• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  پارک ملی کلاه قاضی شهر اصفهان استان اصفهان
  •  پارک ملی کلاه قاضی شهر اصفهان استان اصفهان
  •  پارک ملی کلاه قاضی شهر اصفهان استان اصفهان
  •  پارک ملی کلاه قاضی شهر اصفهان استان اصفهان
  •  پارک ملی کلاه قاضی شهر اصفهان استان اصفهان
  •  پارک ملی کلاه قاضی شهر اصفهان استان اصفهان
  •  پارک ملی کلاه قاضی شهر اصفهان استان اصفهان
  •  پارک ملی کلاه قاضی شهر اصفهان استان اصفهان
  •  پارک ملی کلاه قاضی شهر اصفهان استان اصفهان


پارک ملی کلاه قاضی

نام مرکز دیدنی

Kolah Ghazi National Park

نوع مرکز دیدنی

پارک و باغ

استان

شهرستان

اصفهان

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

24 ساعته

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان اصفهان، شهرستان اصفهان، 36 کیلومتری جنوب اصفهان

یکی از جاذبه های گردشگری طبیعی اصفهان پارک ملی کلاه قاضی است. این پارک حدود 48000 هکتار مساحت دارد که 3500 هکتار از آن پناهگاه حیات وحش می باشد. کلاه قاضی در زمان صفویه و بعد از آن در زمان قاجار و حکومت ظل السلطان در اصفهان، شکارگاه سلطنتی بود. در سال 1346 خورشیدی شورای عالی شکار بانی محدوده کلاه قاضی را تعیین کرد و این محدوده تا امروز بر قرار بوده است، اما در سال 1348 آن را به 2 قسمت پارک وحش و منطقه حفاظت شده تقسیم کردند.

وجه تسمیه
نام کلاه قاضی به خاطر شکل عجیب  بلند ترین قله این منطقه به آن نسبت داده شده است. 2 صخره سنگی با شیب تند کوه کلاه قاضی را ایجاد کرده اند که از دور به شکل کلاه است.

جاذبه های گردشگری پارک ملی کلاه قاضی
رشته کوه های شیدان و کلاه قاضی در این پارک قرار دارند و توجه بسیاری از کوهنوردان را به خود جلب کرده اند. ذخایر فسیلی این منطقه یکی از غنی ترین منبع است و می تواند مکان بسیار خوبی برای پژوهشگران به شمار رود.
وجود 252 گونه گیاهی در 192 جنس و 46 خانواده، 17 گونه پستان دار، 44 گونه پرنده، 11 گونه خزنده و 1 گونه دو زیست به عنوان پوشش گیاهی و جانوری این پارک یکی دیگر از جاذبه های ارزشمند پارک ملی کلاه قاضی محسوب می شوند.

پوشش گیاهی
علف زار ها، درختچه ها و درختانی که دره و کوهپایه ها را مکانی برای رویش خود انتخاب می کندد، در این منطقه گردشگری دیده می شوند. گل های صحرایی با رنگ هایی شگفت انگیز در میان پارک ملی کلاه قاضی به چشم می خورند. شقایق های سرخ رنگ، لاله های وحشی، آویشن، درمنه، اسپند، گل گندم و خارشتر از جمله این گل ها به شمار می روند و انجیر، بادام کوهی، تنگرس یا بادام خارآلود و بنه از جمله دخت و درختچه های منطقه حفاظت شده کلاه قاضی به شمار می روند.
این طبیعت چشم نواز در دامان خود گیاهانی دارویی را نیز پرورانده است و از این میان می توان به کاسنی، خاک شیر، همیشه بهار، چوبک، گل گاوزبان و شنگ اشاره کرد. اما نکته حائز اهمیت روند رو به انقراض آنقوزه و درمنه دشتی در این منطقه است و بایستی برای حفظ آنها تلاش کرد.

پوشش جانوری پارک ملی کلاه قاضی
همانطور که پیش از این گفته شد، منطقه کلاه قاضی را تعداد بسیاری از گونه های جانوری تشکیل داده اند. آهو، کاراکل، کفتار، پلنگ، کفتار، گربه وحشی، روباه، خرگوش، شغال، تشی، انواع موش ها از جمله جرد ایرانی، همستر خاکستری و دم دراز، پامسواکی بزرگ و دوپا کوچک، پستانداران این پارک ملی را هستند.
آگامای وزغی خاکستری، آگامای پولک درشت صخره ای، افعی شاخدار، آگامای چابک، بزمجه بیابانی خزری، لاک پشت مهمیزدار، سوسمار دم دراز ایرانی، مار جعفری، تیرمار، مار قیطانی و مارپلنگی از جمله خزندگان پارک ملی کلاه قاضی به شمار می روند.
تعداد گونه پرندگان این پارک ملی نیز نظیر سایر گونه ها بسیار است و از این میان می توان به شاهین، سارگپه، عقاب طلایی، باقرقره یا همان کوکر، جغد، چکاوک، چلچله، پری شاهرخ، سهره صورتی، پرستو دمگاه قرمز، چکچک، سنگ چشم، کمرکلی کوچک، کلاغ و کبوتر چاهی اشاره کرد.

نکته: برای بازدید از پارک ملی کلاه قاضی بایستی از اداره محیط زیست اصفهان مجوز گرفته شود.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

تفریحات نزدیک به پارک ملی کلاه قاضی

دیدنی های نزدیک به پارک ملی کلاه قاضی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.


مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

آب و هوا

ساعت به وقت محلی این شهر

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید