• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  آبشار اوبن (بولا) شهرستان مازندران استان ساری
  •  آبشار اوبن (بولا) شهرستان مازندران استان ساری
  •  آبشار اوبن (بولا) شهرستان مازندران استان ساری
  •  آبشار اوبن (بولا) شهرستان مازندران استان ساری
  •  آبشار اوبن (بولا) شهرستان مازندران استان ساری
  •  آبشار اوبن (بولا) شهرستان مازندران استان ساری
  •  آبشار اوبن (بولا) شهرستان مازندران استان ساری
  •  آبشار اوبن (بولا) شهرستان مازندران استان ساری


آبشار اوبن (بولا)

نام مرکز دیدنی

Oben Waterfall

نوع مرکز دیدنی

دریاچه و آبشار

شهرستان

ساری

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

3 تا 4 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

مازندران، بخش دو دانگه ساری، منطقه سنگده

معرفی آبشار اوبن
آبشار اوبن یکی از جاذبه های طبیعی ساری است که در بخش دو دانگه، دهستان پشتکوه مهدی شهر، روستای پل سفید و منطقه سنگده قرار گرفته است. اوبن آبشاری محسور کننده در میان جنگل های انبوه دو دانگه ساری است که بدون تردید بازدید از آن تجربه ای به یاد ماندنی خواهد بود. اوبن در واقع نام محلی این آبشار می باشد که به معنای زیرآب است. این آبشار به نام آبشار بولا نیز شناخته می شود که برگرفته از منطقه ای به همین نام است که آبشار در آن قرار دارد و دارای طبیعت کوهستانی و ییلاقی می باشد. آبشار اوبن یا بولا در ۳۵ کیلومتری روستای سنگده و در میان جنگل های هیرکانی جای گرفته است.
در فاصله 65 کیلومتری ساری، منطقه کوهستانی و جنگلی دو دانگه قرار گرفته است که در سال 1378 به یکی از مناطق حفاظت شده استان به نام منطقه حفاظت شده بولا و استان مازندران تبدیل شد. آبشار اوبن در فاصله کمی از پارک ملی کیاسر و کنار پناهگاه حیات وحش دو دانگه و چهار دانگه قرار دارد.
جالب است بدانید که این آبشار در اصل مرز طبیعی بین دو استان مازندران و سمنان است که از سمت سمنان خشک و بدون پوشش گیاهی و از سمت مازندران بسیار سرسبز است و همین امر باعث ایجاد تناقضی بسیار چشم نواز شده است که توجه هرکسی را به خود جلب می کند. در نزدیکی آبشار، جاده ای هم به چشم می خورد که برای استفاده چوب برها احداث شده است. 

شکل ظاهری
آبشار اوبن در ارتفاع 1750 متری از سطح دریا قرار گرفته و از آب و هوای معتدل و دلنشینی برخوردار است. این آبشار عریض توسط چشمه ها تغذیه شده و در چندین ستون سرازیر می شود و در نهایت در پایین دست خود یک رودخانه روان را تشکیل می دهد. یکی از دلایل خاص بودن آبشار اوبن ویژگی تمام خزه ای بودن و پهنای زیاد آن است. علاوه بر این، آبشار اوبن مجموعه ای از چند آبشار بهم پیوسته و یکی از آبشارهای دائمی کشور است. 
برای رسیدن به این آبشار باید از مسیری شیب دار و جنگلی، پوشیده از گیاهان متنوع عبور کنید که این مسیر نیز خود بخشی از جذابیت های این آبشار به حساب می آید. با ادامه این مسیر و دنبال کردن صدای آب در نهایت به آبشار خواهید رسید. 

سرچشمه آبشار
رودخانه اوبن در نزدیکی روستای سنگده، از چشمه ای به همین نام واقع در منطقه جنگلی بولا سرچشمه می گیرد. در میان آبشارهایی که این رود در مسیر خود به وجود آورده، آبشار خزه ای اوبن، که فاصله کمی هم با سرچشمه خود دارد، از معروف ترین و خیره کننده ترین آنهاست. اگر دوست دارید ادامه مسیر این رود را هم ببینید می توانید آن را ابتدا تا دشت فریم و روستای خوشرودبار و بعد هم تا سد سلیمان تنگه دنبال کنید. 

پوشش گیاهی و جانوری اطراف
وجود پوشش گیاهی مانند شمشادها، توسکاها، بلند مازو، درختان گلابی، گیلاس وحشی، آلوچه، ممرز، بوته ها و علف های بومی و همچنین درختان راش توس، اطراف این آبشار را زیبا و چشم نوازتر کرده است.
این پوشش گیاهی همچنین باعث شده تا این منطقه محل زیست حیوانات متنوع بسیاری شود که خرس قهوه ای، پلنگ، گرگ، شغال، شوکا، مرال، بز، پازن، سمور، گراز، روباه، تشی، کبک و سمندر تاج دار برخی از این گونه های جانوری هستند. به همین دلیل هنگام بازدید از این منطقه بهتر است از پختن یا بردن غذاهای گوشتی مانند کباب که بوی آنها ممکن است توجه حیوانات وحشی را به خود جلب کند جدا خودداری کنید.

مسیر رسیدن
برای دسترسی آسان به آبشار، بهترین مسیر از سمت تهران، جاده فیروزکوه است. در این مسیر باید از طریق دو راهی کنار پمپ بنزین سمت چپ جاده که بعد از سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته است به سمت سنگده بروید. 
در صورتی که بخواهید از سمت ساری خود را به اوبن برسانید، بهترین راه جاده سلیمان تنگه است. در این مسیر باید از ساری بگذرید و به محمد آباد برسید و بعد از آن هم با عبور از روستای مجی و دادکلا و سودکلا به سنگده بروید.
بعد از رسیدن به روستا سنگده باید جاده سمت چپ را دنبال کنید که به روستای میانا می رسد و بعد از آن با دنبال کردن مسیر فرعی سمت راست به منطقه حفاظت شده بولا خواهید رسید. از این جا به بعد باید مسیری خاکی را طی کنید. ابتدا با یک سه راهی مواجه خواهید شد که باید به سمت راست حرکت کنید، و بعد با رسیدن به سه راهی دوم و سوم سمت چپ را انتخاب کرده و در سه راه چهارم دوباره به سمت راست بروید. دیگر تقریبا رسده اید و تنها کافی است که حدود 5 دقیقه تا آبشار را پیاده طی کنید. 

بهترین زمان برای بازدید
بهترین زمان برای بازدید از این آبشار کاملا سلیقه ای و به اختیار شما خواهد بود. معمولا عموم مردم در بین ماه های اردیبهشت تا شهریور به این منطقه سفر می کنند چرا که با مناظر سرسبزتری روبرو خواهید شد. مسیر رسیدن به آبشار در فصول پاییز و زمستان نسبتا دشوارتر است. با این حال، رنگارنگی بی مانند و محسور کننده درختان در فصل پاییز و سفیدی خیره کننده محیط در زمستان نیز جذابیت خود را دارد. 
تفریحات و فعالیت هایی که می توانید در کنار آبشار اوبن تجربه کنید
عکاسی، جنگل گردی، کوه نوردی، دره نوردی و پیک نیک از نمونه تفریحاتی هستند که در این سفر می توانید آنها را تجربه کنید. با وجود خطرناک بودن قسمت های بالایی آبشار به دلیل شیب زیاد، کوهنوردی در آن ممکن است کمی ریسک پذیر باشد اما تجربه ای عالی خواهد بود. 
نکاتی که هنگام بازدید از آبشار اوبن باید رعایت کنید
آسیب نرساندن به این میراث طبیعی مهمترین نکته ای است که باید در تمام لحاظات حضورتان در این منطقه به یاد داشته باشید. به علاوه محافظت از خودتان را هم نباید فراموش کنید و بهتر است در گروه های چند نفره و به همراه یک راهنما به این سفر بروید. به دلیل خطرات بی شمار منطقه بهتر است که از اقامت شبانه یا کمپینگ در کنار این آبشار خودداری کنید. توجه داشته باشید که به دلیل بکر بودن منطقه هیچ گونه امکانات رفاهی از جمله سرویس بهداشتی در نزدیکی این آبشار وجود ندارد، بنابراین تمامی تجهیزات و وسایل لازم را همراه خود ببرید.

جاذبه های گردشگری نزدیک به آبشار اوبن
پیرامون این آبشار را جاذبه های طبیعی بسیاری فرا گرفته است که بازدید از آنها نیز لذت بخش خواهد بود. جنگل بولا که قسمتی از جنگل های باستانی هیرکانی است، خود به تنهایی با پوشش گیاهی بی نظیری که دارد می تواند گزینه ای عالی برای سفر یک روزه شما از ساری به این منطقه باشد. 
پارک ملی کیاسر هم با گونه های جانوری شگفت انگیزی که در خود جای داده گردشگران را مجذوب خود می کند. از حیوانات این پارک می توان به مرال، روباه، پلنگ، گربه وحشی، خرس قهوه ای، کرکس و بسیاری گونه های دیگر اشاره کرد. 
پناهگاه حیات وحش چهار دانگه، منطقه حفاظت شده پرور، روستای میانا و روستای سنگده نیز گزینه های دیگری هستند که طی اقامتتان در این منطقه، می توانید از آنها بازدید از آنها کنید. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به آبشار اوبن (بولا)

تفریحات نزدیک به آبشار اوبن (بولا)

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید