• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  شهرضا شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  شهرضا شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  شهرضا شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  شهرضا شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  شهرضا شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  شهرضا شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  شهرضا شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  شهرضا شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  شهرضا شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  شهرضا شهرستان اصفهان استان اصفهان


شهرضا

نام مرکز دیدنی

Shahreza

نوع مرکز دیدنی

روستا و دهکده

استان

شهرستان

اصفهان

مدت زمان بازدید

مسافرت 1 روزه

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان اصفهان، شهرستان شهرضا

معرفی شهرضا
آیت الله مدرس، شهید همت، الهی قمشه ای و دکتر ذبیح الله هدایت، پدر علم تغذیه ایران، از علما، بزرگان، دانشمندان و مشاهیر بنام شهرضا می باشند. اصلا به همین دلیل شهرضا را یونان کوچک ایرانی لقب داده اند. 

تاریخچه شکل گیری
شهرضا در دوران ایران باستان شکل گرفته است و از شهر های تاریخی و باستانی استان اصفهان محسوب می شود. در زمان شکل گیری این شهر روستایی کوچک بود و با حصارهای محکم احاطه شده بود. اولین فاز تکمیل و توسعه شهرضا در زمان صفویه بود. مرحله بعدی توسعه این شهر در زمان قاجار با ساخت چند قلعه و دروازه اتفاق افتاد. فاز سوم نوسازی این شهر با ساختن اولین خیابان در سال 1310 آغاز شد و نهایتا در سال 1340 شهرضا به شکل امروزی خود بسیار نزدیک شد. از آن زمان به امروز سرعت پیشرفت شهر بالا بوده است.

وجه تسمیه
شهرضا در زمان های قدیم با نام قُمشه در میان مردم شناخته می شد. قمشه از ترکیب واژه های قم و شه به معنی آب روان و جوشان تشکیل شده بود. قمشه در سال 1340 به شهرضا تغییر نام داد. بعد از انقلاب فرهنگی سال 1357 ایران به احترام آیت الله مدرس این شهر را مدرس شهر نامیدند ولی طبق تصمیم مجلس دوم دوباره نام شهرضا به آن برگردانده شد.


آب و هوا و جغرافیا
شهرضا در فلات مرکزی ایران قرار گرفته است و در جنوب آن استان های فارس و چهار محال و بختیاری، در شمال آن شهر اصفهان قرار دارند. یزد در شرق شهرضا و سمیرم نیز در غرب آن واقع شده است.
با توجه به موقعیت جغرافیایی ذکر شده از شهرضا می توان پی برد بخشی از این شهر آب و هوا جلگه ای دارد و بخش دیگر آن آب و هوای کویری گرم و خشک. به همین دلیل اختلاف دما متوسط سالانه بخش جنوبی و غربی شهرضا 6 درجه می باشد.

مردم شناسی
طبق آخرین آمار سر شماری جمعیت شهرضا 159797 نفر است. مردم شهرضا با لهجه شهرضا، لهجه ای شبیه به لهجه نجف آباد صحبت می کنند.

آداب  و رسوم
چهل و یک منبر نام یکی از سنت های مردم شهرضا است. این سنت در روز تاسوعا برگزار می شود. در این آیین مردم نام امام حسین را تکرار می کنند و در این حالت فاصله 41 محل مقدس مانند مسجد، حسینیه  و امام زاده های شهر را طی می کنند و در هر کدام شمعی روشن می کنند. مردم در حین اجرای این مراسم، همان طور که پای پیاده مسیر را طی می کنند اغلب بین مردم نذری توزیع می کنند و این نذری معمولا شکلات است.

صنایع دستی، سوغاتی و خوراکی
از صنایع دستی شهرضا می توان به فرش دستبافت، سفال و سرامیک و از سوغاتی های آن می توان به کشمش، لبنیات مانند ماست، کشک، قارا و مو سیر و انار اشاره کرد.
کوفته چی یا کوفته برنجی یکی از غذاهای محلی شهرضا می باشد. این غذا از برنج، باقالا، گوشت و سبزی تشکیل شده است. آش اوماج نیز دیگر غذای محلی این شهرستان است. در شهرضا سمنو خوبی نیز پخته می شود و معمولا نیت و نذری پشت پختن سمنو هست.

جاذبه های گردشگری شهرضا
برادر امام رضا در این شهر به خاک سپرده شده است و امروزه امامزاده شاه رضا در این شهر به جاذبه ای مهم تبدیل شده است. در جوار این امامزاده پارک های متعدد ساخته شده است و فروشگاه های سفال در پیرامون آن مشغول به کار شده اند. همین رونق این قسمت را به گردشگاه اصلی شهر تبدیل کرده است.
از دیگر جاذبه های تاریخی و زیبا شهرضا مسجد جامع آن در اول بازار سر پوشیده شهر است. مسجد جامع شهرضا در زمان حکومت سلسله سلجوقی ساخته شده و مناره های بلند، شبستان بزرگ و محراب نقاشی شده آن بسیار قابل توجه هستند.
مسجد نو، بازار تاریخی شهرضا، کاروانسرای ملک، روستا اسفرجان، روستا هونجان و دشت لاله های واژگون دهاقان همگی از جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهر هستند.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به شهرضا

تفریحات نزدیک به شهرضا

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید