• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  روستای مصر شهرستان اصفهان استان خور  و بیابانک
  •  روستای مصر شهرستان اصفهان استان خور  و بیابانک
  •  روستای مصر شهرستان اصفهان استان خور  و بیابانک
  •  روستای مصر شهرستان اصفهان استان خور  و بیابانک
  •  روستای مصر شهرستان اصفهان استان خور  و بیابانک
  •  روستای مصر شهرستان اصفهان استان خور  و بیابانک
  •  روستای مصر شهرستان اصفهان استان خور  و بیابانک


روستای مصر

نام مرکز دیدنی

Mesr Village

نوع مرکز دیدنی

روستا و دهکده

استان

شهرستان

خور و بیابانک

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

نصف روز الی 1 روز کامل

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک، 60 کیلومتری شمال خور، میانه راه دامغان به نائین

وجه تسمیه
روستا مصر قدمت کمی دارد و شاید عمر آن به 100 سال نرسد. بنیان گذار این روستا در گذشته فردی به نام یوسف بوده است، او چوپان سرمایه داری بود و همه این روستا را با نام مزرعه یوسف می شناختند. وقتی قنات های این روستا خشک و بی آب شدند، یوسف مشغول حفر چاه آبی با موتور های دیزلی شد، اما بعد از چند سال سفره آب های زیر زمینی پایین رفتند و یوسف مجبور شد چاه عمیق تری حفر کند و همین موضوع باعث شد روستا را با نام چاه دراز بشناسند. اما یوسف این نام را دوست نداشت و از اهالی روستا خواست همانطور که حضرت یوسف سرزمین مصر را از خشکسالی نجات داد و نام او نیز یوسف است این روستا را مصر بنامند چون تلاش های او این روستا را از خشک سالی بیرون آورد. از آن زمان دیگر این روستا با نام مصر شناخته شد. 

اقلیم آب و هوایی روستای مصر
این روستا آب و هوا گرم و خشک دارد و در کویر مرکزی ایران و کویر شنی مصر قرار گرفته است. 

اقتصاد روستا
مردم روستا مصر قبلا از طریق دامداری و کشاورزی امرار معاش می کردند و مهم ترین محصولات آن ها گندم و زعفران است، اما با توسعه گردشگری در این روستا به واسطه مجاورت با کویر بیشتر از طریق خدمات رسانی به گردشگران مانند اسکان و امکانات رفاهی از این قبیل امرار معاش می کنند، هرچند برخی از آن ها هنوز هم به پرورش دام ها، شتر و کشت زعفران و گندم می پردازند.

جمعیت روستا
طبق آخرین سرشماری جمعیت این روستا 120 نفر است. این روستا دارای دفتر مخابراتی است و برق آن از طریق ژنراتور دیزلی فراهم می شود.

پوشش گیاهی و جانوری روستای مصر
کویر مصر جزو منطقه حفاظت شده کویر مرکزی است و شکار در آن ممنوع می باشد. جانوران این محدوده شامل موش دو پا مسواکی یا دو پا کانگورویی، کاراکال، روباه شنی و گربه شنی است.
در این محدوده گیاهان شور پسند مانند انواع گون، قیچ و درمنه رشد می کنند اما مهمترین محصول روستا، گندم و زعفران است.

معماری و شرح روستا
معماری خانه های این روستا نیز مانند معماری ایرانی درونگرا است و از دیگر ویژگی هایشان دارا بودن ایوان است. در خانه های این روستا پس از ورودی خود دالانی دارند و پس از دالان با چرخش 90 درجه ای وارد حیاط می شوند. همه خانه های روست مصر تک ایوانه هستند و این ایوان ها شاه نشین خانه محسوب می شوند.
در ورودی روستا 2 طاق در مقابل هم قرار دارند. در یکی ژنراتور بزرگ برق، برای تامین برق روستا مصر و روستا فرحزاد قرار گرفته است و طاق دیگر تنها مغازه روستا مصر است و خط تلفن ثابت دارد.
در زمان یوسف، او خیابانی به طول 500 متر در میان روستا کشید، امروزه خانه ها، مسجد و مدرسه در 2 طرف این خیابان قرار گرفته اند و جوی آب ناشی از قنات، آن ها را از هم جدا کرده است.

مناطق دیدنی اطراف
روستا مصر در نزدیکی خود نقاط دیدنی فراوانی دارد، از آن جمله می توان به روستا امیر آباد، روستا فرحزاد، دریاچه نمک خور، کویر طبقه، روستا گرمه، روستا محمد آباد کوره گز، روستا عروسان، چال سلکنون کویر مصر ، نیزار مصر، دریاچه نمک سلکنون، تخت عباسی، تخت عروس و رمل های ماسه ای اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به روستای مصر
با توجه به هوای گرم و خشک روستا بهترین زمان سفر به آن از پاییز شروع می شود و تا اواخر زمستان و گاهی حتی نوروز ادامه پیدا می کند.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به روستای مصر

تفریحات نزدیک به روستای مصر

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید