• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  باغ صدری شهر یزد استان تفت
  •  باغ صدری شهر یزد استان تفت
  •  باغ صدری شهر یزد استان تفت
  •  باغ صدری شهر یزد استان تفت
  •  باغ صدری شهر یزد استان تفت
  •  باغ صدری شهر یزد استان تفت
  •  باغ صدری شهر یزد استان تفت


باغ صدری

نام مرکز دیدنی

Namir (Sadri) Garden

نوع مرکز دیدنی

پارک و باغ

استان

شهرستان

تفت

مدت زمان بازدید

حدود 1 تا 2 ساعت

ساعت بازدید

10:00 الی 20:30

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

5،000 تومان

آدرس

استان یزد، تفت، خیابان امام، محله گلابدان

معرفی عمارت و باغ صدری
بر هیچ کس پوشیده نیست که یزد یکی از تاریخی ترین شهرهای ایران و البته جهان است که آثار تاریخی بسیاری را در دل خود جای داده است. عمارت و باغ صدری یا عمارت و باغ نمیر زرتشتی تفت، یکی از جاذبه های گردشگری زیبا در محله گلاب ‌دان این شهرستان است که مربوط به اواخر دوره زند می باشد. این باغ که با مساحت 13 هزار متر مربع در 24 کیلومتری مرکز شهر یزد قرار دارد به فرمان صدرالعلما، از حاکمان دوره زندیه ساخته شده و علت داشتن دو نام متفاوت هم همین است که باغ نمیر به دستور این حاکم بنا شده و به آن باغ صدر نیز گفته می شود. با این حال، زمانی این باغ محل زندگی یکی از زرتشتیان شناخته شده یزد به نام نمیر تفتی بوده است که خانواده او وضعیت مالی متوسطی داشتند و پدر این خانواده در باغ صدرالعلما مشغول به باغبانی بود. 

ویژگی های باغ صدری
باغ صدری مانند بسیاری از عمارت های قدیمی ایران دارای دو بخش تابستان نشین و زمستان نشین است که بخش اول امروزه به یک هتل و رستوران تبدیل شده و دارای یک حوض 500 متر مربعی و 95 فواره چشمگیر است؛ بخش دوم نیز در قدیم دارای یک انبار میوه و آسیاب آبی بوده که آرد ساکنان باغ را فراهم می کرده است. علاوه بر این، بلندترین بادگیر تفت، بر روی عمارت باغ صدری قرار گرفته که یک بادگیر دو طبقه است و وظیفه تهویه هوا را بر عهده داشته است. 

معماری عمارت و باغ صدری
ساختمان تابستان نشین باغ یک تالار بزرگ به مساحت 120 متر مربع دارد كه قسمت بالای آن با طاق نماهای محرابی تزیین شده است. ارتفاع ساختمان اصلی باغ صدری به همراه بادگیر آن ۲۲.۵ متر است و از جمله ویژگی های آن داشتن یک تالار با دهانه ۱۲.۵ متری است. از دیگر ویژی های باغ صدری سیستم آبیاری و طراحی خلاقانه آن می باشد، به طوری که آب فواره‌ ها بدون استفاده از برق یا پمپ جاری شده و درختان سراسر باغ را سیراب می کند. علاوه بر این، آب جاری در جوی های باغ به سمت عمارت زمستان نشین رفته و در آنجا آسیاب را برای کاربردهایی مانند آرد کردن گندم و غلات به حرکت در می آورد. البته امروزه این بخش از عمارت به رستوران تبدیل شده و جنبه گردشگری پیدا کرده است. 

تاریخچه ساخت باغ
این باغ در اصل محل زندگی خانواده ارباب نمیر بوده و پدر او باغبان این باغ بوده است. ارباب نمیر پس از کار در بمبئي به تفت باز‌گشته و این باغ را از صدرالعلما به قیمت 5 هزار تومان خریداری می کند. او پس از ازدواج با دختری از شهر تفت در این خانه ساکن شده و صاحب 11 فرزند می شود که 6 تن از آنها در کودکی می میرند. در نهایت پس از مرگ وی خانواده ارباب تفتی در باغ صدری ساکن و عمارت نیز بازسازی می شود و پیام زرتشتیان (گفتار نیک، پندار نیک و کردار نیک) بر بالای آن درج می شود. این باغ در اواخر دهه 1370 شمسی از طرف خانواده میزانیان که نوادگان ارباب بودند به شهرداری تفت فروخته شد.

ثبت ملی
این عمارت در تاریخ ۵ آذر ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۸۹۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

تفریحات نزدیک به باغ صدری

دیدنی های نزدیک به باغ صدری

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.


مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

آب و هوا

ساعت به وقت محلی این شهر

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید