• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  برج کبوتر خانه جروکان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  برج کبوتر خانه جروکان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  برج کبوتر خانه جروکان شهرستان اصفهان استان اصفهان


برج کبوتر خانه جروکان

نام مرکز دیدنی

Jervekan tower

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

اصفهان

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

کمتر از نیم ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

شهر اصفهان، خیابان آتشگاه، محله امت، خیابان نبوی، برج جروکان

در ایران، به خصوص اصفهان و مناطق کویری از گذشته سنت ساختن برج هایی برای کبوتران وجود داشته. درون این برج ها حفره هایی به شکل خانه خانه یا اصطلاحا چشمه وجود داشت و آنها را برج کبوتر خانه نیز می نامیدند. برج خشت و گلی جروکان نیز یکی از کبوترخانه های اصفهان به شمار می رود که با فرمی مدور در میان محیطی سرسبز و مسطح قرار گرفته است.
شاردن، جهانگرد فرانسوی، کبوتر خانه های اطراف اصفهان را 3000 عدد می داند ولی در سال 1365 خورشیدی تنها 606 کبوتر خانه سالم و مخروبه موجود بود. 

وجه تسمیه
در نزدیکی کوه آتشگاه محله ای به قدمت زمان ساسانیان وجود دارد. این محله قبلا با نام های گورکان، جلوگان و جلوگاه آتش نیز نامیده می شد. گفته می شد در زمان اوج جلوه آتش در کوه آتشگاه، این محله را جلوگان نامیدند. محله جلوگان از 2 بخش یا محله کوچک تر با نام های امت و بعثت تشکیل شده است و برج کبوتر خانه این محله نیز به خاطر نام محله خود به این اسم خوانده می شود. 

معماری و مصالح برج کبوترخانه جروکان
با توجه به ساخت کبوتر خانه ها در اقلیم های کویری، مصالح و شیوه ساخت آنها نیز برگرفته از همین اقلیم و شرایط آن بود. این برج ها از گل رس، کاه و نمک ساخته می شدند و در برابر سرما، گرما و تا حدود صدا عایق بودند. جالب است بدانید کبوترخانه ها با این که برای کبوترها ساخته می شدند و به نظر می رسد بار زیادی بر رویشان وارد نمی شد، اما بایستی از استقامت زیادی برخوردار می بودند تا ارتعاش بال زدن پرنده ها سبب تخریب این ساختمان ها نشود. دیواره کاه گلی کبوتر خانه مانع زاد و ولد ساس و کنه در داخل برج می شود و تیرچه های متقاطع در سطح داخلی کبوتر خانه آن را مستحکم می کرد و در بخش بیرونی ساروج اندود کردن بنا از فرسایش آن جلوگیری می کرد. لانه های داخل کبوتر خانه به شکلی طراحی شده اند تا هر کبوتر تنها 1 سوراخ ورودی و خروجی داشته باشد و برای هم اندازه بودن قطر این سوراخ ها از لوله های سفالی استفاده می شد.

ویژگی کبوترخانه ها
گفته می شود برای ساخت برج های کبوتر خانه از علوم متعددی همچون علم دفع دشمنان کبوترها، علم فیزیک بر اساس اصل تشدید، هندسه و ریاضیات، جانورشناسی، روانشناسی جانوری، گیاه شناسی، آب و هوا شناسی، مکانیک، بیولوژی و شیمی  برای ایجاد تجهیزات دفاعی از کبوتران و مبارزه با دشمنان آنها بهره برده اند.
ورودی کبوتر خانه ها به شکلی طراحی می شد تا فقط کبوتران بتوانند وارد آن شوند ولی سایر جانوران راهی به درون آن نداشته باشند، همچنین در بالا برج دریچه هایی برای تبادل هوا ساخته می شد. اگر برج کبوتر خانه در نزدیکی آبگیر، جوی یا رودخانه نبود، برای فراهم کردن آب آشامیدنی کبوتر ها در میانه برج چاهی حفر می کردند.

مزایا کبوترخانه ها
به طور میانگین هر 3 ماه صاحبان کبوترخانه ها به سراغ آنها می آیند و فضولات آنها را به منظور استفاده به عنوان کود جمع آوری می کنند. با توجه به قرار گرفتن حدود 7000 جفت کبوتر در این کبوتر خانه، حدود 70000 کیلوگرم کود در هر سال نصیب کشاورز یا صاحب این برج می شد و این میزان کود ارزش مالی زیادی داشت. گفته می شود مبلغ حاصل از این کودها به قدری بوده تا در زندگی اقتصادی کشاورزان موثر باشد و حتی صاحبان آنها مبلغی نیز به عنوان مالیات از عواید این برج ها به دولت می پرداختند.
از اهداف ساخت کبوتر خانه ها می توان به جمع آوری فضولات به عنوان کود، ممانعت از ورود کبوتر ها به مزارع و آسیب رساندن به محصولات زراعی، جلوگیری از شکار کبوتر ها و مصرف گوشت آنها اشاره کرد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به برج کبوتر خانه جروکان

تفریحات نزدیک به برج کبوتر خانه جروکان

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید