• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مشهد میربزرگ شهرستان مازندران استان آمل
  •  مشهد میربزرگ شهرستان مازندران استان آمل
  •  مشهد میربزرگ شهرستان مازندران استان آمل
  •  مشهد میربزرگ شهرستان مازندران استان آمل
  •  مشهد میربزرگ شهرستان مازندران استان آمل
  •  مشهد میربزرگ شهرستان مازندران استان آمل


مشهد میربزرگ

نام مرکز دیدنی

Mashhad Mir Bozorg

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

شهرستان

آمل

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

2 الی 3 ساعت

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

مازندران، شهرستان آمل، سبزه میدان، محوطه مصلی آمل

معرفی مشهد میربزرگ
استان زیبای مازندران مجموعه ای وسیع از دیدنی های طبیعی و تاریخی می باشد و همواره گردشگران بسیاری را از نقاط مختلف به سوی خود جذب می‌کند. آمل که از قدیمی ترین شهرهای آن محسوب می شود به تنهایی مقصد تعداد زیادی از این گردشگران است. از مهم ترین جاذبه های آمل در بخش سبزه میدان، عمارت و مقبره ای در محوطه مصلی به نام مشهد میر بزرگ می باشد که از اهمیت خاصی برخوردار است. ساختمان اصلی آرامگاه دارای پلان چهار ضلعی می باشد و به قرن هشتم هجری قمری متعلق است؛ اما قدمت ساختمان کنونی آن به قرن یازدهم هجری قمری و دوره صفویه باز می‌ گردد. خصیصه های معماری، کاشی کاری ها به ویژه بر سر در ورودی و دیگر تزئینات این بقعه را حائز اهمیت کرده اند. این بنا سرانجام در ۱۵ دی ماه سال ۱۳۱۰ به لیست آثار ملی ایران افزوده شد.

مشخصات
کاشی کاری های نمای داخلی و خارجی مشهد میر بزرگ بسیار مبهوت کننده و منحصر به فرد هستند.
ورودی اصلی مقبره در ناحیه جنوبی بنا قرار گرفته و کتیبه ای بالای آن نصب شده است. بر روی این کتیبه جملات ″ سبحان الله و الحمدالله و لااله الاالله و الله اکبر و لا حول و لاقوة الا بالله ″ با خط سیاه کوفی بنایی بر زمینه زرد کاشی نوشته شده اند. در قسمت بالایی کتیبه نیز با کاشی معرق مشکی بر زمینه سفید، دوبار کلمه محمد به خط کوفی مزین شده است.
حضور 5 طاق نما بر هر یک از اضلاع بیرونی به چشم می‌ خورد که جلوه گر سیمای بیرونی بنا هستند.
 گنبد این اثر نوساز بوده و پلانی هشت ضلعی دارد، بر پایه های این گنبد در هر ضلع 4 قاب کاشی کاری شده وجود دارد و جمعا به 32 قاب می رسد که جملات الله، محمد، علی، لااله الاالله را به خط کوفی بنایی شرح می دهند. با در نظر گرفتن کثرت اتاق ها و شیوه معماری این بنای دو طبقه نظریه ها بر آن هستند که کاربری آن مدرسه، خانقاه، مسجد و یا عمارت بوده است. حوزه ای نیز بالای این بقعه قرار دارد که در زمان های قدیم از جمله شاهکارهای معماری محسوب می شد و گاها طلبه ها برای مطالعه درس هایشان از آن استفاده می کردند. صحن اصلی چهارگوش به ابعاد 46.9 می باشد و هسته مرکزی آرامگاه را شکل می دهد به همین علت از هر سو به بخش دیگری مرتبط می شود. به عبارتی صحن اصلی از جنوب به حیاط منتهی شده و از سمت شرق به مسجد می رسد، و از جهات شمال و غرب نیز با شبستان ها در ارتباط است. 
گوشه های صحن به کمک چهار گوشوار به هشت ضلعی مبدل شده است و گنبدی مدور و بلند بر روی آن ها ساخته شده است. در قسمت پایینی هر یک از این گوشوار ها کاشی های آبی ای قرار دارند که با خط ثلث و به رنگ سفید آیاتی از کلام الله مجید و حدیثی از امیرالمؤمنین علی علیه السلام را شرح می دهند.

پیشینه تاریخی
در سال 796 هجری قمری به دلیل دشمنی اجدادی عمارت مشهد میر بزرگ به دست اسکندر شیخی پسر افراسیاب چلابی که حکومت آمل را از طرف تیمور عهده‌دار بود، ویران شد. پس از مرگ امیر تیمور و بازگشت بازماندگان سادات به مازندران، آنها با کمک سید قوام الدین پسر سید رضی الدین و همچنین اهالی بقعه برای دومین بار این بنا را ساختند. بعدها به همت نیروهای سلاطین صفوی به ویژه عباس اول، عمارت با قیمتی ترین کاشی ها و تزیینات تکمیل و بازسازی شد. اگرچه مراقبتی از آنها صورت نگرفت و تزیینات گران جمع آوری شده و به یغما رفتند. به مرور زمان موقوفات بقعه نیز چپاول گردید؛ و سرانجام به منظور بهینه سازی بنا تنها مرمت کوتاهی بر این آرامگاه صورت گرفت.. 
با این حال امروزه حین بازدید از این بنا قادر به تماشای بخش های تاریخی باقی مانده آن نظیر کاشی های دوره صفوی خواهید بود. 

زمان مناسب بازدید
با بررسی آب و هوای استان مازندران، بهترین زمان بازدید از مشهد میر بزرگ احتمالا فصل های بهار و پاییز هستند.

مسیر دسترسی
برای رسیدن به این بنا ابتدا باید به شهر آمل سفر کنید و از آنجا به خیابان ۱۷ شهریور رفته و در آخر به خیابان با هنر برسید. 

جاذبه های نزدیک
از لحاظ موقعیت جغرافیایی این مکان در نزدیکی مراکزی چون روستای بلیران، پارک میرزا کوچک خان جنگلی، غارهای دستکند آمل، جنگل الیمسان و پارک دهکده طلایی آمل واقع شده است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مشهد میربزرگ

تفریحات نزدیک به مشهد میربزرگ

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید