• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  خانه سرتیپ سدهی شهرستان اصفهان استان خمینی شهر
  •  خانه سرتیپ سدهی شهرستان اصفهان استان خمینی شهر
  •  خانه سرتیپ سدهی شهرستان اصفهان استان خمینی شهر
  •  خانه سرتیپ سدهی شهرستان اصفهان استان خمینی شهر
  •  خانه سرتیپ سدهی شهرستان اصفهان استان خمینی شهر
  •  خانه سرتیپ سدهی شهرستان اصفهان استان خمینی شهر


خانه سرتیپ سدهی

نام مرکز دیدنی

Sartip Sedehi Historical House

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

خمینی شهر

مدت زمان بازدید

1 ساعت

ساعت بازدید

همه روزه از ساعت 08:00 الی 14:00, و بعد از ظهرها از ساعت 16:00 الی 17:15

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

5،000 تومان

آدرس

استان اصفهان، شهرستان خمینی شهر، محله لادره فروشان، بلوار توحید

یاورخان از صاحب منصبان و نظامی های زمان قاجار بود، فرزندش سرتیپ محمد سدهی نیز فرمانده سپاه ضل السلطان، حاکم اصفهان بود و در زمان جنگ جهانی اول و شیوع قحطی و بیماری، بسیار خوب به برقراری امنیت در اصفهان پرداخت. او 4 فرزند داشت. هر کدام از این فرزندان خانه ای تاریخی در جوار دیوان خانه یا خانه سرتیپ سدهی داشتند که اکنون به خانه های تاریخی تبدیل شده اند و در مجموعه کوچه ای با ساختمان های تاریخی به وجود آورده اند.
بر اساس کتیبه موجود در تالار پذیرایی خانه سرتیپ سدهی، به نظر می رسد ساخت این خانه 1 سال طول کشیده است. گفته می شود ظل السلطان عزم بازدید از خمینی شهر را داشت و به دلیل عدم وجود خانه ای مناسب برای پذیرایی از او، سرتیپ فرصتی 2 ساله خواست تا عمارتی در خور شان ایشان بسازد. سپس او به ساخت این خانه اقدام کرد و آن را با پلانی شمالی جنوبی و در 2350 متر مربع مساحت ساخت.

بازدید از خانه تاریخی سرتیپ سدهی
با رسیدن به این خانه شما متوجه تفاوت سردر آن با سایر در خانه های تاریخی موجود در کوچه می شوید. سردر خانه سدهی مجلل و مشرف به میدان قرار گرفته در میان کوچه است. این سردر به واسطه تزیینات گچ بری و رسمی بندی از زیباترین سردرهای تاریخی در این شهر به شمار می رود. در طرفین این سردر 2 سکو بزرگ و 4 طاقچه وجود دارد. با عبور از سردر وارد هشتی و دالان می شوید، این دالان و هشتی با 14 گنبد، طاق و چشمه جدا شده است و در انتها به 4 خانه تاریخی می رسد.
اصلی ترین بخش این بنا، دیوان خانه آن است. ساخت دیوان خانه در سال 1315 قمری شروع و 1 سال بعد به اتمام رسید. زمین این خانه 3800 متر مربع است و از 3 تالار، تابستان نشین و زمستان نشین تشکیل شده است.
بخش تالار شامل ایوانی بسیار تماشایی و با شکوه با 4 ستون 6 متری در شمال، 2 اتاق، پستو و گوشواره، می باشد. در قسمت زمستان نشین اتاق 3دری، اتاق 5 دری و نارنجستان را مشاهده می کنید. در قسمت تابستان نشین مانند بخش زمستان نشین اتاق های 3 دری و 5 دری را مشاهده خواهید نمود، اما افزون بر این اتاق ها، حوضخانه و ظرفشوی خانه مجموعه را نیز در خود جای داده اند.
شاه نشین یکی دیگر از بخش های خانه سرتیپ سدهی است که از شاخصه های اصلی خانه های قاجار به شمار می رود. شاه نشین این بنا در طرفین خود 2 بادگیر دارد و سقف آن با طاق جناغی، به زیبایی اش افزوده است. 
در شاه نشین، گچ بری های ایجاد شده بر آتشدان، نقاشی های پشت آینه و کتیبه های زیبا به چشم می خورند. در این بخش از عمارت شما یکی از زیبا ترین حوضخانه های سبک معماری قاجار را می بینید. این حوضخانه به واسطه سبک فرنگی خود، از دیگر حوضخانه های آن زمان خاص تر است. بنا اصلی حوض خانه 4 ایوان با سقف پوشیده شده از طاق های جناغی و مسطح است. نصفی از این ایوان های برای ایجاد راه های ارتباطی با اتاق های 3 در و 5 دری هستند، اما مابقی کمی عمیق تر بوده و به عنوان شاه نشین حوضخانه استفاده می شدند.
در ایوان این عمارت نقاشی های بسیار زیبا با 11 در و پنجره به تالار و گوشواره ها وصل می شود. بر روی دیوارهای اصلی تالار نیز تزیینات آینه کاری، گچ بری و نقاشی به وفور دیده می شود. سقف مسطح تالار نیز با پوششی مشابه کاغذ دیواری پوشیده شده است.
رنگ ها و سبک معماری به کار رفته در این خانه همگی امضا معماری قاجار هستند تا بتوانند روشنایی، خنکی در تابستان و گرمی در زمستان را فراهم کنند.

ثبت ملی
خانه سرتیپ سدهی در 25 اسفند 1380 با شماره 5444 به ثبت ملی رسیده است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به خانه سرتیپ سدهی

تفریحات نزدیک به خانه سرتیپ سدهی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید