• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  موزه منوچهر شیبانی (خانه کاج) شهر اصفهان استان کاشان
  •  موزه منوچهر شیبانی (خانه کاج) شهر اصفهان استان کاشان
  •  موزه منوچهر شیبانی (خانه کاج) شهر اصفهان استان کاشان
  •  موزه منوچهر شیبانی (خانه کاج) شهر اصفهان استان کاشان
  •  موزه منوچهر شیبانی (خانه کاج) شهر اصفهان استان کاشان
  •  موزه منوچهر شیبانی (خانه کاج) شهر اصفهان استان کاشان


موزه منوچهر شیبانی (خانه کاج)

نام مرکز دیدنی

Manuchehr Sheybani Museum of Art (House of Kaj)

نوع مرکز دیدنی

موزه و گالری هنر

استان

شهرستان

کاشان

مدت زمان بازدید

1 ساعت

ساعت بازدید

روزانه از ساعت 08:00 الی 21:00

نرخ قیمت ورودی

ارزان

وب سایت

آدرس

استان اصفهان، شهر کاشان، میدان کمال الملک، خیابان فاضل نراغی

در میان عطر خوش گل های محمدی شهر کاشان، خانه های تاریخی بسیار زیبا و باشکوهی قرار گرفته اند و خانه کاج یکی از این بناهای ماندگار است. این بنا قاجاری در دل خود آثار ارزنده هنرمند معاصر، منوچهر شیبانی را در خود جای داده اند و میان چهره تاریخی این بنا و تابلوهای نقاشی، هارمونی زیبایی را به وجود آورده اند.
موزه هنرهای تجسمی منوچهر شیبانی نخستین موزه غیر دولتی شهر کاشان است که از اردیبهشت 1384 خورشیدی فعالیت خود را آغاز کرد و از سال 1393، خانه کاج محل به نمایش گذاشتن این آثار ارزشمند شد.

خانه کاج
خانه ای به رنگ کویر با حیاط مرکزی و گودال باغچه چشم نواز، یکی از زیباترین سبک های معماری خانه های کاشان را به نمایش می گذارد. این خانه اتاق های را در اطراف حیاط خود جای داده است که هر اتاق برای یک فصل از سال مورد بهره برداری قرار می گرفتند. ایجاد گودال باغچه در خانه های مناطق مرکزی ایران سبب می شد تا علاوه بر دسترسی آسان به آب قنات، بتوان فضایی خنک را در روزهای گرم سال در طبقات پایینی احساس کرد و سایه طبقات بالایی در داخل گودال باغچه سبب ایجاد فضایی مطبوع برای ساکنین خانه شود. می توان این سبک را در مسجد مدرسه آقا بزرگ در همین شهر مشاهده کد. در سال 1389 آغاز مرمت خانه کاج شروع شد و این پروسه تا سال 1394 ادامه یافت.

منوچهر شیبانی
منوچهر شیبانی متولد سال 1303 خورشیدی، از هنرمندان پر ذوق هنر مدرن در ایران بود که در رشته نقاشی دانشگاه هنرهای زیبا یا همان هنرهای دراماتیک مشغول به تحصیل شد. او دوره ارشد رشته سینما را در فرانسه اخذ کرد و از سال 1354 خورشیدی در دانشگاه هنرهای دراماتیک به تدریس مشغول شد. این هنرمند کاشانی علاوه بر حرفه نقاشی، مجموعه ای از هنر را در بخش های شعر، فیلم و نثر ارائه بر جای گذاشته است. آتشکده خاموش، جرقه و سراب های کویر، نام دفاتر شعر این هنرمند هستند و با خواندنشان می توان به پیروی او از سبک نیمایی پی برد. استاد منوچهر شیبانی در سال 1370 خورشیدی چشم از جهان فرو بست و هنر شایسته خویش را برای آیندگان بر جای گذاشت.

بخش های مختلف موزه منوچهر شیبانی
خانه کاج در 3 بخش، هنرهای چشم نواز منوچهر شیبانی را به نمایش گذاشته است و هر قسمت به یک سبک خاص تعلق دارد. در یکی از این اتاق ها لوازم نقاشی استاد شیبانی، دستگاهی وجود دارد که ایشان ابداع کرده اند و با به کارگیری نور در زوایای گوناگون به همراه صفحه منحنی، اتودهای نخستین نقاشی در سبک کوبیسم را می شود به دست آورد. نقاشی های آبرنگ، اکسپرسیونیسم و سورئال نیز دیگر آثار دیدنی منوچهر شیبانی هستند که زیبایی این خانه را دو چندان کرده اند.
طبقه زیرین خانه کاج نیز به نمایش آثار دیگر هنرمندان هنرهای تجسمی نظیر بهرام دبیری و پرویز تناولی اختصاص داده شده است و می توان نقاشی، گرافیک و کاریکاتورهای زیبایی را در این میان مشاهده نمود.

کتابخانه خانه کاج
در بخشی از این موزه کتاب های تخصصی و ارزشمندی از ادبیات، تئاتر، سینما، جامعه شناسی و فلسفه جای گرفته است. همچنین بخشی نیز به کودک و نوجوانان اختصاص یافته است که شامل کتاب هایی در زمینه های رنگ آمیزی، قصه، شعر، حکایت، دایره المعارف و علمی می شوند.
سالن های مطالعه موزه منوچهر شیبانی بی شک یکی از متفاوت ترین مکان های مطالعه ای هستند که تا به حال مشاهده کرده اید، زیرا در اتاق شاه نشین قرار گرفته اند و تزئینات گچبری، آینه کاری و نقاشی ها، حال و هوایی متفاوت را به آن بخشیده اند.
این خانه برای تمامی گروه های سنی جذاب و دیدنی به نظر خواهد رسید. کافی است به داخل این مجموعه بیایید تا عطر گل و رطوبت حوضچه حیاط، ذهن و جسمتان را برای مدتی آرام کند. میز و صندلی هایی قرار گرفته در حیاط خانه کاج نیز می تواند گزینه مناسبی برای استراحت و گپ زدن به شمار آیند. 

مکان های گردشگری اطراف خانه کاج
بیشتر خانه های کاشان در محله های نزدیک به هم قرار گرفته اند و پیشنهاد می کنیم پس از بازدید از موزه منوچهر شیبانی به دیگر خانه این شهر از قبیل خانه عباسیان، خانه عامری ها، خانه بروجردی ها و یا خانه طباطبایی ها رفته و دیگر شاهکار هنرمندان خوش ذوق تاریخ ایران را در این عمارت های با شکوه تماشا کنید.

ثبت ملی
این خانه تاریخی با شماره 30622 در 8 دی ماه سال 1390 به ثبت میراث ملی ایران رسید و با بخش های گوناگون خود، از آن زمان پذیرای بسیاری از گردشگران و هنر دوستان بوده است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

تفریحات نزدیک به موزه منوچهر شیبانی (خانه کاج)

دیدنی های نزدیک به موزه منوچهر شیبانی (خانه کاج)

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.


مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

آب و هوا

ساعت به وقت محلی این شهر

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید