• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  آرامگاه سید صدر الدین (بنای یادبود چالدران) شهرستان آذربایجان غربی استان چالدران
  •  آرامگاه سید صدر الدین (بنای یادبود چالدران) شهرستان آذربایجان غربی استان چالدران
  •  آرامگاه سید صدر الدین (بنای یادبود چالدران) شهرستان آذربایجان غربی استان چالدران


آرامگاه سید صدر الدین (بنای یادبود چالدران)

نام مرکز دیدنی

Tomb of shahid sedreddin shirazi in chaldoran

نوع مرکز دیدنی

معبد و مقبره

شهرستان

چالدران

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

کمتر از 1 ساعت

ساعت بازدید

تمام ایام سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

آذربایجان غربی، شهرستان سیه چشمه (چالدران)، کوهپایه شمال غرب چالدران، جاده روستایی گل اشاقی به سعدل

آرامگاه سید صدرالدین شیرازی یک بنای یادبودی از رشادت های سرداران قیور ایرانی در جنگ چالدران است. در شهریورماه سال 893 خورشیدی( 2 رجب سال 920 قمری) جنگی میان شاه اسماعیل صفوی و سلطان سلیم صفوی به وقوع پیوست. این جنگ باعث به شهادت رسیدن سید صدرالدین صفوی و 27000 نفر از سپاهیانش شد و از آن به عنوان حماسه غرور آفرین ایرانی یاد می شود. میر سید شریف الدین علی صدر قاضی عسگر شیرازی مشهور به سید صدرالدین صفوی از سرداران خوش آوازه صفوی است.
نگین قرمز رنگ صفویان، تک بنای موجود در میان کوه پایه های چالدران است و در ابتدای بخش ورودی آن مجسمه ای طلایی رنگ موسوم به شاه اسماعیل اول، بنیان گذار حکومت شیعیان 12 امامی، قرار گرفته شده. جنس این مجسمه از بتن و فایبرگلس برنزی بوده و ارتفاعی نزدیک به 5.3 متر دارد. از آجرچینی های زیبایی در بازسازی بنای فعلی استفاده شده اما حجم اولیه آن از مصالحی همچون سنگ و ملات گل و آهک تشکیل شده بود. گنبدی آجری قرار گرفته بر هندسه 6 ضلعی این مقبره پس از مرمت به آن اضافه شده است اما پیش از آن، سقف تیرپوشی بر فراز آرامگاه ساخته شده بود. این گنبد از نوع 2 پوسته بوده و از ارتفاعی نزدیک به 25 متر برخوردار است. هندسه چند ضلعی بخش خارجی بنا حس پویایی بدان بخشیده و بخش داخلی آن از فرم مدور برخوردار است. بر چپیره (محل اتصال گنبد به فضای منشوری زیرین) روزنه هایی تعبیه شده و راه را برای ورود نوری دلشین به داخل بنا باز کرده اند. باریکه های نور با برخورد به بارگاه طلایی نقره ای بخش داخلی، حال و هوایی معنوی و شعف برانگیز را به وجود آورده اند، همچنین از این روزنه ها تهویه طبیعی نیز به راحتی صورت می گیرد. آب و هوای منطقه موجب شده تا آرمگاه بر روی کرسی چینی هایی سنگه به عمق 2 متر قرار گیرند و دور تا دور نمای خارجی آن سنگ های ازاره ای برای جلوگیری از گزند های طبیعی و انسانی ساخته شوند. قرینگی در تمام بخش های مجموعه موج می زند و این هارمونی در تزئینات مقرنس کاری و طاق نما های جناغی آن مشهود است.
بنای تاریخی سید صدرالدین، از سال 1378 خورشیدی کارهای مرمتی آن از سر گرفته شد و سر انجام در 25 اسفند ماه سال 1379 خورشیدی با شماره ثبت 3256 به ثبت میراث فرهنگی ایران در آمد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به آرامگاه سید صدر الدین (بنای یادبود چالدران)

تفریحات نزدیک به آرامگاه سید صدر الدین (بنای یادبود چالدران)

نظرها

  • 0 0

    دیده


ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید