• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  روستای شهرستانک شهرستان البرز استان کرج
  •  روستای شهرستانک شهرستان البرز استان کرج
  •  روستای شهرستانک شهرستان البرز استان کرج
  •  روستای شهرستانک شهرستان البرز استان کرج


روستای شهرستانک

نام مرکز دیدنی

Shahrestanak Village

نوع مرکز دیدنی

روستا و دهکده

استان

شهرستان

کرج

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

3 الی 8 ساعت

ساعت بازدید

تمام ایام سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان البرز، جاده کرج، 60 کیلومتری جاده چالوس، منطقه آسارا، نرسیده به گچسر

روستای زیبای شهرستانک با آب و هوای دلپذیر و جاذبه های گردشگری گوناگونش یکی از بهترین ییلاق های استان البرز به شمار می رود. این روستای چشم نواز طبق سرشماری سال 1395، جمعیتی نزدیک به 1300 نفر را در خود گنجانده است و اکثرا به لهجه مازندرانی صحبت می کنند. بر روی کوه های اطراف شهرستانک که می ایستی، تا چشم کار می کند درخت می بینی و جلوه زیبای طبیعت را. این روستای کم نظیر مساحت 500 هکتاری را در میان کوه ها به خود اختصاص داده است و با گذر رودخانه ای زلال از میان درختان، تصویر منحصر به فردی را به نمایش می گذارد. 
بناهای تاریخی موجود و اسناد باستانی نشان دهنده قدمت 3000 ساله روستای شهرستانک است و این را می توان از درخت 2800 ساله سرو اُرس این روستا مشاهده کرد. در زمان قاجاریان ناصرالدین شاه به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای خوش شهرستانک، آن را به عنوان یکی از تفرجگاه های مورد علاقه خود برگزید و عمارت 2 طبقه زیبایی را در آن بنا نهاد. این کاخ ناصری به کاخ شهرستانک نیز مشهور است و جشن های مخصوصی همچون آشپزان در آن برگزار شود. به سمت کاخ ناصری در ضلع جنوبی دره گله گیله که می روی تپه ای عاری از درختان و پوشده شده از سفال های قرمز رنگ تاریخی به چشم می خورد. این منطقه به تپه شنستون شهرت دارد و بومیان شهرستانک خاک آن را محلی مناسب برای کشت دیم می دانند. از دیگر بناهای تاریخی این روستا قلعه دختر یا همان قلعه دزدبند است و تنها بخش اندکی از اتاق های این بنای ارزشمند ساسانی، بجای مانده است. با توجه به پلان قلعه دزدبند گمان می رود عملکرد آن همچون قلعه دختر فیروزآباد، جنبه ای نظامی داشته چرا که با قرارگیری بر روی بلندترین قله شهرستانک کار بازدید و صیانت از منطقه بسیار آسان می شد. مقبره استاد عباس شهری از شاعران خوش نام و معاصر کشورمان دیگر مکان گردشگری شهرستانک است و دیار ایشان همین روستای خوش آب و هواست.
روستای شهرستانک، روستایی 4 فصل است زیرا هر فصل از آن چهره ای متفاوت و بی نظیر را به نمایش می گذارد. بهار شکوفه های رنگارنگ را بر تن درختان تازه جوانه زده می نشاد و وزش نسیم دلنواز بهاری، لطافتی خاص به حال و هوای شهرستانک می بخشد.
در تابستان کافی است کمی قدم در میان کوچه باغ های شهرستانک بگذارید تا عطر زردالوهای تازه رسیده مدهوشتان کند. امکان ندارد به این روستا بیایید و از میوه های نوبرانه و خوش طعمش نخورید.
زمزمه پرندگان و رقص برگ های هزار رنگ در میان درختان سربه فلک کشیده شهرستانک، جلوه ای چشم نواز به خود می گیرد. گویی خداوند قطعه ای از بهشت را در میان دشت های البرز قرار داده تا هوش از سر بازدیدکنندگانش ببرد.
اما زمستان همچون عروسی، لباسی بلورین را بر تن درختان این روستا می پوشاند و می شود یکی از بهترین مکان های عکاسی و لذت بردن از طبیعت در این فصل سرد.
برای اقامت در روستای شهرستانک می توانید در نزدیکی کاخ ناصری و در آلاچیق های آن کمپ بزنید اما متاسفانه دیگر امکاناتی برای اقامت وجود ندارد و اغلب گردشگران شهرهای نزدیک به آن همچون کرج، مرزن آباد و یا تهران را برای اقامت بر می گزینند.

نکته: اگر نیمه دوم سال را برای سفر به شهرستانک انتخاب کردید، از بردن لباس گرم و بارانی امتناع نکنید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به روستای شهرستانک

تفریحات نزدیک به روستای شهرستانک

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید