• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  غار سهولان شهرستان آذربایجان غربی استان مهاباد
  •  غار سهولان شهرستان آذربایجان غربی استان مهاباد
  •  غار سهولان شهرستان آذربایجان غربی استان مهاباد
  •  غار سهولان شهرستان آذربایجان غربی استان مهاباد
  •  غار سهولان شهرستان آذربایجان غربی استان مهاباد


غار سهولان

نام مرکز دیدنی

Sahvalan Water Cave

نوع مرکز دیدنی

غار و کوه

شهرستان

مهاباد

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

3 ساعت

ساعت بازدید

نیمه اول سال از ساعت 9:30 الی 20:00, نیمه دوم سال از ساعت 8:30 الی 17:00

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

11،000 تومان

آدرس

آذربایجان غربی، شهر مهاباد، 35 کیلومتری جاده بوکان-مهاباد

در میان همه مردم، غارها از جمله مکان هایی اسرارآمیز گردشگری محسوب می شوند. غار سَهولان نیز از جمله غارهای بزرگ و مهم ایران به شمار می رود و با 46 درجه طول شرقی و 36 درجه 41 دقیقه عرض شمالی، در نزدیکی شهر بوکان و مهاباد قرار دارد. این غار تاریخی با ساختاری خاکی، سنگ آهک و آبی، قدمتی در حدود 70 میلیون سال دارد و به اواخر دوره کرتاسه باز می گردد. سهولان(Sehoullan) واژه ای کردی و به معنای یخبندان است و اشاره به زمستان های طولانی این منطقه دارد، همچنین به دلیل زیست کبوترهای فراوان در آن، بومیان این منطقه آن را با نام کونه مالان یا کونه کبوتر به معنای لانه کبوتر، می شناسند. دریاچه غار سهلوان در ارتفاع 1751 متری بالاتر از سطح دریا قرار دارد و عمق برخی از نقاطش به 62 متر می رسد. این غار بزرگ دارای مساحتی در حدود 2000 هکتار است و تا به حال نزدیک به 300 متر خشکی و 250 متر از مسیر آبی آن کشف شده است. با ورود به فضای داخلی، متوجه هوایی بسیار خنک و مرطوب با دمای حدود 10-5 درجه سانتی گراد و رطوبت 70-80 درصد می شویم و هرچه به سطوح پایین تر حرکت کنیم این میزان خنکی بیشتر می شود.
نورپردازی بسیار زیبا استالاگمیت(چکیده سنگ)هایی که قدمتشان به ملیون ها سال قبل باز می گردد، انعکاسشان در داخل آب های سهولان و چکه کردن قطره های آب به داخل دریاچه، موجب گشته تا بازدید کنندگان لذتی بیش از حد انتظارشان از این غار ببرند. با وجود آنکه قایق ها تنها وسیله هایی هستند که می توان برای بازدید تمام مسیرهای آبی غار انتخاب کرد، راه رفتن در میان سنگ ها و راهروهای پر پیچ و خم، لمس سنگ ها و قندیل ها تاریخی و عکس با آنها، توجه گردشگران را به خود جلب کرده.
با گشت گذار در این غار علاوه بر کبوترها متوجه حضور خفاش ها در قسمت های تاریک می شویم. وجود این حیوانات علاوه بر اینکه به بازدیدکنندگان صدمه ای نمی زنند، حال و هوای متفاوتی به غار داده است. دریاچه غار سهولان تا به حال به 4 بخش تقسیم شده و از دریاچه چهارم به بعد حدود 200 متر دیگر نیز کشف شده است، با این حال به دلیل تاریک و باریک بودن فضا، گردشگران نمی توانند از این منطقه بازدید کنند. با عبور از این دریاچه ها مناظری همچون آب های بکر و قندیل های آهکی با شکل های متنوعی همچون خوشه انگور، پروانه، پا فیل، عروس دریایی و دیگر اشکالاتی از این قبیل، قابل رویت است.
تا پیش از قرن گذشته تنها افراد محلی از وجود غار سهولان خبر داشتند تا اینکه در سال 1275 خورشیدی، ژاک ژان ماری دو مورگان (Jacques Jean Marie de Morgan) باستان شناس فرانسوی به همراه بومیان این مطقه مسیری آبی در آن غار یافتند و طراحی از آن کشیدند که با شکل امروزه آن تشابهات بسیاری دارد. این غار در سال 1379 شمسی به ثبت میراث طبیعی ایران قرار گرفت و امروزه همچون غار علیصدر، از غارهای سرشناسی ایرانی در جهان به شمار می روند
از امکانات این غار بسیار زیبا می توان به راهنمایان گردشگری، پارکینگ، رستوران، آلاچیق، نمازخانه، فروشگاه و سرویس بهداشتی اشاره کرد.
اگر قصد اقامت در این منطقه گردشگری را دارید می توانید در اقامتگاه ها و خانه های بومیان روستای سهلوان سکونت داشته باشید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به غار سهولان

تفریحات نزدیک به غار سهولان

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید