• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  پناهگاه حیات وحش سمسکنده شهرستان مازندران استان ساری
  •  پناهگاه حیات وحش سمسکنده شهرستان مازندران استان ساری
  •  پناهگاه حیات وحش سمسکنده شهرستان مازندران استان ساری
  •  پناهگاه حیات وحش سمسکنده شهرستان مازندران استان ساری
  •  پناهگاه حیات وحش سمسکنده شهرستان مازندران استان ساری
  •  پناهگاه حیات وحش سمسکنده شهرستان مازندران استان ساری


پناهگاه حیات وحش سمسکنده

نام مرکز دیدنی

Semeskandeh Wildlife Refuge

نوع مرکز دیدنی

طبیعت بکر و جنگل

شهرستان

ساری

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

نیم ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

مازندران، 10 کیلومتری جنوب شرقی ساری

معرفی پناهگاه حیات وحش سمسکنده
پناهگاه حیات وحش سمسکنده یا پارک جنگلی سمسکنده با 1041 هکتار وسعت از معدود جنگل های جلگه ای کشور است که در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی ساری قرار گرفته و بازدید از آن برای همه دوستداران و علاقه مندان به طبیعت و حیات وحش ضروری است. 
این پارک ابتدا در سال 1352 به منظور حفاطت از گوزن های قرمز و زرد شمالی که با نام مرال شناخته می شوند، محیط فعالیت خود را آغاز کرد و حدود دو سال بعد از آن، به طور رسمی به عنوان پناهگاه حیات وحش منطقه معرفی شد. 
علاوه بر حافظت از گونه های جانوری، حفاظت از جنگل های کم ارتفاع و جلگه ای این قسمت یا بهتر بگوییم چیزی که از جنگل های جنگله ای شمال کشور باقی مانده، از دلایل اصلی ایجاد این پناهگاه بوده است. درختان بلوط، توسکا و تمشک از مهمترین گیاهانی هستند که در این پناهگاه یافت می شوند. 
علاوه بر مرال های شمالی، حیوانات بسیار دیگری نظیر شغال، قرقاول، شوکا، سنجاب، گربه جنگلی، عقاب، کبوتر و جغد جنگلی نیز در این خانه امن زندگی می کنند. مسئولان پناهگاه خدماتی مانند احیا و تکثیر مرال ها، رسیدگی به گوزن های آسیب دیده و تیمار گوساله های جدا مانده از مادر را نیز انجام می دهند. 

بهترین زمان برای بازدید
از اوایل شهریور ماه تا اواخر مهر ماه دوره جفت گیری گوزن ها در این پناهگاه می باشد که به این دوره گاوبانگی گفته می شود چراکه نرها با بانگ های بلند، ماده ها را به سوی خود می کشانند و از ورود دیگر نرها به قلمرو خود جلوگیری می کنند. بنابراین در صورتی که به قصد بازدید از پناهگاه سمسکنده به ساری سفر می کنید حتما در فاصله شهریور تا مهر به بازدید از این پناهگاه بروید. در فصل گاوبانگی از هر گوشه پناهگاه، صدای آواز مرال نر به گوشتان خواهد رسید. البته در این زمان این حیوانات بسیار حساس هستند و به همین دلیل باید در تمامی شرایط فاصله خود را از آنها حفظ کنید. 

نکات ضروری در رابطه با بازدید
نکته ای که هنگام بازدید از این مکان باید در تمامی لحظات به آن توجه کنید و هرگز از یاد نبرید اهمیت این مجموعه و تمامی موجودات زنده، از گیاهان گرفته تا حیوانات است. به همین ترتیب در همه حال باید رفتاری مناسب با آنها داشته باشید و از وارد کردن هرگونه آسیبی به پناهگاه و موجودات آن به شدت خودداری کنید. 

جاذبه های گردشگری نزدیک
پارک جنگلی شهید زارعی در 12 کیلومتری سمسکنده با وجود امکانات فراوان نظیر آلاچیق و فروشگاه از جمله مکان های دیدنی اطراف این پناهگاه و یکی از بهترین نقاط برای پیک نیک است. علاوه بر این، چشمه آب معدنی قرمرض که در شهرستان نکا و در فاصله ۱۰ کیلومتری از روستایی به همین نام قرار دارد، یکی از زیباترین مکان های دیدنی نزدیک پناهگاه است. این چشمه با مناظر زیبا و ویژگی های بی نظیر خود یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در شمال کشور به شمار می آید. آبشار پله ای زنگت با۲۰ متر ارتفاع، دریاچه طبیعی استخر پشت و شالیزارها و نیزارهای اطراف آن از مناظر طبیعی دیگری هستند که در اطراف نکا و نزدیک به پناه‌گاه حیات‌وحش سمسکنده قرار دارند.
خانه تاریخی کلبادی، خانه فاضلی ها و میدان ساعت نیز از جاذبه های تاریخی نزدیک به پناهگاه سمسکنده هستند که بازدید از آنها نیز خالی از لطف نخواهد بود. 

نحوه دسترسی
در صورتی که از خودروی شخصی استفاده می کنید برای رسیدن به این پناهگاه باید به جاده ساری نکا سفر کنید و با عبور از پارک جنگلی شهید زارع و گذر از یک جاده روستایی به محوطه پارک برسید. علاوه بر این، با استفاده از هواپیما، قطار و اتوبوس نیز می توانید خود را به مقصد ساری رسانده و از این پناهگاه زیبا بازدید کنید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به پناهگاه حیات وحش سمسکنده

تفریحات نزدیک به پناهگاه حیات وحش سمسکنده

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید