیژ جنب آن قرار گرفته است. بسیاری از کوهنوردان فتح قلل البرز مرکزی را از این نقطه آغاز می کنند. اگر تصمیم بگیرید پیاده وارد محله سربند شوید باید مسیر مارپیچی را طی کنید که یک طرف آن رودخانه و طرف دیگرش کافه ها و رستوران های دربند قرار دارد. بوی چای، قلیان، املت، آش، جگر، دود کباب و غیره معمولا فضا را پر کرده است. سه کیلومتر جلوتر به پل فلزی می رسیم در روبه روی پل فلزی گذر آقا مهدی قرار دارد. بعد از پل یک دو راهی قرار دارد که هر دو به دو راهی اوسون ختم می شوند. در دو راهی اوسون تابلوی راهنمای آبشار دوقلو وجود دارد که مقصد اکثر افراد همین آبشار دوقلو است. معمولا کوهنوردانی که به صعودهای کم ارتفاع علاقمندند آبشار دوقلو را در فصل بهار انتخاب می کنند. ناگفته نماند که در مسیر رسیدن به این آبشار باید در بعضی از نقاط صعب العبور از سیم بکسل هایی که به کوه نصب شده است عبور نمایید. در نظر داشته باشید که  این آبشار نیز مانند آبشار سنگان و بیشتر آبشارهای نواحی شمیرانات فصلی می باشد و در فصل زمستان کامل یخ می زند و بسیار زیبا و با شکوه تر از قبل به نظر می رسد. از امکانات اطراف آبشار هتل اسپیناس و بوفه می باشد. ارتفاع آبشار دوقلو 20 متر است و چون از دو سمت تخته سنگ بزرگی جاری می شود و به نظر می رسد که دو آبشار در کنار هم جاری هستند، به این نام معروف شده است. آبشار دوقلو در 2700 متری از سطح دریا قرار دارد و نزدیک جانپناه شیرپلا در مسیر صعود به قله توچال واقع شده است. کوهنوردانی که به این منطقه می آیند معمولا قله «بند یخچال» را نیز فتح می نمایند.«بندیخچال» اولین قله ای است که روی آن سنگ نوردی و صخره نوردی انجام شده است. کلا دو سه ساعتی راه از میدان سربند تا آبشار دوقلو بیشتر نیست و می توانید یک روز خاطره انگیز را در طبیعت زیبای سر بند سپری کنید.

تاریخچه مجسمه کوهنورد
در واقع این مجسمه سیمانی که با نام تندیس کوهنورد شناخته می شود تندیس سرهنگ امیر شاه قدمی، کوهنورد، چترباز، مربی ممتاز اسکی از فدراسیون ایران و فرانسه و همچنین مربی کایت است. در سال 1338 حسن وجدان خوش که خود کوهنوردی حرفه ای بود پیشنهاد ساخت این تندیس را به فدراسیون کوه نوردی داد و پس از تایید رئیس وقت این فدراسیون که رئیس مرکز آموزش کوهستانی ارتش نیز بود سرهنگ امیر شاه قدمی را که در آن زمان گروهبان ارتش، مربی کوه نوردی مرکز آموزش کوهستانی و همچنین مربی اسکی کشور بود را به عنوان مدل به استاد رضا لعل ریاحی، استاد دانشکده هنرهای زیبا، مجسمه ساز و سرهنگ ارتش معرفی کرد. همچنین هزینه ساخت این مجسمه را شهرداری بر عهده گرفت که مبلغی بالغ بر ده هزار تومان بود. مدل گچی این مجسمه در نهایت در سال ۱۳۳۸ ساخته و در میدان سربند نصب شد. اما به علت بارندگی و یخبندان سخت در زمستان همان سال دست و قسمتی از بدنه آن خرد شد. این تندیس سیمانی که امروز می بینیم، از روی نسخه‌ گِلی مجسمه اصلی در سال 1341 ساخته شده است. چند سال پس از نصب مجسمه در میدان سربند یعنی در آبان ماه سال 1350 به پیشنهاد فدراسیون کوهنوردی ایران و موافقت انجمن شهر و شهرداری تهران، نام این میدان به میدان «کوهنوردان» تغییر کرد.
سرهنگ امیر شاه قدمی به علت همکاری در عملیات مربوطه به نجات یک فروند هواپیمای آمریکایی سقوط کرده در قله زردکوه بختیاری موفق به نجات سرنشینان آن گشت و از طرف رییس جمهور وقت آمریکا (کندی) مدال لیاقت را دریافت کرد. وی در سن 82 سالگی در تاریخ در روز دوشنبه یازدهم اردیبهشت ماه سال 1391 درگذشت. 

بهترین زمان بازدید از محله سربند
منطقه کوهستانی سربند در کوهپایه های رشته کوههای البرز مرکزی واقع شده است. معمولا البرز مرکزی و منطقه شمیرانات زمستانهای سردی دارد و از انتهای آذر ماه مسیرها کاملا پوشیده از برف است. بهار و تابستان بهترین فصول سال برای شکم گردی و کوهنوردی و طبیعت گردی در این مناطق می باشند. فصل پاییز هم برای برف بازی در این منطقه مناسب است اما زمستان ها مسیر لغزنده و یخبندان می شود و اگر کوهنورد حرفه ای هستید و قصد شکم گردی ندارید بهتر است که از این منطقه بازدید فرمایید. آب آبشار دوقلو هم حتی در تابستان استخوان سوز است و در زمستان کاملا آبشار یخ می زند.

دسترسی
دسترسی با وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و مترو به سربند امکان پذیر نمی باشد و بهتر است از تاکسی های اینترنتی و وسیله نقلیه شخصی استفاده فرمایید.
وسیله نقلیه شخصی: برای رفتن به آبشار دوقلو باید از میدان تجریش باید وارد خیابان دربند شوید و بعد از آن وارد روستای پس قلعه شوید. با کمک تابلوهای راهنما به سمت آبشار دو قلو بروید. دو ساعت کوهپیمایی تا آبشار را در پیش دارید. ماشینتان را در نزدیکی کوه پارک کنید، لوازم کوهنوردیتان را بردارید و راهی آبشار شوید. اگر قصد شکم گردی دارید در انتهای خیابان دربند در میدان سربند ماشینتان را پارک کنید و به سمت جاده پر و پیچ خمی بروید که در مملو از رستوران ها و کافه های فراوان است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به محله سربند تهران

تفریحات نزدیک به محله سربند تهران

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید