• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  کویر مرنجاب شهرستان اصفهان استان آران و بیدگل
  •  کویر مرنجاب شهرستان اصفهان استان آران و بیدگل
  •  کویر مرنجاب شهرستان اصفهان استان آران و بیدگل
  •  کویر مرنجاب شهرستان اصفهان استان آران و بیدگل
  •  کویر مرنجاب شهرستان اصفهان استان آران و بیدگل


کویر مرنجاب

نام مرکز دیدنی

Maranjab Desert

نوع مرکز دیدنی

صحرا و بیابان

استان

شهرستان

آران و بیدگل

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

3 ساعت الی 1 روز کامل

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

5،000 تومان

آدرس

استان اصفهان، آران و بیدگل، 30 کیلومتر بعد از آران و بیدگل

کویر مرنجاب یکی از مشهورترین و محبوب ترین کویر های ایران است و هر ساله مسافران زیادی را به سوی خود می کشاند. این کویر از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از جنوب با شهرستان آران و بیدگل، از شرق به کویر بند ریگ و از غرب به کویر مسیله  و دریاچه نمک حوض سلطان محدود می شود.

وجه تسمیه:
گفته می شود شاه عباس صفوی نام این کویر را مرنجاب گذاشته است. اما حکایتی نیز وجود دارد، از آنجایی که خاک این منطقه شنی است و کندن آن دشوار و رسیدن به آب شیرین بسیار سخت و طاقت فرسا است، آن را مرد رنج آب نامیده اند و با گذر زمان به مرنجاب تبدیل شده است.

پوشش گیاهی و جانوری:
هرچند از نام کویر به نظر می رسد این منطقه بی آب و علف است، اما این کویر به دلیل آب و غذای مناسب، جانورانی مثل آفتاب پرست، انواع مار، بزمجه،گرگ، شاهین، شغال، عقاب، کفتار ، مارمولک و یوز پلنگ در آن زیست می کنند.
از گیاهان موجود در این کویر می توان به اسکنبیل، ارته، تاق، قیچ، گز و دم گاوی اشاره کرد.

تفریحات و جاذبه های گردشگری کویر مرنجاب:
از جاذبه های این کویر می توان به رصد ستارگان در شب، تماشای طلوع و غروب آفتاب در بیکران آسمان، شب نشینی در کنار آتش و پیاده روی روی رمل و شن ها اشاره کرد، احساس گرمی آفتاب که هنوز بر شن ها مانده روی پوست پاها هنگام راه رفتن می تواند یکی از بهترین تجربه ها باشد. 
تفریحاتی مانند شتر سواری و آفرود نیز در این کویر مهیا است. 
از سایر مناطق گردشگری نزدیک این کویر می توان به چاه دستکن، دریاچه نمک مرنجاب، دریاچه نمک آران و بیدگل، جزیره سرگردان، تپه خطب شکن، کوه کلنگ، چاله سنبک یا همان چاه هندوانه، کوه یخاب و چاه کنجه اشاره کرد. 

بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب:
 بهترین زمان سفر به کویر از آبان تا فروردین است. با سفر به مرنجاب در روزهای پاییز شاهد آب و هوای بسیار مطلوبی خواهید بود اما زمستان آن همچون تابستان از نا متعادل ترین اوقات سفر به کویر محسوب می شود.

کجا اقامت کنیم:
برای اقامت در کویر مرنجاب می توانید کمپ بزنید و تجربه فوق العاده ای را در طول شب تجربه کنید، البته در صورت تمایل به کمپ زدن جای مناسبی دور از مقر حیوانات پیدا کنید و با لوازم مناسب کمپ زدن اقدام به این کار بکنید. به عنوان مثال چادر و کیسه خواب و لباس گرم و آب و غذای فراوان و بیش از مقداری که در حالت عادی لازم دارید به همراه داشته باشید. سنگ فرشی در نزدیک کاروانسرای عباسی مرنجاب هست و می تواند محل مناسبی برای چادر زدن باشد. به علاوه تجربه اقامت در کاروانسرای مرنجاب نیز می تواند بسیار دلپذیر باشد.

هزینه های ورودی:
ورودی خودرو شخصی: 5،000 تومان
ماشین های شاسی بلند و آفرود: 10،000 تومان
مینی بوس و ون: 20،000 تومان
اتوبوس: 40،000 تومان

هزینه تفریحات:
شتر سواری: 10،000 تومان
موتور چهارچرخ: حداقل 10،000 تومان
آفرود سواری: با توجه به پارمتر هایی مانند مدت زمان، نوع ماشین و مسافت متغییر است اما به عنوان مثال تور 4 ساعته 1 ماشین برای بازدید از نقاط گردشگری این کویر در حدود 350،000 تومان می باشد و تعداد نفرات آن نیز بستگی به نوع ماشین دارد.
هزینه شتر سواری حدود 15 الی 20 هزار تومان، هزینه موتور چهار چرخ به ازای هر نیم ساعت حدود 30 هزار تومان و تور آفرود ویژه برای هر نفر حدودا 60 هزار تومان است.

نکات ایمنی:
با یک ماشین به کویر سفر نکنید و حتما همراهانی داشته باشید. اتا جای ممکن با ماشین 2 دیفرانسیل به اینجا سفر کنید. صلا به تنهایی در کویر کمپ نزنید. دور محل کمپ خود را با بنزین علامت گذاری کنید تا حشراتی مثل عقرب شب را مهمان شما نشوند. حتما با خود کرم ضد گزیدگی بردارید زیرا کویر محل زندگی حیواناتی است که برخی از آن ها سمی و خطرناک هستند.
خوردنی های دارای کربوهیدرات برای سفر به کویر بهترین خوراکی هستند اما مواد قندی مصنوعی تنها برای مدت اندکی قند بدنتان را تامین می کنند. توجه کنید تا به مقدار کافی، آب به همراه داشته باشید.
کویر در اکثر مواقع از شب های سردی برخوردار است، پس حتما با خود لباس گرم به همراه داشته باشید.

تذکر: وسایل الکترونیکی خودتان را مراقبت کنید تا شن وارد آن ها نشود. پیشنهاد می کنیم برای عکاسی از سه پایه استفاده کنید.

پیشنهاد: بهتر است برای حفاظت از رمل های کویر به تجارت آفرود و موتور سواری دامن نزنیم، چون به ازای چند دقیقه هیجان برای ما کویر برای همیشه تغییر می کند و به مرور زمان تخریب می شود.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به کویر مرنجاب

تفریحات نزدیک به کویر مرنجاب

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید