• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  روستای دارابکلا شهرستان مازندران استان ساری
  •  روستای دارابکلا شهرستان مازندران استان ساری
  •  روستای دارابکلا شهرستان مازندران استان ساری


روستای دارابکلا

نام مرکز دیدنی

Darab Kola Village

نوع مرکز دیدنی

روستا و دهکده

شهرستان

ساری

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

3 تا 4 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

روستای دارابکلا مازندران، 15 کیلومتری ساری، بین ساری و نکا

معرفی روستای دارابکلا
احتمالا برای بسیاری از گردشگران، روستاهای استان مازندران به دلیل طبیعت بکر و مناظر چشمگیر خود، از محبوب ترین جاذبه های آن هستند. بزرگترین روستای شمال کشور، روستای دارابکلا در نزدیکی دریای خزر و در دهستان کوهدشت غربی از توابع بخش مرکزی شهرستان میاندرود قرار گرفته است و یکی از بهترین مکان ها برای بازدید از طبیعت زیبای شمال ایران محسوب می شود. 

موقعیت مکانی روستا
اسلام آباد در شمال، اوسا در جنوب، جامخانه در شرق و لالیم در غرب، روستاهایی هستند که دارابکلا را از چهار جهت احاطه کرده اند و باعث زیبایی هرچه بیشتر این روستا شده اند. روستای 5200 هکتاری دارابکلا بر اساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، محل زندگی ۵۲۵۶ نفر (۱۶۷۷خانوار) بوده‌ است. با سفر به این روستا علاوه بر دیدن طبیعت و لذت بردن از آب و هوای بی نظیر آن، می توانید از غذاها و شیرینی های محلی مخصوص این روستا نیز لذت ببرید. راه دسترسی به روستای دارابکلا که در ارتفاع 110 متری از سطح آب های دریای آزاد قرار گرفته از طریق محور ساری- نکا بوده و فاصله آن با شهر ساری 15 کیلومتر است. 
مردم دارابکلا به گویش ساروی که گویشی از زبان مازندرانی است صحبت می‌کنند. بر اساس روایات به نظر می رسد که نام دارابکلا (در گویش محلی دارکِلا) برگرفته از نام دارابشاه است که حکومت دارابیان را در این منطقه تشکیل داد. با این حال، قدمت دارابکلا به زمانی بسیار دورتر از این سلسله بر می گردد و پیدایش آن به بیش از دو هزار سال قبل از میلاد باز می گردد. به همین دلیل مردم روستا تا پیش از اواسط قرن چهارم هجری شمسی که زمان ورود اسلام به این منطقه بود، پیرو آیین زرتشت بوده اند. 
مکان فعلی دارابکلا قدمتی 300 ساله دارد و در گذشته دارابکلا در مکانی به نام گنبه قرار داشته که اکنون به جنگل تبدیل شده و آثار و بناهایش توسط گروهی از افراد تبهکار به ویرانه تبدیل شده اند. جالب است بدانید که سنگ قبرهای موجود در امامزاده، تاریخی هزارساله را نشان می دهند. 

جاذبه های گردشگری
علاوه بر دریای خزر و رشته کوه های جذاب البرز، این روستا دارای جاذبه های تاریخی هم می باشد که از میان آنها می توان به پل امامزاده جعفر با قدمتی مربوط به دوران قاجار و همچنین قلعه های تاریخی کیجا قلعه (دختر قلعه) و انار قلعه که قدمتشان دست کم به دوران صفوی بر می گردد اشاره کرد. آرامگاه دو امامزاده هم که هر دو از نوادگان امام موسی کاظم هستند نیز در این روستا به چشم می خورد. مجسمه اژدهای بی دست که در جنگل دارابکلا قرار دارد هم از دیگر آثار دیدنی این روستا است. 

شغل مردم
بیشتر اهالی ساکن در این روستا به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند. تا 7 سال پیش عمده ترین محصول این روستا توتون بوده اما اکنون کشت آن کاهشی 70 درصدی داشته و محصولاتی نظیر کلزا، گندم و سیفی جات جای توتون را گرفته اند. 
حدود 700 هکتار از زمین های این روستا به کشت کلزا و گندم اختصاص داده شده است که در 400 هکتار آن گندم و در 300 هکتار کلزا برداشت می شود. بخشی از زمین ها نیز به کشت سیفی جات و باغ های متنوع اختصاص داده شده اند. علاوه بر این، روستای دارابکلا دارای 48 واحد دامی سنتی و صنعتی می باشد. همچنین در جنگل های این روستا قارچ فوق العاده خوشمزه ای به نام زرد کیجا می روید که از نظر طعم و مزه با گوشت قرمز رقابت می کند. 

مسیر دسترسی به روستا
برای رسیدن به این جنگل ها باید از شهر ساری به سمت نکا حرکت کنید و در اواسط راه وارد جاده فرعی شوید که به روستای دارابکلا می رسد و بعد از طی چند کیلومتر به ابتدای این جنگل ها خواهید رسید. 
بهترین زمان برای بازدید از روستای دارابکلا
شهر خوش آب و هوای ساری در سراسر سال پذیرای گردشگران و علاقه مندان به طبیعت گردی می باشد و در هر فصل زیبایی و تفریحات خاص خود را به مردم ارائه می دهد. 
البته بیشتر افراد به دلیل علاقه فراوان به تفریحات آبی موجود در این منطقه، فصول گرم سال را به عنوان زمان سفر خود انتخاب می کنند و برخی نیز تماشای زیبایی خاص و سحرانگیز رنگ های پاییزی و مناظر دیدنی در زمستان را انتخاب می کنند. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به روستای دارابکلا

تفریحات نزدیک به روستای دارابکلا

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید