• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  قلعه بیاضه شهرستان اصفهان استان خور  و بیابانک
  •  قلعه بیاضه شهرستان اصفهان استان خور  و بیابانک
  •  قلعه بیاضه شهرستان اصفهان استان خور  و بیابانک
  •  قلعه بیاضه شهرستان اصفهان استان خور  و بیابانک
  •  قلعه بیاضه شهرستان اصفهان استان خور  و بیابانک
  •  قلعه بیاضه شهرستان اصفهان استان خور  و بیابانک


قلعه بیاضه

نام مرکز دیدنی

Bayazeh Castle

نوع مرکز دیدنی

قلعه و کاخ

استان

شهرستان

خور و بیابانک

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک، روستا بیاضه

معرفی قلعه بیاضه
قلعه های تاریخی یکی از بهترین میراث های باقی مانده از روزگاران گذشته هستند. با بررسی این سازه ها و معماری این قلعه ها می توان به نکات مهم زیادی پیرامون شرایط و حتی فرهنگ و طرز فکر افراد آن دوران پی برد.
از این قلعه ها در سراسر کشور ما وجود دارد و یکی از آنها نیز قلعه یا ارگ بیاضه است. باستان شناسان و تاریخ نویسان قدمت قلعه بیاضه را از دوره ساسانیان و دوران تاریخی پس از اسلام می دانند و از همین رو ارگ بیاضه اهمیت تاریخی زیادی پیدا می کند. گفته می شود نام این ارگ و روستای آن، یعنی بیاضه در کتاب های تاریخی قابل استناد مطرح شده است. یکی از این منابع سفر نامه ناصرخسرو قبادیانی می باشد. 
در زمان اسماعیلیان قلعه بیاضه یکی از پایگاه های طرفداران حسن صباح بود. در سال های 1327 و 1328 قمری نایب حسین کاشی به مناطق کویری لشکر کشی کرد اما مردم این روستا به واسطه استحکام فکر خودشان و استحکام قلعه توانستند دفاع کنند و بر خلاف دیگر قلعه ها سقوط نکردند.

معماری
معماری قلعه بیاضه از نوع دژ های مناطق کویری است. این قلعه هزاران سال قدمت دارد و در چند طبقه با خندقی عریض در دور تا دور خود ساخته شده است. خندق دور قلعه بسیار عمیق است و در اطراف آن مجموعه وسیع خشتی وجود دارد.
معماری قلعه، نشات گرفته از معماری زمان ساسانیان است و کاربری آن دفاعی و مسکونی بوده است. داخل قلعه اتاق های پیچ در پیچ متعدد دارد. تجهیزاتی مانند آسیاب دستی، چاه های متعدد، کانال داخلی خندق و 3 میدانگاه در داخل قلعه وجود دارد.
طبقه زیرین ارگ امکان تهویه هوا دارد و همین دقت معماران ایرانی را در هزاران سال پیش نشان می دهد. قلعه بیاضه تا چند سال اخیر مورد استفاده قرار می گرفت و اهالی روستا از آن به عنوان انبار غله و محلی برای نگهداری اموالشان استفاده می کردند. متاسفانه امروزه این روستا بسیار متروک شده است و تنها نانوایی، 2 مغازه در آن وجود دارد. جمعیت اندک ساکن در روستا نیز به خاطر قنات بیاضه در همان جا مانده اند. متاسفانه در حال حاضر برخی بارو های بلند قلعه بیاضه تخریب شده اند و برخی دیگر در حال تخریب هستند.

ثبت ملی قلعه بیاضه
این مکان در 11 دی 1380 با شماره 4701 به ثبت ملی رسیده است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به قلعه بیاضه

تفریحات نزدیک به قلعه بیاضه

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید