• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  زاینده رود شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  زاینده رود شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  زاینده رود شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  زاینده رود شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  زاینده رود شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  زاینده رود شهرستان اصفهان استان اصفهان


زاینده رود

نام مرکز دیدنی

Zayanderud River

نوع مرکز دیدنی

پل و رودخانه و تنگه

استان

شهرستان

اصفهان

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 تا 3 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

GRJ5+2V Jar, Iran, Isfahan Province, Iran

معرفی زاینده رود
زاینده رود به معنی رود زندگی بخش است و از این رو با نام دیگر زنده رود نیز شناخته می شود. از دیر باز این مکان گردشگری یکی از دلایل تشکیل شهر و مناطق مسکونی خود شده است و امروزه رفتن در کنار هر گوشه از زاینده رود و تماشای جریان آب در تمامی فصل ها و ساعات شبانه روز بسیار دلنشین خواهد بود.
این رودخانه در فلات مرکز ایران به عنوان بزرگترین رود شناخته شده است که از کوه های رشته کوه زاگرس سرچشمه می گیرد و به تالاب گاو خونی می ریزد. جریان آب رودخانه حدودا 38 متر مکعب در هر ثانیه است و آب آن امروزه برای آبیاری زمین های کشت برنج و همچنین صنایع ذوب آهن استفاده می شود، این بهره برداری ها به خاطر احداث سد های آبیاری به راحتی امکان پذیر شده است.

پل ها
بر روی این رودخانه 400 کیلومتری پل های تاریخی متعددی از قبیل سی و سه پل یا پل الله وردی خان، پل خواجو، پل ورزنه، پل زمان خان و پل مارنان قرار گرفته است. قدیمی ترین پل روی زاینده رود پل شهرستان است و اغلب این پل ها از زمان صفوی به جا مانده اند.

زاینده رود در فصل های مختلف
زاینده رود در فضل های مختلف زیبایی های خاص خود را دارد، به خصوص در قسمت های واقع در استان چهارمحال و بختیاری مثل پل زمان خان و منطقه امام زاده بابا پیر احمد زیبایی خاص و منحصر به فردی دارد. در منطقه بابا پیر احمد آب رودخانه به حدی نزدیک جاده آمده که گاهی افراد با خودرو یا پیاده وارد آب می شوند و تا رسیدن به عمق رودخانه در آن قدم می زنند.

روزی برای نکوداشت
تشکل های محیط زیستی 18 مهر 1382 را برای نکوداشت زاینده رود انتخاب کردند و به همین مناسبت راه پیمایی هایی در کنار بستر خشک رود خانه را برپا کردند.
لازم به ذکر است در حال حاضر چندین سال است زاینده رود خشکی های بلند مدتی به خاطر انتقال آب آن به یزد تجربه می کند و به همین دلیل عمر پل های تاریخی آن را نیز به خطر انداخته است.

ثبت ملی زاینده رود
این مکان در 20 بهمن 1389 به عنوان 118امین اثر ارزشمند طبیعی اصفهان در میان میراث طبیعی ایران ثبت شده است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به زاینده رود

تفریحات نزدیک به زاینده رود

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید