• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  پارک جمشیدیه شهر تهران استان تهران
  •  پارک جمشیدیه شهر تهران استان تهران
  •  پارک جمشیدیه شهر تهران استان تهران
  •  پارک جمشیدیه شهر تهران استان تهران
  •  پارک جمشیدیه شهر تهران استان تهران
  •  پارک جمشیدیه شهر تهران استان تهران
  •  پارک جمشیدیه شهر تهران استان تهران
  •  پارک جمشیدیه شهر تهران استان تهران
  •  پارک جمشیدیه شهر تهران استان تهران
  •  پارک جمشیدیه شهر تهران استان تهران
  •  پارک جمشیدیه شهر تهران استان تهران
  •  پارک جمشیدیه شهر تهران استان تهران
  •  پارک جمشیدیه شهر تهران استان تهران
  •  پارک جمشیدیه شهر تهران استان تهران
  •  پارک جمشیدیه شهر تهران استان تهران
  •  پارک جمشیدیه شهر تهران استان تهران


پارک جمشیدیه

نام مرکز دیدنی

Jamshidiyeh park

نوع مرکز دیدنی

پارک و باغ

استان

شهرستان

تهران

منطقه

نیاوران

ناحیه

شمال شهر

مدت زمان بازدید

1 الی 3 ساعت

ساعت بازدید

روزانه از ساعت 6:00 صبح الی 24:00

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تهران، انتهای خیابان شهید باهنر (نیاوران)، انتهای خیابان فیضیه و امیدوار

پارک جمشیدیه در منطقه 1 تهران یکی از مهمترین و زیباترین نقاط گردشگری شهر تهران به حساب می رود. اگر شما به عنوان یک توریست از یک تهرانی بپرسید که بهترین نقاط گردشگری تهران کجاست قطع به یقین پارک جمشیدیه یکی از سه گزینه نخستی خواهد بود که به شما معرفی خواهد کرد. پارک جمشیدیه از سال 1356 به عنوان ریه اصلی پایتخت در تصفیه هوای آلوده تهران نقش بسیار موثری داشته است. این باغ زمانی متعلق به مهندس جمشید دولو از ملاکین بزرگ زمان قاجاریه بود که بعد از سقوط قاجار ملک خود را به فرح دیبا، ملکه آن دوران بخشید. فرح ابتدا تصمیم داشت این باغ را تبدیل به سرای سالمندان نماید اما نهایتا تصمیم بر آن شد که این باغ در اختیار تمام ایرانیان قرار گیرد و به عنوان تفرجگاهی مورد استفاده عموم باشد. به سبب اینکه نام مالک این باغ جمشید بوده است این باغ جمشیدیه نامیده شد. محوطه سازی های این پارک توسط شخصی به نام کامران طباطبایی دیبا صورت گرفته که از معماران به نام زمان خودش، از فارغ التحصیلان دانشگاه هاروارد بوده است. او طراح موزه هنرهای معاصر و چند فرهنگسرا در تهران می باشد. تمام محوطه سازی های صورت گرفته از همان سنگ های خود کوه و بلوک های سیمانی است که به دلیل طبیعی بودن حس خوبی به گردشگر می دهد. آبنماهای سنگی، حوضچه های آب و دریاچه مصنوعی و آبشار در کنار تندیس های حیوانات مختلف که در مسیر پلکانی پارک ساخته شده اند مجموعه کاملی از یک فضای کاملا طبیعی را فراهم آورنده اند. علیرغم پوشش گیاهی زیبای منطقه که هم شامل درختان میوه مثل گیلاس، سیب، بادام، زردآلو و توت و هم درختان چنار، نارون، زبان گنجشک، بید مجنون، اقاقیا، بلوط، چنار، سرو و درختچه های کوتاه که فضای جنگلی باغ را کامل نموده اند 29 گونه پرنده نیز در این باغ زندگی می کنند که صدای آن ها را از میان شاخه های درختان می شنویم و گاها خوکچه های هندی به سرعت نور از مقابل چشمان گردشگران خود را در لابه لای بوته های پنهان می کنند. از پلکان های پارک که بالا می روی می توانی با تندیس های مختلف عکس سلفی بگیری در بالای پلکان ها آبشار و دریاچه وجود دارد که در اطراف آن نیمکت هایی برای نشستن تعبیه شده است در اطراف دریاچه رستوران و کافه های مختلفی وجود دارد که گردشگر با خیال راحت بداند که این جا می تواند خودش را حسابی تحویل بگیرد و از محیط طبیعت در کنار شکم گردی لذت کافی و وافی را ببرد. پارک جمشیدیه برای کوهنوردان مسیر قله  کُلکچال است و معمولا گروههای کوهنوردی برای صعود به قله کلکچال در پارک جمشیدیه قرار می گذارند. در پارک جمشیدیه آلاچیق هایی نیز وجود دارد که خانواده ها برای پیک نیک از آن ها استفاده می کنند. گاها جشن تولدهای خانودگیشان را با آوردن بادکنک های هلیمی و نصب آن ها به تکیه گاه آلاچیق ها دراین پارک برگزار می کنند. البته نقاط بهتری هم برای پیک نیک در پارک هست. در قسمت های بالایی پارک به رودخانه می رسید که طبیعت وحشی و بکر را به تماشا می گذارد. این رودخانه با فنس از بخش اصلی پارک جدا شده است. کمی که بالاتر روید فنس تمام می شود و می توانید کنار رودخانه بساط پیک نیک خود را بگسترانید. از دیگر امکانات این مجموعه می توان به کانون پرورشی و فکری کودکان، کتابخانه عمومی، آمفی تئاتر و گالری هنری اشاره کرد که باعث رونق این منطقه حتی در زمستان های سرد ارتفاعات البرز شده است. 

بوستان فردوسی
در سالهای 1374 تا 1375 این پارک مجددا بازسازی شد و 16 هکتار دیگر به آن افزوده شد تا پاسخگوی جمعیت رو به رشد پایتخت باشد و به پاس زحمات شاعر گران قدر فردوسی بابت سی سال تلاش در حفظ زبان زیبای فارسی نام آن را فردوسی نهادند. 6600 متر از وسعت این باغ فقط به گلکاری اختصاص یافته است که از لحاظ زیبایی در نوع خود بسیار جذاب است.

مسیر کوه نوردی 
در منتهی الیه ضلع غربی باغ مسیر صعود به قله کلکچال از سلسله جبال البرز قرار دارد. کیوسک فدراسیون کوهنوردی در اول مسیر قرار گرفته است. مسیر قله کلکچال از پارک جمشیدیه به دلیل مسیرهای عریض بسیار امن است و نیاز به دانستن فنون کوه نوردی نیست با همراه داشتن تجهیزات کامل کوهنوردی مانند کفش، عینک آفتابی، کلاه، لباس مناسب، آب، کمی خوراکی سبک مانند خرما، نخود و کشمش و یک سوت برای مواقع ضروری به آسانی می توانید تا ایستگاه یکی مانده به آخر قله کلکچال که جان پناه کلکچال است را بالا روید. از ایستگاه اول در ارتفاع 1300 متری بایستی حدود 2 کیلومتر را بپیمایید تا به ایستگاه دوم برسید. بعد از پیمودن 1 کیلومتر در ارتفاع به پایگاه امداد و نجات شهید متوسلیان می رسید که در ایستگاه سوم قرار دارد. مسیر بعدی تپه نور الشهدا است که در 1.5 کیلومتری از ایستگاه سوم قرار دارد. 500 متر جلوتر جان پناه کلکچال قرار گرفته و 800 متر جلوتر هم قله کلکچال است. از مسیر جان پناه تا قله نیاز به دانستن فنون کوهنوری می باشد و اکثرا آماتورها بعد از رسیدن به جان پناه باز می گردند.

دسترسی به پارک جمشیدیه
وسیله نقلیه شخصی: از مسیر اتوبان امام علی شمال از کنار گذر بعد  از تقاطع بزرگراه شهید بابایی از اتوبان خارج شده و وارد بزرگراه ارتش شوید میدان ارتش را مستقیم بروید تا به سه راه اقدسیه برسید سه راه اقدسیه را به سمت شمال بروید تا به میدان باهنر برسید وارد خیابان باهنر شده مستقیم برانید تا به خیابان فیضیه برسید وارد خیابان فیضیه در سمت راست خودتان شده و به جلو حرکت کنید تا پارک جمشیدیه را در آن سوی خیابان ببینید. می توانید در صورت جای پارک در خیابان فیضیه پارک کنید. پارکینگ مجموعه در انتهای خیابان فیضیه است که معمولا در ایام تعطیل جای پارک ندارد.
مترو: با استفاده از خط یک مترو می توانید در ایستگاه تجریش از قطار پیاده شده و از تاکسی های میدان تجریش برای رسیدن به پارک استفاده کنید.

بهترین زمان بازدید: بهترین فصل برای بازدید از پارک جمشیدیه فصل بهار و پاییز می باشد که رنگ آمیزی درختان و گیاهان جلوه خاصی به پارک می بخشد.



نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

تفریحات نزدیک به پارک جمشیدیه

دیدنی های نزدیک به پارک جمشیدیه

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.


مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

آب و هوا

ساعت به وقت محلی این شهر

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید