• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مسجد جامع آمل شهرستان مازندران استان آمل
  •  مسجد جامع آمل شهرستان مازندران استان آمل
  •  مسجد جامع آمل شهرستان مازندران استان آمل
  •  مسجد جامع آمل شهرستان مازندران استان آمل
  •  مسجد جامع آمل شهرستان مازندران استان آمل


مسجد جامع آمل

نام مرکز دیدنی

Jameh Mosque of Amol

نوع مرکز دیدنی

مسجد

شهرستان

آمل

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

1 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان مازندران، شهرستان آمل، كاردگر محله، راسته بازار

معرفی مسجد جامع آمل
اگرچه جنگل ها و دریای خزر از مقاصد گردشگری محبوب استان مازندران هستند، جاذبه های تاریخی این استان هم دست کمی از جاذبه های طبیعی آن ندارند و بازدید از آنها شما را ناامید نخواهد کرد. مسجد جامع آمل از جاذبه های تاریخی مذهبی در شهرستان آمل این استان است که می توانید در سفر بعدی خود به مازندران از دیدن آن لذت ببرید. 
مسجد جامع آمل یکی از مساجد جامع قديمي ايراني است که مربوط به اواخر دوران صفوی بوده و بر اساس منابع ذکر شده از سال ۱۱۰۶ به دستور شاه سلطان حسین صفوی ساخته شده و خوشبختانه پس از زلزله و آتشسوزی رخ داده هنوز پابرجاست. البته در منابع بررسی شده نام چند نفر دیگر از جمله، عثمان بن نهیک و ابراهیم بن عثمان بن نهیک، عبداله بن قحطبه، عمربن علاو ابوالخصیب و هانی بن هانی نیز به عنوان بانیان این اثر نام برده شده است که از جمله روحانیون دوران صفویه بوده اند. این بنا یک بار در اثر زلزله تخریب و در سال ۱۲۲ به دست آقا علی اشرف مشایی و حاجی گرشاسب بازسازی شد. مسجد جامع آمل یک بار هم در سال ۱۳۳۵ طعمه حریق شد و بار دیگر متولیان آن را مرمت کردند. در سال های اخیر نیز شبستان جنوبی بنا تخریب شده و شبستان دیگری با سازه فلزی بجای آن احداث شده است.
این بنا درست در مرکز شهر واقع شده و بازار اصلی آمل نیز در نزدیکی آن قرار دارد. دسترسی آسان به این مسجد باعث شده که بازدید از این مسجد تاریخی هم در میان مردم محلی و هم در بین گردشگران راحت تر باشد و از محبوبیت خاصی برخوردار شود. این مسجد در ساعات مشخصی باز بوده و بازدید از آن در همه ساعات امکان پذیر نیست. مسجد جامع آمل در روزهای تعطیل رسمی باز است و انواع مراسمات مانند سخنرانی امام جمعه و … در آن برگزار می شود. مسجد جامع آمل در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۰۶۶۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معماری مسجد جامع آمل
مسجد جامع آمل به صورت مستطیل شکل طراحی شده و بخش ها و قسمت های مختلفی از جمله دستشویی، سالن نمازخانه، اتاق و غیره دارد. در چهار طرف حیاط مسجد بناهای دو طبقه ساخته شده است و مأذنه مسجد را از سطح زمین ساخته اند. همچنین در چهار جهت مسجد شبستان وجود دارد، به طوریکه شبستان جنوبی و شمالی هرکدام 6 فیلپا و شبستان های شرقی و غربی هرکدام 9 فیلپا در میان دارند. مهمترین جاذبه این مسجد وجود کتیبه های دست نبشته درون آن است. این یگانه کتیبه تاریخ دار در دهلیز مسجد قرار دارد و هنگام وارد شدن می توانید آن را مشاهده کنید. این سنگ نبشته حاوی فرمانی از شاه سلطان حسین صفوی به تاریخ ۱۱۰۶ هجری قمری بوده است. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مسجد جامع آمل

تفریحات نزدیک به مسجد جامع آمل

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید