• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  کلیسای زور زور (کلیسای مریم مقدس) شهرستان آذربایجان غربی استان ماکو
  •  کلیسای زور زور (کلیسای مریم مقدس) شهرستان آذربایجان غربی استان ماکو
  •  کلیسای زور زور (کلیسای مریم مقدس) شهرستان آذربایجان غربی استان ماکو


کلیسای زور زور (کلیسای مریم مقدس)

نام مرکز دیدنی

Chapel of Dzordzor

نوع مرکز دیدنی

کلیسا و صومعه

شهرستان

ماکو

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

کمتر از 1 ساعت

ساعت بازدید

تمام ایام سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان آذربایجان غربی، شهرستان ماکو، روستای بارون، سد بارون

منطقه شمال غرب کشورمان در بردارنده آثار تاریخی ارزشمندی است که شهرتی جهانی دارند. کلیسای زور زور ماکو یا همان مریم مقدس نیز یکی از این بناهای کهنسال است و در نزدیکی قره کلیسا قرار گرفته است.
نزدیک به 7 قرن پیش در سال 1314 میلادی، زکریا، اسقف اعظم قره کلیسا یا همان کلیسای تادائوس مقدس تصمیم به ساخت کلیسایی کرد و هوانس زور زورتسی، از ادیبان خوش نام ارامنه را به این مکان آورد تا به رواج تعالیم مذهبی، ادبی و فرهنگی بپردازد. اما با فوت هوانس در اواخر دهه 1330 میلادی رونق این مرکز از کار افتاد و تنها بعد مذهبی آن به حیات خود ادامه داد. بنای زور زور با وجود مساحت کم خود توانست در مدت شکوفای اش 12 روحانی مسیحی ارزشمند را در سطح جهانی تعلیم دهد. از این میان هوانس در سال 1330 میلادی مسئول مرکز یکی از مهمترین کلیساهای کاتولیک منطقه نخجوان به اسم مرکز علمی دیر کرنا شد.

معماری بنای زور زور:
کلیسا مریم مقدس با ابعاد 7.20*5.10 متر مربع مساحتی کوچک را به خود اختصاص داده است و به فرم صلیبی ساخته شده است. زور زور همچون سایر کلیساهای هم نوع خود در منطقه آذربایجان، از سنگ هایی تراش خورده ساخته شده است. داخل بنا توسط 4 طاق، مستحکم گردیده و بلندترین نقطه آن ارتفاعی 12.58 متری دارد. نورگیرهای تعبیه شده در 4 طرف کلیسا باعث می شود تا در تمامی روزهای سال اشعه های خورشید به جداره های داخلی بنا جلوه ای زیبا بدهند و نور فضا را تامین کنند. نقش صلیبی شکل حکاکی شده بر روی ستون ها و ستونک ها، تنها تزئینات به کار رفته در کلیسای زور زور می باشد و گنبد 16 ضلعی آن بسیار زیباست که می توان این نوع خاص را در کلیسای سنت استپانوس جلفا نیز مشاهده کرد.

تغییر مکان کلیسای زور زور:
از شگفتی هایی که این کلیسا را از سایر همتایانش متمایز می کند تغییر مکان آن به نقطه دیگر است، چیزی که تا به حال در هیچ یک از بناهای تاریخی ایران اتفاق نیافتاده است. در سال 1367 خورشیدی به علت ساخت سد بارون در مکان قبلی زور زور، سازمان میراث فرهنگی تصمیم گرفت تا مکان این بنا را تغییر دهد و به نقطه ای مرتفع تر ببرد، سپس تمامی اجای ساختمان کد گذاری شد و در مکان فعلی آن سر هم شد. جالب است بدانید این جابه جایی تنها 25 روز طول کشید. . پس از این جا به جایی قسمت های آسیب دیده نیز مرمت شد تا به استقامت آن افزوده شود.
ساختمان امروزه کلیسای مریم مقدس ماکو در فاصله 600 متری بنای گذشته خود واقع شده است و به هنگام رسیدن به آن شاهد منظره ای بسیار زیبا خواهید بود.

ثبت ملی و جهانی:
کلیسای زور زور با شماره 6157 در 7 مهرماه سال 1381 به عنوان بنایی تاریخی- فرهنگی بسیار ارزشمند به ثبت میراث ملی ایران در آمد اما پس از 6 سال، سازمان جهنی یونسکو در سال 2008 میلادی آن را به عنوانی اثری شاخص ثبت کرد. از دلایل ثبت این بنا می توان به نمونه ای بی همتا برای حفظ تمدن و سنتی زنده، شاهکار خلاقیت و نبوغ انسانی و نمونه ای شاخص از لحاظ تکنولوژی ساخت اشاره کرد تا بتواند راهنما و الگویی بسیار مناسب برای تاریخ بشر به حساب آید.

دیدنی های اطراف کلیسای زور زور:
شاید همه با شنیدن نام آثار تاریخی همچون کلیسا به این فکر باشند که تنها شاهد گذر تاریخ و بنایی چند صد ساله خواهند بود اما کلیسای مریم مقدس ماکو این امکان را به شما می دهد تا علاوه بر بازدید از بنا، زمانی را صرف گشت و گذار در دامان طبیعت بسیار زیبای اطراف آن کنید و ریه هایتان را با هوایی دل انگیز و تمیز، تازه کنید. چشم انداز این منطقه نیز در تمامی ماه های سال مکانی مناسب برای عکاسی از طبیعت خواهد بود.

نکته: برای بازدید از کلیسای زور زور بایستی از نیروهای حفاظتی منطقه اجازه بگیرید زیرا همانطور که پیش از این گفته شد بنا در کنار سد بارون قرار گرفته است و تاج آن همجوار سایت این بنا می باشد. لازم به ذکر است، گروهی بازدید کردن از کلیسای زور زور نیز نیاز به اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی ماکو دارد.

پیشنهاد: می توانید پیش از بازدید گروهی از این بنای تاریخی با شماره 04433489851 تماس گرفته و یا اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی هماهنگی های لازم را انجام دهید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به کلیسای زور زور (کلیسای مریم مقدس)

تفریحات نزدیک به کلیسای زور زور (کلیسای مریم مقدس)

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید