• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  برج کبوترخانه دستگرد شهرستان اصفهان استان خمینی شهر
  •  برج کبوترخانه دستگرد شهرستان اصفهان استان خمینی شهر
  •  برج کبوترخانه دستگرد شهرستان اصفهان استان خمینی شهر


برج کبوترخانه دستگرد

نام مرکز دیدنی

Dastgerd Dovecote

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

خمینی شهر

مدت زمان بازدید

حدود 1 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان اصفهان، شهرستان خمینی شهر، خیابان پرفسور میر دامادی، پارک مهر، روبرو جاده دستگرد

معرفی برج کبوترخانه دستگرد
در زمان های گذشته به منظور استفاده از فضولات کبوتر ها به عنوان کود در کشاورزی بنا هایی به نام کبوتر خانه ساخته می شد تا کبوتر ها در آن مستقر شوند. تاریخچه دقیق و نحوه پیدایش این سازه ها امروزه به دقت مشخص نشده است ولی دلیل جز همین مورد استفاده در کشاورزی نداشته است. طبق سخنان ریش سفید های اصفهان این سازه ها در زمان قدیم خرید و فروش می شدند و صاحبان آنها درآمدهای خوبی از فروش کود های حاصل به دست می آوردند. این درآمد به اندازه ای بود که آنها مجبور به پرداخت مالیات به دولت بودند.
گفته می شود قدمت آنها به حدود 700 سال پیش بر می گردد، اما برج کبوتر خانه دستگرد در زمان قاجار ساخته شده است و یکی از کبوتر خانه های ممتاز و قدیمی اصفهان به شمار می رود. این برج گنجایش بیش از 4000 کبوتر را دارد. شهرداری دستگرد در سال 1381 این برج را تحت مالکیت خود در آورد و بعد از چند دوره باز سازی امروزه برج کبوتر خانه دستگرد به عنوان رد پایی از تاریخ در میان پارک مهر خود نمایی می کند.

معماری برج کبوترخانه دستگرد
برج کبوتر خانه دستگرد به شکل 2 استوانه داخل هم، یکی استوانه کامل و دیگری پره ای در داخل ساخته شده است و همین شکلی خلاقانه به آن بخشیده است. مصالح به کار رفته در ساخت برج خشت خام و ملات گل است. این کبوترخانه حدود 12 متر ارتفاع دارد و از 2 طبقه تشکیل شده است. در مجموع این برج 10 ورودی کبوتر دارد و با پله ای بین 2 استوانه به پشت بام دسترسی دارد. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به برج کبوترخانه دستگرد

تفریحات نزدیک به برج کبوترخانه دستگرد

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید