• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مجموعه شاه نعمت الله ولی شهرستان یزد استان تفت


مجموعه شاه نعمت الله ولی

نام مرکز دیدنی

Shah Nematollah Vali Complex

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

تفت

مدت زمان بازدید

1 ساعت

ساعت بازدید

تمام ایام هفته

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تفت، جنب میدان امام خمینی، مجموعه شاه ولی تفت

معرفی مجموعه شاه نعمت الله ولی
مجموعه شاه نعمت الله ولی از یادگاری های بجا مانده در دل کویر شامل بقعه شاه خلیل ثانی، مسجد، حسینیه، زورخانه، مدرسه، بازار، آب انبار، میدان و نخل است. دو روایت مختلف برای ساخت بنای اولیه وجود دارد. یکی منتسب به خانم بیگم خواهر شاه طهماسب و دیگری آن را به شاه ابوا لولی فرزند شاه ابوالمهدی است‌. 
حسینیه شاه ولی در جنوب میدان شاه ولی قرار دارد که در حال حاضر تنها یک بدنه از آن باقی مانده و طبق کتیبه اش مربوط به قرن نهم و دهم هجری شمسی می شود. این میدان با دروازه هایی که داشته محل اتصال و شاهراه ارتباطی شهر تفت بوده است. حسینیه شاه ولی در ایام محرم هر سال محل سوگواری مردم است‌.

معماری 
مسجد شاه ولی که به مسجد جامع تفت نیز معروف است بنایی خشتی و آجری و با تزیینات کاشی قدیمی و زیباست. کتیبه سنگی سفیدی که در محراب این مسجد وجود دارد، به سال ۸۷۳ هجری قمری اشاره دارد. 
بقعه شاه نعمت الله ولی که متعلق به شاه خلیل ثانی پسر شاه نعمت الله ولی است در واقع خانقاهی مربع شکل، متصل به آرامگاه بی بی بوده. این بقعه دو گنبد دارد که یکی از آنها بزرگتر از دیگری و مزین به سنگ‌ مرمر و کتیبه های کاشی معرق و لاجوردی با نقوش گل و بوته می باشد. در حال حاضر بقعه از آرامگاه بی بی جدا شده و به کتابخانه عمومی شهر تفت تبدیل شده است.
آب انبار شاه ولی که در ضلع جنوب شرقی حسینیه واقع شده، با سه بادگیر منبع مهم آب مردم محله حوض بلبل بوده است. بازار نیز با حفظ عناصر قدیمی خود همچنان پابرجاست. 
نخل در فرهنگ مردم یزد نماد تابوت سید الشهدا ست که در مراسم عزاداری محرم، نخل چوبی را تزیین و در مراسمی آن را از زمین بلند کرده و میگردانند. این مراسم که به نخل برداری معروف است، از جاذبه های دیدنی استان یزد است که حتی گردشگران خارجی نیز برای دیدن آن حاضر میشوند. این مراسم در این حسینیه نیز برگزار می شود. 

ثبت ملی مجموعه شاه نعمت الله ولی
این مجموعه در سال ۱۳۷۸ با شماره ۲۳۴۲ در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

دسترسی  
بهترین روش سفر و بازدید از این مکان، استفاده از وسیله نقلیه شخصی ، تورهای تفریحی است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مجموعه شاه نعمت الله ولی

تفریحات نزدیک به مجموعه شاه نعمت الله ولی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید