• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  کوه توچال شهر تهران استان تهران
  •  کوه توچال شهر تهران استان تهران
  •  کوه توچال شهر تهران استان تهران
  •  کوه توچال شهر تهران استان تهران
  •  کوه توچال شهر تهران استان تهران
  •  کوه توچال شهر تهران استان تهران
  •  کوه توچال شهر تهران استان تهران
  •  کوه توچال شهر تهران استان تهران
  •  کوه توچال شهر تهران استان تهران
  •  کوه توچال شهر تهران استان تهران
  •  کوه توچال شهر تهران استان تهران


کوه توچال

نام مرکز دیدنی

Tochal Mountain

نوع مرکز دیدنی

پیاده روی و کوهنوردی

استان

شهرستان

تهران

منطقه

ولنجک و اوین

ناحیه

کوهستانی

مدت زمان بازدید

2 ساعت الی 1 روز کامل

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تهران، بزرگراه شهید چمران، انتهای خیابان ولنجک

کوه توچال با ارتفاع 3964 متر یکی از قله های رشته کوه البرز در 5 کیلومتری میدان تجریش در شمال تهران می باشد. این کوه ازشمال به شهرستانک، روستاهای آهار و شکرآب ختم می شود. نزدیک بودن به مرکز شهر تهران، دسترسی آسان به آن با وسایل حمل و نقل عمومی و وجود امکانات تفریحی-رفاهی مناسب سبب گشته علاقمندان به کوهنوردی و کوهپیمایی روزهای تعطیل خود را به سپری کردن اوقات فراغت در این قله نسبتا مرتفع بپردازند. 

کوهنوردی در توچال
بهترین ماهها برای صعود به قله توچال ماههای اردیبهشت، خرداد، مهر و آبان می باشد. که کمترین میزان برف و لغزندگی در قسمت های بالایی دامنه های کوه وجود دارد و خطر ریزش بهمن تقریبا صفر است. اگر تنها به قصد کوه نوردی و صعود به قله به توچال می روید باید بدانید که تا قله مسافتی در حدود 20 کیلومتر را باید بپیمایید. آب و مواد خوراکی و عصای کوه نوردی و یخ شکن برای کفش هایتان از جمله ضروریات است.

5 مسیر صعود به قله برای کوه نوردان عبارتند از
1) مسیر دربند
رایج ترین مسیر برای صعود به قله مسیر دربند، شیرپلا، سیاه سنگ، قله توچال است که مسافتی در حدود 3560 متر در بر می گیرد. ارتفاع قله در این قسمت 1800 متر است. با وجود اینکه این مسیر یکی از زیباترین و کوتاهترین مسیرهای قله توچال تلقی می شود و آبشار دو قلو در این مسیر قرار دارد، اما در نقاطی کاملا صعب العبور است. در قسمت های صعب العبور پله های فلزی در نظر گرفته شده و طناب کشی شده است. اما به دلیل تردد زیاد در فصل زمستان مسیر یخ می زند و بسیار لغزنده و خطرناک می باشد. فعالیت تله کابین نیز در شرایط نامساعد جوی محدود می شود و فقط از ساعت 3 بعد از ظهر خدمات رسانی می کند. که الویت با اسکی بازان است. بنابراین کوهنوردان باید قبل از اقدام به صعود از موقعیت جوی منطقه کاملا آگاه شوند. از مسیر دربند، جان‌پناه اسپیدکمر، ایستگاه هفتم تله‌کابین، نیز می توانید خودتان به بالای قله برسانید. این مسیر در صورتی توصیه می شود که شما کوهنورد حرفه ای بوده و به خطرات احتمالی واقف باشید، در غیر این صورت مسیر مستقیم بهترین مسیر برای شما خواهد بود.
دسترسی:
با وسایل نقلیه عمومی: با خط 1 مترو یا خط 4 بی آر تی به ایستگاه تجریش رفته و از آنجا با تاکسی های دربند-تجریش در میدان سربند پیاده شوید و بقیه راه را با توجه به تابلوهای مسیر پیاده طی کنید.
با وسیله نقلیه شخصی: از خیابان دکتر شریعتی مستقیم به سمت میدان قدس برانید و در میدان قدس به خیابان دربند بپیچید و از آنجا به میدان سربند بروید.

2) مسیر کلکچال
این مسیر کوتاه، کم خطر، با طبیعتی زیبا و با امکانات تفریحی- رفاهی مناسب برای تمام کسانی که به کوه پیمایی علاقمندند. بعد از رفتن پارک جمشیدیه و دو ساعت کوهپیمایی در مسیری پر پیچ و خم اما عریض به مجتمع کلکچال می رسید. از کلکچال به سمت گردنه گرز دره رفته و بعد از فتح قله کلکچال به پناهگاه شیر پلا می رسید.
داشتن عصای کوهنوری و همچنین بستن یخ شکن به کفش ها در فصول زمستان حتی در این مسیر کم خطر نیز الزامی می باشد. آب و مقداری کمی خوراکی و لباس مناسب حتما به همراه داشته باشید. گرچه در بین راه کافه هایی وجود دارد.
دسترسی:
با وسایل نقلیه عمومی: با بی آرتی خط 4 یا مترو خط 1 به میدان تجریش رفته و از آنجا با تاکسی دربست به پارک جمشیدیه بروید. 
با ماشین شخصی: از میدان تجریش وارد خیابان نیاوران شده و سپس از خیابان فیضیه به پارک جمشیدیه می رسید. از بزرگراه صدر هم می توانید وارد کامرانیه شوید. سپس وارد نیاوران شده و از خیابان فیضیه به پارک جمشیدیه برسید.

3) مسیر تله کابین
مسیر تله کابین از جذاب ترین مسیر های صعود به توچال به حساب می آید که بسیار صعب العبور نیز هست. ایستگاههای این مسیر عبارتند از چشمه، ایستگاه دوم تله کابین، ایستگاه پنجم تله کابین، ایستگاه هفتم تله کابین و قله توچال.
این مسیر از ایستگاه 2 به بعد هیچ گونه امکانات رفاهی ندارد و داشتن آب و غذا، یخ شکن کفش، عصای کوهنوردی و لباس مناسب در فصل زمستان الزامی است. با توجه به ریزش بهمن در این مسیر در فصل زمستان قبل از عزیمت به توچال شرایط آب و هوایی را بررسی نمایید.
دسترسی:
با اتوبوس: بعد از پیاده شدن از خط شماره 4 بی آر تی در میدان تجریش، سوار تاکسی های تجریش- بام تهران شوید. از بام تهران می توانید بلیط اتوبوس های برقی را خریداری نموده و در ترمینال منتظر شوید تا نوبتتان شود و شما را به ایستگاه تله کابین شماره 1 برساند. می توانید این مسیر دو کیلومتری را پیاده طی نمایید.
با مترو: بعد از پیاده شدن از خط 1 در میدان تجریش، سوار تاکسی های خطی تجریش- بام تهران شده و از بام تهران با اتوبوس برقی های مجموعه تفریحی توچال خود را به ایستگاه 1 تله کابین برسانید.
با ماشین شخصی: از مسیر اتوبان چمران شمال وارد ولنجک شوید و با استفاده از تابلوهای راهنما خود را به بام تهران که در اول مجموعه توچال قرار دارد برسانید. خودرویتان را در پارکینگ پارک کنید و به سمت قله عزیمت فرمایید.

4) مسیر دارآباد
بهترین مسیر برای صعود به قله توچال مسیر دارآباد در شمال شمیران با چشمه ها و رودها و آبشارهای کوچک و بزرگ فراوان است. سه مسیر برای صعود از دارآباد وجود دارد که دو مسیر آن به دره ای عمیق با شیب تند منتهی می شود و بسیار صعب العبور است و مختص کوهنوردان و صخره نوردان حرفه ای می باشد. بهترین مسیر، مسیردارآباد، قله دارا آباد، قله پیاز چال و قله توچال می باشد. در این مسیر دره زردبند در ابتدای راه قرار دارد. بعد از عبور از میان کاج ها به چشمه درازلش می رسید. اگر مستقیم این مسیر را طی کنید به سیم خارداریهای پادگانی متروکه می رسید که باید آن را پشت سر بگذارید تا به ایستگاه سرباز برسید. اگر کوهنوردی را همین طور ادامه دهید نمایی از لواسان و سد لتیان را در سمت راستتان و کمی جلوتر نمای جاده فشم را می بینید. همین طور مستقیم که طی طریق نمایید به قله دارآباد می رسید. فقط تا قله دارآباد 6 ساعت راه است. سپس باید مسیر قله پیاز چال را از کنار دره همیشه سر سبز آن پیش بگیرد و بعد از فتخ قله پیاز چال، نوبت به فتح قله توچال می رسد. این مسیر بسیار صعب العبور است و به کوهنوردان حرفه ای پیشنهاد می شود. 
دسترسی
با اتوبوس:  با استفاده از خط  4 بی آر تی خود را به تجریش برسانید. پس از پیاده شدن در این ایستگاه سوار اتوبوس های تجریش-دارآباد شوید و در ایستگاه پله پیاده شوید. خیابان پور ابتهاج را پیاده تا آخر طی کنید تا به خیابان شهید محبی برسید. از این جا کوهپیمایی شما آغاز می شود.
با مترو: در ایستگاه تجریش از مترو خط 1 پیاده شوید. اتوبوس های تجریش- دار آباد را سوار شده و در ایستگاه پله از اتوبوس پیاده شوید. خیابان پور ابتهاج را پیاده تا آخر طی کنید تا به خیابان شهید محبی برسید. از این جا کوهپیمایی شما آغاز می شود.
با خودرو شخصی: اگر قصد دارید که با خودروی شخصی به دارآباد بروید. از خیابان نیاوران وارد خیابان سباری شوید در انتهای خیابان سباری، خیابان پور ابتهاج قرار دارد که به خیابان محبی ختم می شود و ابتدای مسیر صعود می باشد. در انتهای خیابان ابتهاج یا ابتدای محبی ماشین را پارک کرده و عازم کوهنوردی شوید. از بزرگراه امام علی هم می توانید مستقیم به دارآباد بروید.

5) مسیر درکه یا پلنگ چال
این مسیر تا جایی به نام اذغالچال امن است و توصیه می شود که در فصل زمستان از ایستگاه اذغالچال جلوتر نروید چون خطر ریزش بهمن وجود دارد. ولی تا ایستگاه تله کابین شماره 5 مسیری صعب العبور و با فراز و نشیب های فراوان است. این مسیر  که از کنار دره درکه و پلنگ چال و رودخانه زیبای درکه عبور می کند مناظری بدیع و زیبا را در پیش روی کوهنورادان می گستراند. امکانات رفاهی در درکه بسیار زیاد است و شامل رستوران، کافه، سرویس بهداشتی، اطلاعات فدراسیون کوهنوردی، مسجد و انواع فروشگاههای مواد غذایی می باشد.
دسترسی
با وسایل نقلیه عمومی: با خط 1 مترو یا خط 4 اتوبوس بی آر تی در میدان تجریش پیاده شده و در ایستگاه اتوبوس تجریش، نزدیک امام زاده صالح  مینی بوس های درکه را سوار شوید.
با ماشین شخصی: از اتوبان چمران وارد خیابان یمن شوید. اولین چهارراه را به دست چپ بپیچید و وارد خیابان رشیدالدین فضل الله شوید. سپس خیابان فضل الله را مستقیم به جلو برانید بعد از میدان شهریاری وارد درکه می شوید.

نکات مهم:
1) از روستاهای شکرآب و شهرستانک هم امکان صعود به قله هست اما مختص اهالی آشنا به مسیر می باشد و توصیه نمی شود.
2) توجه داشته باشید در قسمت های بالایی کوه هوا چند درجه خنک تر است و باید با توجه به فصل لباس مناسب همراه داشته باشید. در طول کوه پیمایی باید همواره آب آشامیدنی با خود داشته باشید و در فواصل منظم حتما آب بنوشید تا خدای ناکرده سلامتی تان به خطر نیفتد.
3) با توجه به محدودیت سرویس های بهداشتی همواره تمهیدات لازم در این راستا را از قبل به عمل آورید. 20 کیلومتر کوه پیمایی مسیری کمی نیست.
4) دانه های روغنی، انجیر خشک، کشمش علاوه بر کم وزن بودن و سهولت در خوردن بسیار انرژی زا هستند. سعی کنید در کوه نوردی همراه خودتان مقداری از آنها را داشته باشید.
5) یک سوت در طبیعت برای کمک خواستن، کمک زیادی به شما می کند. پس همراه بردن یک سوت کوچک را فراموش نکنید.
6) چسب زخم، پانسمان، ژلهای مسکن درد، داروهای مسکن و کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه نقاب دار از لوازم ضروری در صعود به قله هستند.
7) ژل آتش زنه و فندک و یک پلاستیک زباله برای جلوگیری از خیس شدن در برابر رگبارهای بهاری و پاییزی نیز باید همراه کوهنوردان باشد.
8) اگر تمایل داشته باشید شبی را در کوه بگذارنید از سال 1382 میهمان پذیری به نام هتل توچال در ایستگاه هفتم تله کابین با 27 اتاق و سوئیت با یک نمای چوبی زیبا آماده خدمات رسانی به گردشگران و کوهنوردان می باشد. 

تله کابین و پیست اسکی توچال
امکانات دیگری که در کوه توچال قرار دارد تله کابین با سه خط  و 6 ایستگاه می باشد که از ایستگاه 7 تله کابین به راحتی می توانید به ایستگاه 1 برسید. سه پیست اسکی با سه تله سیژ و یک تله اسکی در ایستگاه هفتم و دامنه غربی کوه توچال وجود دارد. علاقه مندان بعد از صعود و روزی استراحت در هتل توچال می توانند به تفریح و سرگرمی در پیست بپردازند.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

تفریحات نزدیک به کوه توچال

دیدنی های نزدیک به کوه توچال

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.


مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

آب و هوا

ساعت به وقت محلی این شهر

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید