• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  تکیه نیاوران شهرستان تهران استان تهران
  •  تکیه نیاوران شهرستان تهران استان تهران
  •  تکیه نیاوران شهرستان تهران استان تهران
  •  تکیه نیاوران شهرستان تهران استان تهران
  •  تکیه نیاوران شهرستان تهران استان تهران


تکیه نیاوران

نام مرکز دیدنی

Niavaran Tekyeh

نوع مرکز دیدنی

مکان مذهبی

استان

شهرستان

تهران

منطقه

نیاوران

ناحیه

شمال شهر

مدت زمان بازدید

کمتر از 1 ساعت

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تهران، خیابان شهید باهنر، بعد از کاخ نیاوران

تکیه نیاوران به دستور ناصرالدین شاه قاجار در حدود 150 سال پیش ساخته شد. معماری این تکیه کاملا سنتی و به سبک و سیاق معماری های قجری می باشد. مساحت این تکیه 1500 متر و به شکل مستطیل می باشد که غرفه هایی در دو طبقه دور تا دور آن ساخته شده است. در وسط تکیه یک سکوی دایره ای شکل به قطر 20 متر قرار دارد و ضریح امام حسین (ع) روی آن شبیه سازی شده است. این ضریح را یک نفر در سال 1389 به تکیه هدا کرده است. 10 ستون سیمانی که روکش چوبی دارند سکوی وسط را احاطه کرده اند. در وسط روی سکو تعزیه اجرا می شده و در غرفه ها افراد به تماشا می نشسته اند. سقف تکیه نیز چوبی است و یک گنبد سبز رنگ شش ضلعی بر روی سقف شیروانی آن  قرار دارد. تکیه تا سال 1361 رو باز بود و در آن خیمه برپا می شد ولی به همت خیرین روی آن سقف زده شد. در کنار درب ورودی چوبی آن نیز نمایشگاهی از ادوات تعزیه خوانی، قوری و سماورهای قدیمی قرار دارد. که قدمت بعضی از آنها به دوره ناصری بر می گردد. در گذشته هر غرفه مختص یک خانواده بوده است و هر یک برای خودش اسباب پذیرایی می آورده است. فلسفه ساخت تعزیه بر می گردد به این واقعیت که ناصرالدین شاه عاشق تعزیه بود و به همین دلیل تکیه دولت را ساخت. تابستان ها وقتی به کاخ نیاوران می آمد عدم وجود تکیه در نیاوران را به شدت احساس می کرد و این شد که به استاد حسن خرپاکوب دستور داد در نزدیکی کاخ نیاوران تکیه نیاوران را بسازد. این تکیه در سال 1383 به ثبت ملی رسید.

ثبت ملی 
این اثر در 25 مهر 1383 با شماره 11203 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

دسترسی به تکیه نیاوران
وسیله نقلیه شخصی: از میدان نیاوران (باهنر) وارد خیابان باهنر شوید و مستقیم برانید، کاخ نیاوران را پشت سر بگذارید تا به تکیه نیاوران در سمت چپ برسید.
دسترسی با مترو: با استفتده از خط 1 مترو در تجریش پیاده شده و با اتوبوس هایی که به میدان نیاوران می روند در میدان نیاوران پیاده شوید. از آنجا با 5 دقیقه پیاده روی به سمت خیابان باهنر می توانید خودتان را به تکیه نیاوران برسانید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به تکیه نیاوران

تفریحات نزدیک به تکیه نیاوران

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید