• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  خانه تاریخی محسنی آراسته شهرستان اصفهان استان کاشان
  •  خانه تاریخی محسنی آراسته شهرستان اصفهان استان کاشان
  •  خانه تاریخی محسنی آراسته شهرستان اصفهان استان کاشان


خانه تاریخی محسنی آراسته

نام مرکز دیدنی

Mohseni Arasteh Historical House

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

کاشان

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

ساعت کار سفره خانه همه روزه از ساعت 11:00 الی 23:30

آدرس

استان اصفهان، شهرستان کاشان، خیابان بابا افضل شمالی، کوچه سازمان آب، جنب زیارت پنجه شاه، پلاک 64

معرفی خانه تاریخی محسنی آراسته
یکی از خانه های چشم نواز قجری در کاشان، خانه تاریخی محسنی آراسته است. این خانه 3 طبقه زیرزمین، همکف و طبقه اول دارد که 2 زیر زمین در اضلاع شمالی و غربی را در خود جای داده است. اتاق های آن نیز در اضلاع شمالی و جنوبی ساخته شده اند. خانه محسنی آراسته 5 در ورودی دارد و قدمت آن به زمان حکومت سلسله قاجار می رسد. این خانه چندصد ساله به خاطر نام مالک آن به نام محسنی آراسته خوانده می شود.
در این بنا اندرونی و بیرونی مجزایی وجود ندارد و کل خانه 1 حیاط اصلی و وسیع دارد. شکل عمارت به صورت درونگرا بوده و در 2 طرف حیاط مرکزی فضاهای اصلی خانه ساخته شده اند. از ویژگی های بارز این خانه می توان به شباهت آن به باغ هشت بهشت اشاره کرد. مهم ترین قسمت های خانه محسنی آراسته شامل ایوان تابستانه، حوضخانه، سرداب و شاه نشین است. گوشواره های خانه با مقرنس کاری و سرداب و شاه نشین آن با رسمی بندی تزیین شده اند. جالب است بدانید فقط حیاط این خانه 825 متر مربع وسعت دارد.
در ضلع غربی خانه حوضخانه قرار دارد، آب این حوض خانه قبلا از طریق آبراه ها وارد حوض می شد، از حیاط عبور می کرد و سپس به سمت خانه های مجاور جاری می شد. پنج دری زیبایی با مقرنس کاری های چشم نواز روی سقفش در قسمت شمالی خانه جالب توجه است و معماری ارزشمند خود را به نمایش گذاشته است.
خانه محسنی آراسته کاشان به خاطر ویژگی های منحصر به فردش یکی از بی نظیر ترین خانه های کاشان است و اخیرا مرمت هایی بر روی آن ایجاد شده است. امروزه کار بری آن به سفره خانه سنتی تغییر کرده است و نام این مکان سفره خانه سنتی  مادر بزرگ است. 
جالب است بدانید در این خانه اولین مهد کودک کاشان، اولین دانشگاه نساجی کاشان و اولین دادگستری این شهر تاسیس شده بود.

ثبت ملی خانه تاریخی محسنی آراسته
خانه تاریخی محسنی آراسته در 3 خرداد 1386 با شماره 19162 به ثبت ملی رسیده است. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به خانه تاریخی محسنی آراسته

تفریحات نزدیک به خانه تاریخی محسنی آراسته

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید