• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  قله شاهدژ شهرستان مازندران استان ساری
  •  قله شاهدژ شهرستان مازندران استان ساری
  •  قله شاهدژ شهرستان مازندران استان ساری
  •  قله شاهدژ شهرستان مازندران استان ساری


قله شاهدژ

نام مرکز دیدنی

Shahdezh Peak

نوع مرکز دیدنی

غار و کوه

شهرستان

ساری

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 روز

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

مازندران، 80 کیلومتری ساری

معرفی قله شاهدژ
قله شاهدژ، واقع در بخش چهاردانگه ساری یکی از دیدنی ترین جاذبه های طبیعی استان مازندران است. این قله برای هر دو گروه گردشگران معمولی و کوهنوردان حرفه ای دارای جذابیت های بسیاری است که همین امر باعث محبوبیت بیشتر این قله زیبا شده است.
این قله 2803 متری، مرتفع ترین قله شهرستان ساری است و با داشتن یک قله سنگی به ارتفاع500 متر، به عنوان محلی فوق العاده برای صخره نوردی و سنگ نوردی شناخته می شود. 
نکته جالب درباره این قله، پوشش جنگلی آن است که تا ارتفاع 2500 متری آن را در برگرفته است. این پوشش گیاهی سبز رنگ باعث درخشش سفیدی هرچه بیشتر دیواره سنگی جنوبی تاج قله شده است. البته زیبایی ها و شگفتی های این قله در اینجا به پایان نمی رسند. در قسمت های پایینی قله، جنگل های انبوه و در دامنه های جنوبی آن، زمین های کشاورزی و چراگاه های سرسبزی به چشم می خورند که در کنار چشمه های زلال جاری در اطراف آن مجموعه ای بی نظیر و تماشایی را ایجاد کرده اند. این چشمه ها در واقع سرچشمه های رود تجن هستند. 
در دامنه های شرقی، شمالی و غربی قله، روستاهایی نظیر عالی کلا، لنگر و جمال الدین قرار گرفته اند که هر کدام زیبایی های خاص خود را دارند. دامنه های شرقی و غربی با پوشش های گیاهی و دامنه شمالی با یخچال های طبیعی خود، بسیار چشمگیر هستند. در قسمت بالای قله، یک زمین صخره ای به وسعت هزار متر مربع وجود دارد که در آن آثاری از دژ و خانه هایی قدیمی برجا مانده است.

درباره نام قله
اهالی این منطقه که بیش از هزار سال است در این محل زندگی می کنند، بر این باور هستند که در گذشته، پادشاهی بر بلندای این قله زندگی می کرده و به همین دلیل نام شاهدژ بر این قله گذاشته شده است. آنها همچنین باور دارند که شاه اساطیری ایران، یعنی کیکاووس در این محل زندگی می کرده است.

درباره دژ
اسماعیل مهجوری نویسنده «تاریخ مازندران» درباره این دژ می نویسد: 
"این دژ بلند و سهمگین، تنها یک راه دارد و آن هم سخت و دشوار است. بر بالای گردنه‌ آن، نزدیک به محوطه داخلی، دیواری است که بیرون آن با سنگ و درونش با آجر ساخته شده است. در بالای گردنه نشانی از دروازه دژ دیده می‌شود. قسمت داخلی کوه که اکنون چراگاه گوسفندان است، روزی پناهگاه و لشکرگاه اسپهبدان باوندی بوده است. داخل دژ در یک گوشه، آخور سنگی دیده می‌شود و در سوی دیگر تونلی است دراز که دژ را به محلی اتصال می‌دهد. قسمت دیگر کوه چاهی است به عمق تقریبی ۵۰ متر، داخل این چاه طاقی بزرگ است که از آنجا، اطراف بیرون به خوبی دیده می‌شود."
آثاری از گودال ها و حوض های طبیعی و مصنوعی هم داخل محوطه باقی مانده اند، همچنین لوله های فلزی یا ساروجی هم در این محل کشف شده اند که نشان دهنده جریان آب چشمه باریک ایلال و یا کوهی دیگر به این دژ هستند. 

جاذبه های دیگر قله شاهدژ
به علاوه جنگل ها، مزارع، چشمه ها و روستاهای این منطقه، غار کالم مال هم که در 200 متری دامنه شرقی قله قرار گرفته از جاذبه ها و آثار طبیعی قابل توجه این منطقه می باشد. این غار در میان تخته سنگ های بزرگ اطراف خود به شکل یک چاه عمیق دیده می شود. دهانه این غار قطری به اندازه 60 تا 70 سانتی متر دارد و حدود 3 متر هم ارتفاع ورودی تا کف آن است. دیواره های غار از جنس بلورهای آهکی است و کف آن بین 12 تا 15 متر مربع وسعت دارد. 

بهترین زمان برای بازدید
قبل از هر چیزی باید به این نکته توجه داشته باشید که این اثر ارزشمند زیست بومی مهم است و به همین علت بازدید کنندگان باید از هرگونه آسیب زدن به آن شدیدا خودداری کنند. همچنین اگر قصد صعود به قله را دارید بهتر است همراه گروه های کوهنوردی و یا اشخاصی به این محل بروید که قبلا این تجربه را داشته باشند. همراه داشتن وسایل و تجهیزات مخصوص را فراموش نکنید. بهترین زمان برای صعود به این قله فصل بهار و تابستان است. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به قله شاهدژ

تفریحات نزدیک به قله شاهدژ

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید