• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  روستای تیله بن شهرستان مازندران استان ساری
  •  روستای تیله بن شهرستان مازندران استان ساری
  •  روستای تیله بن شهرستان مازندران استان ساری
  •  روستای تیله بن شهرستان مازندران استان ساری
  •  روستای تیله بن شهرستان مازندران استان ساری
  •  روستای تیله بن شهرستان مازندران استان ساری


روستای تیله بن

نام مرکز دیدنی

Tileh Bon Village

نوع مرکز دیدنی

روستا و دهکده

شهرستان

ساری

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 روز

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان مازندران، شهرستان ساری، روستای تیله بن

معرفی روستای تیله بن
جاذبه های طبیعی استان مازندران از مهمترین مقاصد گردشگری شمال کشور هستند که به دلیل مناظر و طبیعت زیبا و همچنین آب و هوای معتدل خود شناخته شده هستند. تیله بن یکی از روستاهای دیدنی در شهرستان ساری این استان است که می توانید در سفر بعدی خود به استان سرسبز مازندران از دیدن آن لذت ببرید.   
تیله بن یکی از روستاهای کوچک بخش چهاردانگه در ۱۱۰ کیلو متری شرق ساری است که براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳9۵ صورت گرفته، جمعیت آن 99 نفر بوده ‌است. این روستا از غرب به روستاهای بالاده، قلعه و پایین ده، از شرق به روستای میرافضل، از شمال به کوه شاهدژ و مرادکوه و از جنوب به کوه های چهارنو منتهی می شود.
روستای تیله بن در داخل یک دره به مساحت حدود پنج  هکتار قرار گرفته که از سه طرف کاملا توسط کوه ها احاطه شده (از جنوب به کوه تپه سرک، از شرق به کوه بسته و چکل اله گالی (لانه عقاب) و تپه باباجان تکه و از شمال به کوه زرده و نشانگاه و تپه گوخاسون) و از غرب به زمین های مسطح کشاورزی محدود است. قرار گرفتن روستا در داخل دره دو مزیت اساسی را برای روستا به همراه داشته است. اول اینکه در فصل زمستان از وزش بادهای سرد زمستانی و سرمای طاقت فرسا در امان است و دوم اینکه در فصل تابستان هم با وزش باد خنک در میان دره از هوایی خنک و مساعد برخوردار است. علاوه بر این، روستا می تواند در تمام فصل سال از آب روخانه برای آبیاری باغات خود استفاده کند. روستای تیله بن حدود سه هکتار باغ در در داخل روستا و به همین میزان نیز در خارج از روستا برخوردار است که در بین روستاهای منطقه احتمالا بیشترین وسعت باغات را در اختیار دارد. 
رودخانه ای که از میان روستا می گذرد، از کوه های شاهدژ و مراد کوه و دشت های سر بیشه و گالباغ و میاندره سرچشمه می گیرد و پس از سیراب کردن باغ ها و اتصال به رودخانه نوک در روستای پایین ده، به پشت سد شهید رجایی (سلیمان تنگه) و از آنجا به رودخانه تجن و نهایتا به دریای خزر می ریزد. 

جاذبه های طبیعی روستا
روستای تیله بن علاوه بر مناظر زیبای کوهستانی دارای چشمه و جنگل های زیادی نیز می باشد. از چشمه های اطراف روستای تیله بن می توان به چشمه آغوزده در شمال غربی روستا و چشمه یخچال اشاره کرد. روستا تیله بن از سه طرف با کمترین فاصله (۵۰۰متر) به جنگل راه دارد. این روستا از شمال با جنگل های کچپ زرده، اسبه راه و دار میون، از شرق با جنگل های گت غارزن و دو دره و از جنوب با جنگل های تپه سرک، دشتی و جنگل های چهار نو و نوک و کیناوردی همجوار است. در این جنگل ها درختانی از جمله کچپ، موزی، راش، و انواع درختچه های مثمر و غیر مثمر یافت می شود و همچنین انواع و اقسام میوه های جنگلی مانند سیب، کندوس (ازگیل) تلکا، زرشک، ازو، ولیک، ابدو، هلی (آلوچه) و… وجود دارد.

مسیرهای دسترسی به روستای تیله بن
روستای تیله بن تا جاده آسفالته دامغان به ساری در سمت شرق خود ۱۴ کیلومتر فاصله دارد که با عبور از میان دو روستای میرافضل و گندیو می توان به جاده آسفالته رسید. این روستا همچنین از سمت غرب با پیمودن مسافت ۳۶ کیلومتر و پس از گذشتن از روستاهای سواسره، آغوزگاله و ایلال به جاده آسفالته ساری کیاسر راه پیدا می کند. یک جاده خاکی نیز در سمت شمال آن وجود دارد که پس از عبور از مزارع میاندره و گالباغ به طول ۱۹ کیلومتر (خاکی) به روستای ارا و با پیمودن طول ۱۵ کیلومتر دیگر در یک جاده خاکی به روستای عالیکلا می رسد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به روستای تیله بن

تفریحات نزدیک به روستای تیله بن

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید