• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مسجد تیلک شهرستان مازندران استان ساری


مسجد تیلک

نام مرکز دیدنی

Mosque Tilek

نوع مرکز دیدنی

مسجد

شهرستان

ساری

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 روز

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان مازندران، شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان چهاردانگه

معرفی مسجد تیلک
ساری یکی از زیباترین شهرهای مازندران و ایران است. این شهر جاذبه های طبیعی و تاریخی شگفت انگیزی را در خود جای داده است و به این ترتیب به یکی از قطب های اصلی و مهم گردشگری ایران تبدیل شده است. 
روستاهای شهرستان ساری با فضاهای جنگلی و کوهستانی بی اندازه زیبایشان هر شخصی را مجذوب خود خواهند کرد. این روستاها نه تنها مجموعه ای از جاذبه های طبیعی هستند بلکه جاذبه های تاریخی با شکوهی را نیز در خود جای داده اند. 
مسجد تیلک واقع در روستای تیلک یکی از این جاذبه های تاریخی است که بازدید از آن را نباید از دست داد. 

کمی درباره روستای تیلک
این روستای زیبا و ییلاقی در بخش چهاردانگه ساری قرار گرفته و با مناطق جنگلی و ارتفاعات زیبایش حسابی خودنمایی می کند. آب و هوای بسیار سرد و خنک روستای تیلک باعث می شود تا هر سال زمستان، ساکنین روستا آن را ترک کنند. 

مسجد تیلک
این اثر یکی از آثار باقی مانده از دوران قاجار است که در وسط محل ساخته شده و همواره مورد توجه مردم تیلک و حتی روستاهای اطراف بوده است. این مسجد درست مانند دیگر سازه های روستا در نقطه و شیبی بنا شده که به دره منتهی می شود، به همین ترتیب یکی از دیوارهایش 6 متر ارتفاع و دیگری 5/1 متر ارتفاع دارد. 
بدنه بنا با کاهگل و سقف آن با استفاده از الوارهای جنگل های اطراف پوشانده شده اند. بعدها این الوارها با حلبی نیز پوشانده شده اند. به علاوه رنگ آنها به دلیل تماس با دودی که از بخاری هیزمی حاصل می شده سیاه گشته است. 
درب ورودی مسجد چوبی و دو لنگه می باشد، با عبور از این درب وارد فضای داخلی بنا می شویم، این فضا از دو بخش حیاط و صحن مسجد تشکیل شده است. صحن دارای سقف است و ارتفاع زمین تا این سقف حدود 2 متر می باشد، این ارتفاع کم به دلیل آسان سازی گرم کردن بنا در فصل های سرد سال است. قسمت از صحن که مشرف بر حیاط ساخته شده فاقد دیوار است و قسمت اصلی آن رو به قبله بنا شده است. 
یک منبر کوچک و چوبی رو به قبله قرار گرفته و با پارچه ای سبز پوشانده شده است. قسمتی از این منبر چوبی مشبک است و پارچه های سبز کوچک بسیاری به آن گره خورده است. مردم این منطقه هرگاه نذری داشتند پارچه ای به این قسمت گره زده اند. 
از دیگر قسمت های مسجد تیلک، حسینیه آن است که البته به تازگی به آن اضافه شده است. با ساخت این بخش و افزوده شدنش به مسجد طرح کلی این بنا به شکل مربع در آمده است. این بنای تاریخی و باشکوه در سال 1386 با شماره ثبت 20689 در لیست میراث فرهنگی ایران قرار گرفته است. 

جاذبه های گردشگری نزدیک
این روستا پر است از جاذبه های دیدنی، دره ها، غارها، جنگل های راش و بلوط و چشمه های متعددی نظیر چشمه باریک آب، چشمه لنگر و چشمه سرخ زمین نمونه هایی از این جاذبه های فوق العاده زیبا هستند که بازدید از آنها را نباید فراموش کرد. 
آبشار 15 متری که از چشمه سرخ زمین سرچشمه می گیرد نیز از منحصر به فردترین مناطقی است که شما می توانید اوقات خوشی را برای خودتان در کنار آن بسازید. 
حمام تیلک هم از دیگر جاذبه های تاریخی این روستای 850 ساله می باشد که آن هم در لیست میراث فرهنگی ایران قرار داده شده است. 

بهترین زمان برای بازدید
آب و هوای سرد حاکم بر این منطقه باعث شده تا سفر به آن در قصل های گرم سال لذت بخش تر باشد. آب تنی در چشمه ها و آبشار این روستا در فصل تابستان ایده ای عالی است. به علاوه در کل فصل بهار که فصل شکوفایی و تولد دوباره طبیعت است بی شک بهترین زمان برای بازدید از این روستا و جاذبه هایش است. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مسجد تیلک

تفریحات نزدیک به مسجد تیلک

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید