• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  بخش دودانگه ساری شهرستان مازندران استان ساری
  •  بخش دودانگه ساری شهرستان مازندران استان ساری
  •  بخش دودانگه ساری شهرستان مازندران استان ساری
  •  بخش دودانگه ساری شهرستان مازندران استان ساری
  •  بخش دودانگه ساری شهرستان مازندران استان ساری


بخش دودانگه ساری

نام مرکز دیدنی

Dodangeh District

نوع مرکز دیدنی

روستا و دهکده

شهرستان

ساری

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 روز

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

مازندران، ساری

معرفی بخش دودانگه ساری
ساری به عنوان مرکز استان مازندران، دارای بخش های مختلفی است که هرکدام زیبایی های خاص خود را دارند. دودانگه یکی از بخش های شهرستان ساری در استان مازندران است که دو دهستان بنافت و فریم را در خود جای داده است. 
دودانگه ساری جزیی از قسمت های کوهستانی شهر است که از سمت شمال به بخش کلیجان رستاق، از جنوب به استان سمنان، از شرق به بخش چهاردانگه ساری و از سمت غرب به شهرستان سوادکوه منتهی می شود. این بخش 555 کیلومتر مربع مساحت دارد و شهر فریم در مرکز آن قرار گرفته است. 
در سال 1316 این منطقه به بخش تبدیل شد و در آن زمان بخش دودانگه دارای 5 دهستان به نام های فریم، بندرج، نرم آباد دو سر، بنافت و پشتکوه بود که در مجموع شامل 115 روستا می شده است. در سال 1360 بیشتر آنها از دودانگه جدا شده و تعدادی از آنها به سمنان، تعدادی به چهاردانگه و تعدادی هم به کیجان رستاق پیوست. اکنون فقط دهستان بنافت و دهستان فریم از میان آن 5 دهستان اولیه در دودانگه باقی مانده اند. تعداد 48 روستا در فریم و 11 روستا در بنافت، کل روستاهای دودانگه را تشکیل می دهند. 
روستای سنگده مرکز دهستان بنافت است و روستاهای پاجی، جورجاده، جیجاده، دادوکلا، درزیکلا، میانا، سودکلا، وزملا، ولیک چال و ولیک بن دیگر روستاهای این دهستان می باشند که هر یک گنجینه ای پر از زیبایی هستند. 
شهر فریم هم مرکز دهستان فریم است و روستاهای خوش نشان، رسکت علیا، مسکوپا، پارت کلا، پر کوه، تلارم و تلاوک هم تعدادی از روستاهای این دهستان زیبا هستند. 

درباره نام بخش دودانگه ساری
بر اساس روایات در گذشته حاکم بسیار ثروتمندی حکومت مازندران را به عهده داشته است. این فرد دارای دو همسر بوده که یکی از آنها دارای دو فرزند و دیگری دارای چهار فرزند بوده است که تمامی این فرزندان هم پسر بوده اند. این حاکم پیش از آنکه فوت کند زمین ها و آبادی های بسیاری را که داشته میان فرزندانش تقسیم کرده، دو دانگ را به دو پسر یک همسرش و چهاردانگ دیگر را به پسران همسر دیگرش داده است و از همان زمان هم این قسمت ها با این نام ها شناخته می شوند. 
حالا چرا حتما باید گفت دودانگه ساری؟ ساده است، چون در دیگر قسمت های ایران هم از این نام استفاده شده، پس برای مشخص کردن کدام دودانگه ایران نام شهر مربوطه را معمولا به دنبال واژه دودانگه می آورند. 

بهترین زمان برای بازدید
این بخش دارای زمستان ها و پاییز هایی با میزان بارندگی بالا است، از همین رو با وجود زیبایی های رنگ های پاییزی طبیعت و برف های خیره کننده زمستان، این دو فصل زیاد مورد پسند گردشگران ایرانی نیستند و بیشتر افراد فصل های گرمتر سال به ویژه تابستان را برای سفر به این منطقه انتخاب می کنند تا از تفریحات آبی آن لذت ببرند. 

جاذبه های گردشگری
جنگل های انبوه و بی اندازه زیبا، زمین های کشاورزی و شالیزارهای گندم، حیواناتی مانند خرگوش و قورباغه تنها بخش کوچکی از زیبایی های بی شمار این بخش هستند که هر گردشگری را شیفته خود خواهند کرد. روستاهای این بخش هر کدام داستان های فراوانی برای گفتن دارند، این داستان های قدیمی شما را با دنیاهایی منحصر به فرد و متفاوت آشنا خواهند کرد. 
یکی از آثار طبیعی بی نظیری که چشم پوشی از آن غیر ممکن است، چهل چشمه و یا همان چشمه گرگین وا است که در فاصله یک کیلومتری روستای خوش نشان خودنمایی می کند. 
شیرین رود و جنگل های اطراف آن که در تمامی طول مسیر رود، زیبایی خود را حفظ می کنند هم از دیگر جاذبه های طبیعی خیره کنند این بخش هستند. این رود در مسیر خود، شالیزارهای بسیاری را سیراب می کند و در نهایت به سد سلیمان و رود تجن می ریزد. 
در فاصله 45 کیلومتری جنوب غربی ساری هم جاذبه دیگری قرار دارد که آرامش خاصی را به وجود انسان هدیه می دهد. این جاذبه با نام های سد سلیمان تنگه، سد شهید رجایی و همینطور دهکده آرامش شناخته می شود. در این محل می توانید به قایق سواری، غواصی و بازدید از تاج سد مشغول شوید. به علاوه باید گفت که در این محل واحدهای اقامتی هم برای مسافران در نظر گرفته شده اند. 
آبشار اوبن در میان خزه های سرسبز جنگل به خصوص در فصل بهار بسیار تماشایی است، بهتر است بازدید از آن را هم از دست ندهید. 
برج رسکت با ارتفاع 18 متر هم نمونه بسیار زیبا از بناهای تاریخی بخش دودانگه است که با قرار گرفتن در شیب کوه، همواره باعث حیرت افراد می شود. آبشارها، غارها و جنگل های پی در پی منطقه در مجموعه روستاها نیز شما را سرگرم خواهند کرد. 

مردم و آداب و رسوم 
براساس آخرین سرشماری که در سال 1395 انجام شده، 7653 نفر ساکن این بخش بوده اند. این مردم دارای نژاد آریایی هستند و به زبان تبری پهلوی صحبت می کنند. مردم دودانگه در گذشته زرتشتی بودند اما اکنون مانند دیگر بخش های ایران بیشتر مسلمان و شیعه هستند. 
سنت آفتاب خواهی در مواقعی که بارش های فراوان و پی در پی این منطقه قطع نمی شدند، عید مردگان و جشنواره گلابگیری که در حوالی اردیبهشت انجام می شود هم از رسوم خاص این بخش هستند. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به بخش دودانگه ساری

تفریحات نزدیک به بخش دودانگه ساری

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید