• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  قله چهارنو شهرستان مازندران استان ساری
  •  قله چهارنو شهرستان مازندران استان ساری


قله چهارنو

نام مرکز دیدنی

Chaharno Peak

نوع مرکز دیدنی

غار و کوه

شهرستان

ساری

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 روز

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

مازندران، ساری، روستای بالاده

معرفی قله چهارنو
استان های شمالی کشور از جمله استان مازندران به داشتن مناظر طبیعی زیبا و سرسبز معروف هستند و کوه ها و جنگل های انبوه این منطقه هر کسی را مجذوب خود می کند. برخی از زیباترین این جاذبه های طبیعی در شهر ساری واقع شده اند که شامل کوهستان ها و قله های مرتفع و جنگلی می شوند. قله چهارنو که در بخش چهار دانگه ساری و در 4 كيلومتري جنوب روستاي بالاده قرار دارد، یک نمونه از قله های شگفت انگیز استان مازندران است. 
 این قله حیرت انگیز حدود 2881 متر ارتفاع دارد و تا ارتفاع 2700 متری آن پوشیده از جنگل های انبوه و درختان تنومند است. پوشش گیاهی متنوع این منطقه که در اثر جاری بودن چشمه های پر آب در دامنه های قله پدید آمده است، زیست بومی بسیار زیبا و خیره کننده را به وجود آورده است.
شرق چهارنو پوشیده از زمين هاي كشاورزي و تپه ماهورهاي نيمه كويري منطقه فولادمحله ( استان سمنان ) است که از سمت غربي جاده آسفالته ساري – كياسر – سمنان شروع شده و به سمت غرب امتداد می یاید. این مسیر حدود 10 كيلومتر طول دارد و در روبروي بالاده كه دره هاي عميق تشكيل مي شوند،‌ مرتفع ترين بخش آن را می توان مشاهده کرد که در غرب به نمازكوه و کوه نرو ميرسد. از نظر جغرافیایی قسمت شمالي چهارنو در قلمرو استان مازندران و داراي پوشش جنگلي است كه درختاني كهنسال در شيب تند آن روييده اند و قسمت جنوبي آن در قلمرو استان سمنان قرار دارد كه پوشش جنگلي کمتری داشته و بیشتر دارای جنگل هاي درختچه اي است. اين رشته كوه مرز جنگلي استان مازندران و سمنان است. شيب دامنه هاي شمالي چهارنو بسيار زياد است و در بعضي قسمت ها به 75 درجه مي رسد و در برخی مکان ها نيز پرتگاه هاي سنگي به ارتفاع 50 متر وجود دارد.
این منطقه دارای آب و هوای کوهستانی است، بطوری که تابستان های معتدل و زمستان های بسیار سرد دارد. جالب است بدانید که جریان های هوای خزری وقتی به این منطقه می رسند رطوبت خود را از دست می دهند. 
ویژگی خاص شرایط اقلیمی این منطقه، تغییرات شدید جوی است که در آن رخ می دهند. برای مثال یک روز تابستانی آفتابی ممکن است به یکباره پر از ابرهای سیاه و بارانی شود. این ابرها و مه های سرد و غلیظ تمام دامنه های این کوه را فرا می گیرند و گاهی اوقات تا روزها ممکن است همان جا باقی بمانند. با این حال، همانطور که یکباره پدیدار شدند به یکباره هم ناپدید می شوند. 
تمام این ویژگی ها و شرایط خاص آب و هوایی باعث ایجاد زیست بوم غنی و متنوعی شده و سازمان حفاظت از محیط زیست این منطقه را تحت حفاظت خود قرار داده است. علاوه بر این، یک پایگاه شکاربانی هم در روستای قلعه تشکیل شده است. 
حیواناتی نظیر خرس، یوزپلنگ، گراز، گرگ، گوزن کوهی، روباه، شغال، موش جنگلی، سمور، مارهای سمی و پرندگانی نظیر عقاب کوهستان، باز، کرکس، توکا و کبک از نمونه حیواناتی هستند که در این منطقه زندگی می کنند. از گونه های گیاهی قابل توجه هم می توان به درختان مرس، انجیلی، ممرز، کچپ، موزی و درختچه هایی نظیر زرشک و هلی اشاره کرد. 
در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت هم سبزیجات خوش بویی نظیر الزی و لولا به این پوشش گیاهی جذاب افزوده می شوند. علاوه بر اینها، گل های وحشی بهاری هم با رنگ های متنوع خود مناظر خیره کننده ای را ایجاد می کنند. 

جاذبه های گردشگری و تفریحات
جدای جنگل های این منطقه، روستاهایی که میان قله چهارنو و شاهدژ قرار گرفته اند هم از زیبایی خاصی برخوردارند که بازدید از آنها را واجب می کند. روستای بالاده، تیله بن، واوسر و سواسره چند نمونه از این روستاهای زیبا هستند. 
اهالی این روستاها دام های خود را برای چرا به دامنه های زیبای این قله می آورند. در دامنه مرتفع ترین قسمت این قله چشمه پر آبی جاری است که روستایی ها با چهار تنه پهن درخت، سازه ای برای آب خوردن دام ها ساخته اند. آب این محل آنقدر سرد است که نمی توان بیش از چند لحظه دست خود را در آن نگه داشت. 
یکی از فعالیت هایی که در این منطقه طرفدار زیادی دارد، کوهنوردی است. مناظر تماشایی، جنگل های انبوه، رطوبت اندک و گونه های جانوری و گیاهی متنوع، همه باعث شده اند تا کوهنوردی و گشت و گذار در این منطقه بسیار هیجان انگیز باشد. 
اگر موفق به صعود به این قله شوید، می توانید اوقات بسیار خوشی را در کنار چشمه چهارنو سپری کنید. این چشمه 300 متر تا نوک قله فاصله دارد. به علاوه از بالای این قله می توان قله زیبا و مرتفع شاهدژ را هم تماشا کرد. این قله هم پوشیده از درختان کهنسال و تنومند است. 

مسیر صعود به قله چهارنو
برای صعود به این قله زیبا پنج مسیر مختلف پیش روی خود دارید. مسیر روستای بالاده، مسیر روستای تیلک، مسیر روستای واوسر و فولاد محله که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. 

بهترین زمان برای بازدید
آب و هوای کوهستانی این منطقه باعث شده تا بازدید از آن در فصل های پاییز و زمستان نسبتا سخت باشد. به این ترتیب بهار و به ویژه تابستان بهترین زمان های  برای گشت و گذار و کوهنوردی در این منطقه است. زیبایی این طبیعت در فصل بهار هر کسی را شیفته خود خواهد کرد. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به قله چهارنو

تفریحات نزدیک به قله چهارنو

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید