• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  جنگل بولا شهرستان مازندران استان ساری
  •  جنگل بولا شهرستان مازندران استان ساری
  •  جنگل بولا شهرستان مازندران استان ساری
  •  جنگل بولا شهرستان مازندران استان ساری
  •  جنگل بولا شهرستان مازندران استان ساری
  •  جنگل بولا شهرستان مازندران استان ساری


جنگل بولا

نام مرکز دیدنی

Jangale Bula

نوع مرکز دیدنی

طبیعت بکر و جنگل

شهرستان

ساری

ناحیه

جنگلی

مدت زمان بازدید

1 روز

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

مازندران، ساری، دهستان پشتکوه

معرفی جنگل بولا
مازندران به عنوان یکی از قوی ترین و محبوب ترین قطب های گردشگری ایران، جاذبه های بسیار فراوانی را در خود جای داده است. بخش عمده ای از این استان سرسبز را جنگل های انبوه اش تشکیل داده اند، همین جنگل ها باعث به وجود آمدن زیست بوم های متنوع و بسیار با ارزشی شده است. 
جنگل های این قسمت از ایران جزوی از جنگل های هیرکانی هستند که به علت قدمت بالا از ارزش و جایگاه بالایی برخوردار هستند، جالب است بدانید که به این جنگل های زیبا لقب فسیل زنده و موزه طبیعی را داده اند. جنگل بولا یکی از جنگل های هیرکانی واقع در ایران است که توسط یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. 
در فاصله 45 کیلومتری قسمت جنوب شرقی ساری جنگل بولا قرار گرفته، این جنگل از بخش هایی نظیر منطقه حفاظت شده بولا و پناهگاه های حیات وحش دودانگه و چهاردانگه تشکیل شده است و یک قسمت کوچکی از ارتفاعات جنوبی آن در استان سمنان قرار گرفته است. 
3907 هکتار از وسعت جنگل های بولا را منطقه حفاظت شده بولا در بر گرفته است. این منطقه، کوهستانی با دامنه ارتفاعی 1900 تا 2780 متر است که در سال 1378 تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار گرفته است. آب و هوای این منطقه در حالت کلی معتدل و نیمه مرطوب با میانگین بارش سالانه 600 میلی متر و همچنین دما متوسط 14 درجه سانتی گراد می باشد. 
منطقه حفاظت شده بولا در قسمت هایی مرتفع و دارای شیب های تند و در قسمت های دیگر به صورت مراتع ییلاقی است. انبوه جنگل ها و شمشادستان ها سر تا سر این منطقه را پوشانده اند، درخت های راش، بلند مازو، بلوط، لور، بلوط، زربین، آزاد، گلابی وحشی، آلوچه، گیلاس وحشی، ممرز و توسکا ییلاقی، عمده درخت های پوشش گیاهی این منطقه هستند. 
همین پوشش گیاهی فوق العاده باعث شکل گیری پوشش جانوری فوق العاده ای هم شده است. گونه های جانوری نظیر، شوکا، بز، پازن، سمور جنگلی، کبک، تشی، گرگ، گراز، روباه، شغال، پلنگ و خرس قهوه ای، از نمونه گونه هایی هستند که در این منطقه زندگی می کنند. در کل می توان گفت از هر سه گروه گیاهخوار، گوشتخوار و همه چیز خوار، جانورانی هستند که در منطقه بولا مشغول به زندگی می باشند. 
در قسمت هایی از بولا که از ارتفاع 600 متر شروع و تا ارتفاع 2500 متر از سطح دریا ادامه پیدا می کنند، بخش های محدودی صخره ای و کوهستانی هستند و بخش هایی هم زیستگاه های رودخانه ای و آبی هستند که از عالی ترین زیستگاه ها برای پستانداران به شمار می روند. خرس، مرال، پلنگ و شوکا از جمله حیوانات این بخش هستند. 
در ارتفاعات بالاتر از 2500 متر و در میان پوشش صخره ای و کوهستانی، شیب های تند و تپه های بسیار بلندی قرار گرفته اند که 70 درصد از منطقه بولا را تشکیل می دهند. علف ها، گیاهان بوته ای، خرگوش، گرگ، گربه وحشی، گرگ، پلنگ، روباه پوشش گیاهی و جانوری غالب بر این بخش های هستند. 

جاذبه های گردشگری
علاوه بر پوشش گیاهی و جانوری خیره کننده این جنگل، پرتگاه ها، تپه ها، صخره ها و آبشارهای زیبا در میان شیب ها تند بولا همگی از مواردی هستند که هر انسانی را شیفته خود خواهند کرد. 
آبشار اوبن یا همان آبشار بولا از زیباترین و خاص ترین جاذبه های این منطقه، در مرز میان سمنان و مازندران جاری است. این آبشار 1750 متری دارای بافتی تمام خزه ای و جذابی است که با حرکات و پیج های زیبایش هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. آب و هوای این حواشی آنقدر سرد است که حتی در تابستان هم بدون لباس های گرم نمی توان به راحتی در آن منطقه وقت گذراند. برای همین فصل تابستان بهترین گزینه برای بازدید از این آبشار است، به خصوص اگر قصد کمپ زدن در اطراف آن را داشته باشید. 
کوهنوردی در این بخش به شدت هیجان انگیز است، برای این کار بهتر است راه آبشارهای بالادست را دنبال کنید، به علاوه در این بین می توانید از جنگل های رنگی و در نهایت از کوهستان های رویایی لذت ببرید. 

بهترین زمان برای بازدید
آب و هوای کلی این منطقه معتدل رو به سرد است به همین علت با وجود زیبایی حیرت آور پاییزی و برف های زمستانی بهتر است که فصل های گرم تر را برای بازدید از این جنگل و جاذبه هایش انتخاب کنید تا به راحتی بتوانید نهایت لذت را از این اثر طبیعی ببرید. 

چوب بری در جنگل
متاسفانه به محض ورود به جنگل های بولا با کارخانه چوب بری و درختان کهن قطع شده مواجه خواهید شد. این چوب های در چارچوب قانونی از بین رفته اند. کارخانه از سال 1346 فعالیت خودش را آغاز و تا کنون ادامه داده است. متاسفانه اقدامات این کارخانه باعث نابودی بخش های زیادی از این میراث طبیعی شده است. 

نکاتی درباره سفر و بازدید
 به دلیل ارزش بالایی که جنگل های هیرکانی به خود اختصاص داده اند، آسیب نرساندن و محافظت آنها را نباید از یاد برد. این منطقه نقش موثر و بسیار مهمی در رابطه با حفظ منابع طبیعی بخش های دودانگه و چهاردانگه دارد. 

مسیر دسترسی
در فاصله 122 کیلومتری ساری و با پشت سر گذاشتن سد سلیمان تگه، روستاهای فریم، پاجی، میانا، سنگده و درزی کلا به جاده بولا خواهید رسید. اما در رابطه با مسیر سمنان به این جنگل ها باید گفت که راه ماشین رو ای برای این مسیر در نظر گرفته نشده و باید پیاده این مسیر را طی کنید. روستاهای ملاده، پشلرد و سنگ چشمه را که پشتر سر بگذارید به بولا خواهید رسید. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به جنگل بولا

تفریحات نزدیک به جنگل بولا

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید