• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  روستای مشهد اردهال شهرستان اصفهان استان کاشان
  •  روستای مشهد اردهال شهرستان اصفهان استان کاشان
  •  روستای مشهد اردهال شهرستان اصفهان استان کاشان


روستای مشهد اردهال

نام مرکز دیدنی

Mashhad Ardehal

نوع مرکز دیدنی

روستا و دهکده

استان

شهرستان

کاشان

مدت زمان بازدید

مسافرت 1 روزه

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان اصفهان، 42 کیلومتری غرب کاشان

معرفی روستای مشهد اردهال
مشهد اردهال نام روستایی تاریخی و زیارتی در حوالی کاشان است و به دلیل مراسم های خاص و جاذبه های منحصر به فردش، یکی از نقاط دیدنی پر طرفدار شهر کاشان و استان اصفهان به شمار می رود.

وجه تسمیه
معنی واژه مشهد، محل شهادت است و معمولا مکان های بسیار مقدس با این نام خوانده می شوند. اگر نام مشهد به محلی نسبت داده شود باید به دنبال رخداد شهادت در تاریخ آن باشیم. در مشهد اردهال حضرت سلطان علی خفته است و بارگاه ایشان در این محل می باشد. امامزاده سلطان علی بن محمد باقر فرزند پنجمین امام شیعیان، یعنی امام محمد باقر می باشد. مردم این روستا آن را با نام مشهد قالی نیز می شناسند. 

مردم شناسی
در سال 1396 جمعیت مردمان مشهد اردهال به 2000 نفر می رسید. شغل اغلب مردم مشهد اردهال قالی بافی، کشاورزی و دامداری می باشد. از این رو اگر به مشهد اردهال آمدید پیشنهاد می کنیم از فرش با ارزش هنرمندان این منطقه دیدن کنید.

جاذبه های گردشگری
علاوه بر مزار امامزاده سلطان علی ابن امام محمد باقر، از جاذبه های این روستا آرامگاه شاعر پر آوازه کاشانی، سهراب سپهری می باشد. مقبره سهراب در صحن امامزاده سلطان علی قرار دارد و سالانه دوست داران این هنرمند و شاعر کاشانی به دیدن مزار آن می آیند.
 
مراسم قالی شویان
این مراسم در دومین جمعه مهرماه هر سال یا به عبارتی نزدیکترین جمعه به 11 مهر ماه هر سال برگزار می شود. در مراسم قالی شویان، مردم با چوب هایی در دستشان قالی های حرم را به کنار چشمه می برند و آنها را می شویند. با انجام این کار گویی آنها را غسل می دهند، در حین بردن قالی ها حسین حسین می گویند و مراسم را بیش از پیش شبیه به غسل دادن می کند. گفته می شود حضرت سلطان علی را بعد از شهادت در قالی گذاشته و به محل تدفین بردند و از آن زمان مردمان مشهد اردهال این سنت را برای زنده نگه داشتن آن واقعه ادامه داده اند. قالی های صحن امامزاده به عنوان نشانی از آن قالی می باشند و جایگاه مهم قالی بافی در کاشان به این مراسم قوت می بخشند.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به روستای مشهد اردهال

تفریحات نزدیک به روستای مشهد اردهال

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید