• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  حمام رهنان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  حمام رهنان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  حمام رهنان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  حمام رهنان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  حمام رهنان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  حمام رهنان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  حمام رهنان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  حمام رهنان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  حمام رهنان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  حمام رهنان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  حمام رهنان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  حمام رهنان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  حمام رهنان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  حمام رهنان شهرستان اصفهان استان اصفهان


حمام رهنان

نام مرکز دیدنی

Rehnan Historical Bath

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

اصفهان

مدت زمان بازدید

کمتر از 1 ساعت

ساعت بازدید

روزانه از ساعت 09:00 الی 13:30

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

3،000 تومان

آدرس

شهر اصفهان، رهنان، خیابان ابوذر

اصفهان شهری تاریخی است و آثار تاریخی فراوانی در خود جای داده است. یکی از این آثار تاریخی حمام 300 ساله ای در محله رِهنان است.
در قدیم این حمام مثل بقیه حمام ها فقط جایی برای شست و شو نبود، گاهی سلمانی بود گاهی مطب دندان پزشکی، گاهی در آن مجلس خواستگاری به پا می شد و حتی گاهی در نقش غسالخانه بود.

وجه تسمیه 
رهنان نام یکی از محله های قدیمی اصفهان است و این حمام را به خاطر قرار گرفتن در این محل به این نام می خوانند. رهنان قدیم 4 قلعه داشت و در نزدیکی مقر سلطنت سلسله ساسانی، یعنی کهندژ، قرار گرفته بود. حمام رهنان و مسجد جامع تنها آثار به جا مانده از آن زمان هستند. در طومار شیخ بهایی مربوط به تقسیم بندی آب این محله به آن 24 سهم آب از آب زاینده رود رسیده است. 
اهالی محل می گویند چون در این محله کشت گندم زیاد بود، آرد مردم اصفهان از این محله تامین می شد و به همین دلیل آن را راه نان یا ره نان نامیده اند. برخی دیگر اما می گویند نان و برنج این محله بسیار مرغوب بود و ری زیادی داشت و به همین دلیل آن را رینان و به گویش محلی رینون نامیدند.

تاریخچه حمام رهنان
در زمان حکومت زندیه منطقه ماربین 58 آبادی داشت و رهنان یکی از آنها بود. حاکم آن زمان اصفهان در حکومت زندیه حاج آقا محمد رهنانی یا ماربینی بود. او تصمیم گرفت حمامی با شکوه در زادگاه خود بنا کند که همتا حمام های دیگر اصفهان باشد.
حمام رهنان شامل 2 بخش بزرگ و کوچک است و به همین دلیل به آن حمام دو قلو نیز می گویند. به خاطر وجود 2 فضا مجزا در این حمام زنان و مردان می توانستند هم زمان و جدا از هم از این حمام ها استفاده کنند. حمام بزرگ از غروب تا طلوع آفتاب مخصوص مردان بود و در طول روز خانم ها از آن استفاده می کردند و حمام کوچک برعکس آن بود. درهای ورودی این بخش ها نیز جدا بودند و معبر خاص خود را داشتند.
برخی معتقد اند در دوران صفویه بخش کوچک حمام ساخته شده بود و در زمان آقا محمد حمام بزرگ به آن اضافه شده است.
رختکن این حمام یا سربینه آن بزرگترین سربینه ایران است و به همین جهت در سال 1347 خورشیدی به ثبت ملی رسیده است. 
این حمام تا سال 1377 خورشیدی مورد استفاده مردم بود اما بعد از مدتی دیگر این استفاده را از دست داد و از سال 1382 تا 1388 بازسازی شد. اما این بازسازی محدود به سربینه بود و سایر بخش ها شامل انبار سوخت حمام، خزینه، گرمابه و رختکن حمام کوچک رها شده اند. کاربری این حمام بارها تغییر کرده است. حمام رهنان در 1391 کتابخانه بود، در سال 1392 خانه خلاقیت و در اعتراضات مردمی سال 1393 به موزه آیین تبدیل شد.
حمام رهنان به شیوه شاه نشین ساخته شده است ولی مورد استفاده عامه مردم قرار گرفت و این تنها باری است که حمام شاه نشین مورد استفاده مردم قرار گرفته چون در قدیم حمام مردم عادی با حمام بزرگان و اشراف زادگان یا شاه نشین فرق داشت. در آن زمان حمام های مردم عادی کوچک بودند و تزییناتی نداشتند، اما حمام های شاه نشین با تزیینات کنده کاری روی آهک و کاشی کاری و همچنین وسعت بیشتری ساخته می شدند. 

بازدید از بخش های مختلف حمام رهنان
در ورودی این حمام در ابتدای بازارچه رهنان با کتیبه ای مزین به بسم الله الرحمن الرحیم نمایان می شود. با عبور از این در به هشتی و بعد از آن به راهرو پیچ و خم داری می رسد. این راهرو ها ویژگی بارز حمام های سنتی ایرانی است تا هوای داخل و خارج آن را متعادل کند و نگذارد هوای گرم داخل حمام به بیرون برود و هوای سرد بیرون وارد حمام شود. در انتها این راهرو به دری کوتاه می رسید و با عبور از آن وارد بینه اصلی و بزرگ حمام می شوید. این بینه سقف گنبدی دارد و گنبدهای آن روی 16 ستون سنگی آجری ساخته شده و ظاهری شبستان گونه دارد. تصویر این ستون ها در آب حوض های متعدد حمام باعث می شود تعداد آن ها بیشتر دیده شود و به همین دلیل این حمام را چهلستون نیز می نامند. 
در این حمام شما در ابتدا تصویر مردی معروف به سر حمامی را میبینید، او را کاسه دار یا استاد حمامی نیز می نامند. اما بعد از بینه وارد رختکن یا سربینه مشهور حمام می شوید. در این قسمت مجسمه های انسان نما را می بینید. این مجسمه ها برای نشان دادن آیین و سنت های قدیمی در این جا قرار گرفته اند. آیین های قدیمی شامل حنابندان عروس و داماد، حمام چله بران و حمام عزا می باشند. مجسمه های دیگر نماد حمام زایمان هستند، در این حمام 7 روز بعد از تولد نوزاد دختر و 10 روز بعد از تولد فرزند پسر مراسمی را اجرا می کنند. 
در حمام های ایرانی سکوها در اطراف قرار داشتند ولی در این حمام سکوها در وسط و راهرو ها در طرفین آن قرار دارند. گفته می شود هدف آقا محمد رهنانی از ساخت حمام با این سبک معماری حل اختلافات بوده تا مردم اختلافات خود را در حمام مشترک و سکو مشترک حل کنند. استفاده از این سبک معماری سبب شده است تا این حمام نامزد حمام صلح جهانی شود. 

معماری حمام رهنان
این حمام معماری دوران صفویه را در خود دارد و ستون ها و سر ستون های سنگی آن و سرب استفاده شده بین این ستون ها به خاطر آینده نگری معماران است. این سرب به کار رفته سبب شده است در صورت نشست ساختمان سرب ها از سر ستون ها خارج شوند و افراد متوجه نشست زمین بشوند، دلیل دیگر استفاده از نرم بودن و حالت پذیری سرب است، از این خاصیت برای جلوگیری از ترک خوردن ستون ها در اثر انقباض و انبساط ناشی از اختلاف دما داخل و خارج حمام است. دلیل سوم نیز جلوگیری از ریزش ساختمان در اثر زلزله است، با غلتیدن سرب بین ستون ها سبب استحکام حمام می شود.
نورگیرهای موجود در سقف یکی از چشمگیر ترین بخش های معماری این بنا است و سبب هدایت نور و گرما به داخل حمام می شود. عدسی های مقعر آن مانع انتقال گرما از حمام به خارج از آن می شود به همین دلیل گرم ترین قسمت این حمام، گرمخانه بزرگ با 2 شاه نشین است و دیوار های آن تا نیمی کاشی و نیم آهک هستند.
شکل چلیپا رختکن حمام رهنان نیز نماد 4 محله اصلی رهنان یعنی طاحونه، بزرگترین و پر جمعیت ترین این محله ها، زاجان، چارشاه و ماشاده می باشد و اهالی هر محله روی یکی از شاخه های صلیب می نشستند. این سبک معماری از نادرترین انواع تزیینات در بینه های عوام است. در این بخش تزیینات دیگری همچون آهک، گچ، طراحی های گل و بته، اسلیمی و حیوانی است. این نقاشی ها از 3 رنگ سفید، سیاه و قرمز تشکیل شده است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به حمام رهنان

تفریحات نزدیک به حمام رهنان

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

متن کامل مقاله

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید