• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  آرامگاه ناصرالحق شهرستان مازندران استان آمل
  •  آرامگاه ناصرالحق شهرستان مازندران استان آمل
  •  آرامگاه ناصرالحق شهرستان مازندران استان آمل
  •  آرامگاه ناصرالحق شهرستان مازندران استان آمل
  •  آرامگاه ناصرالحق شهرستان مازندران استان آمل


آرامگاه ناصرالحق

نام مرکز دیدنی

Naser al haqq Tomb

نوع مرکز دیدنی

معبد و مقبره

شهرستان

آمل

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

نصف روز

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

مازندران، شهرستان آمل، محله پایین بازار، چاکسر

معرفی آرامگاه ناصرالحق
ایران کشور باستانی و زیبایی با تمدن ۲۵۰۰ ساله است که در هر یک از استان ها و شهرهایش پیشینه غنی ای جای گرفته و همواره گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. یکی از جمله شهرستان های تاریخی ایران که از اهمیت والایی برخوردار است شهرستان آمل در استان مازندران می باشد. بناهای کهن بسیار و بافت شهری قدیمی ای در مهم ترین بخش این شهرستان یعنی شهر آمل به چشم می خورند. به عنوان مثال آرامگاه زیبای ناصر الحق که به راستی انکار نشدنی و چشم گیر است.
آرامگاه ناصر الحق که با نام بقعه ناصر الحق اطروش هم یاد می شود، محل دفن حسن بن علی ناصر الکبیر بنیان گذار حکومت علویان در منطقه شمال ایران است که در میان مسلمانان کشورهای مختلف به ویژه کشور یمن طرفداران زیادی داشته و از محبوب ترین آرامگاه های شهر آمل محسوب می شود. از آنجایی که این بنا قدمت بالایی دارد به منظور حفظ آن هر چند سال یک بار مرمت و بازسازی می شود. ناصر الحق اطروش، نخستین حاکم شیعی سرزمین طبرستان، دیلمان و گیلان بود. ایشان در شاخه های مختلف علمی و هنری فعالیت داشته و از زمان های قدیم تقریبا قرن سوم هجری قمری از جمله علما، فقها، تدریس کنندگان و حتی شاعران محسوب می شد. همه مردم اعم از گذشتگان و معاصران به او احترام می گذارند چرا که افزون بر دستاورد های شخصی از نوادگان امام حسن (ع) شمرده می شد. پس از آن که ناصر الحق در یکی از جنگ هایش شنوایی خودر را از دست می دهد، لقب اطروش را بر وی می‌ گذارند.

تاریخچه
این آرامگاه برجی به طور تقریبی ۸۰۰ یا ۹۰۰ سال پیش، درست چندین سال پس از فوت ناصر الحق احداث شد و در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ به فهرست آثار ملی ایران با شماره ۶۰ افزوده شد. در نتیجه قدمت این مقبره به سده ۹ هجری قمری باز می‌ گردد، اما با وجود بازسازی ها و ترمیم های پی در پی شمایل اصلی و قدیمی بنا از بین رفته و نمای آن با مصالح گوناگون و تغییرات ایجاد شده در نقشه اش به طور کلی عوض شده است.
بنابر همین تحولات آرامگاه ناصر الحق که در گذشته از سنگ ساخته شده بود و سقفی گرد داشت بر اثر عوامل طبیعی از بین رفت و امروزه مصالح بنیادین آن آجر و سنگ می باشند. به علت وجود این سنگ ها آرامگاه سفید رنگ دیده می شود. تمامی اجزای تشکیل دهنده بنا به یک ساختمان کوچک و یک گنبد منتهی می شوند. زیارتگاه در ساختمان اصلی واقع شده است. درصورتی که از درون مجموعه به سقف بنگرید متوجه حضور حفره های کوچکی می شوید که در گذشته کاربردشان تهویه هوا بود.
 گنبد بنا دارای پلانی چهار ضلعی بوده و چهار گوشه نمای بیرونی اش با گوشواره پوشیده شده است و در نتیجه پایه‌ ای هشت ضلعی برای گنبد رک هشت وجه چهار گوشه به وجود آورده‌ است. در قسمت داخلی بنا سقف مدوری ساخته شده که به گنبد می رسد. برای ساخت این گنبد از سرامیک الوان استفاده شده بود که امروز بخش هایی از آن همچنان باقی مانده است. در زمان های قدیم به این گنبد مجهز به چند ورودی، گنبد کبود می گفتند که طی گذر زمان تخریب و گنبد فعلی به دست مرعشیان جایگزین آن شد. 
بنا بر سخنان مولانا اولیاء الله آملی مقبره ناصر الحق توسط سیدعلی ساری ساخته شده است.

شرایط بازدید از آرامگاه
برای بازدید از این زیارتگاه احتیاجی به پرداخت هزینه ورودی نیست و افراد می بایست در ساعات مشخص شده برای دیدن آن اقدام کنند.

زمان مناسب بازدید
به طور کلی بهترین زمان برای سفر به استان مازندران فصل‌های بهار و پاییز هستند اما از آن جایی که آرامگاه بنایی سر پوشیده می باشد بازدید از آن در تمامی فصول سال مناسب خواهد بود.

جاذبه های نزدیک
پایین بازار که قدیمی ترین بازار آمل می باشد با فاصله اندکی در نزدیکی آرامگاه ناصر الحق واقع شده است و گردشگران می توانند به آسانی از هردوی این مکان ها در یک روز دیدن کنند. نکته حائز اهمیت دیگر امکان استفاده از پارکینگ آرامگاه بدون محدودیت و شرایط خاص می باشد.

آدرس
برای رسیدن به این اثر زیبای تاریخی پس از آنکه به سهر آمل رسیدید به کمک تابلوهای راهنما و نقشه به سوی محله پایین بازار و سپس چاکسر حرکت کنید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به آرامگاه ناصرالحق

تفریحات نزدیک به آرامگاه ناصرالحق

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید