• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  کویر مصر شهرستان اصفهان استان خور  و بیابانک
  •  کویر مصر شهرستان اصفهان استان خور  و بیابانک
  •  کویر مصر شهرستان اصفهان استان خور  و بیابانک
  •  کویر مصر شهرستان اصفهان استان خور  و بیابانک
  •  کویر مصر شهرستان اصفهان استان خور  و بیابانک
  •  کویر مصر شهرستان اصفهان استان خور  و بیابانک


کویر مصر

نام مرکز دیدنی

Mesr Desert

نوع مرکز دیدنی

صحرا و بیابان

استان

شهرستان

خور و بیابانک

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

2 ساعت الی ا روز کامل

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

10،000 تومان

آدرس

استان اصفهان، 55 کیلومتری شهرستان خور و بیابانک، دهستان جندق، روستای مصر

کویرها یکی از چهره های جذاب طبیعت کشور چهار فصل ایران است و می ارزد حتما سری به یکی از زیبا ترین نمونه های آن یعنی کویر مصر بزنید. کویر مصر در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان، در 60 کیلومتری شمال خور قرار دارد. در یک مسافت 6 کیلومتری از این کویر، روستا های امیر آباد و فرحزاد نیز حضور دارند و دیدن آن ها خالی از لطف نیست.
اگر بخواهیم بدانیم که چرا اینجا را مصر نام گذاشته اند، باید به روزگاران بسیار دور باز گردیم. زمانی به علت خشکسالی و قحطی که از پس آن در روستای کنار این کویر پیش آمد،  جوانی به نام یوسف مشغول کندن چاهی شد و به این ترتیب مردم تا مدتی بر بی آبی فائق آمدند، اما بعد از مدتی آب آن تمام شد و یوسف چاه را عمیق تر کرد. نام آن محدوده ابتدا دراز چاه بود اما بعد مدتی، به پیشنهاد یوسف و به یاد ماجرای قحطی در کشور مصر و  چاره سازی حضرت یوسف، آن محدوده مصر نام گرفت.
امکانات تفریحی خوب همانند سافاری، موتور چهار چرخ، شتر سواری و همچنین اقامتگاه های مناسب که دغدغه شما را برای اسکان از بین می برد یکی از چندین دلیلی است که کویر مصر را به یکی از بهترین کویر های ایران تبدیل می کند.
دلایل دیگر، خارق العاده بودن این کویر تپه های ماسه ای و دریاچه شن های روان آن است، و ماندن زیر نور های سرخ جادویی غروب، دیدنی ترین قسمت آن می باشد. اما دیدن کمترین کاری است که در مقابل این رمل ها می تواند انجام داد، باید کفش هایتان را در بیاورید و با پوست و قلب خود نرمی و لطافت شن های گرم را درک کنید. در هنگام شب منتظر باشید تا مسخ درخشش ستاره هایی شوید که گویا در نزدیک ترین فاصله نسبت به شما ایستاده اند و می توان آنها را در آغوش کشید.

بهترین زمان سفر به کویر مصر:
از آنجایی که آب و هوای مناطق کویری گرم و خشک است، شب های سردی را در هر فصل تجربه خواهید کرد. روزها آفتاب تیز و سوزان بوده و بهتر است در فصل هایی مانند پاییز و زمستان و یا حتی اوایل بهار به کویر سفر کنید و از عجایب آن لذت ببرید. در این فصل ها به علت خنک بودن هوا هم سفر راحت تری خواهید داشت و هم از گزند خزندگانی مثل عقرب در امان خواهید بود.

دیدنی های کویر مصر:
در دل کویر مصر می توانید یادگار معماری ساسانی را ببینید. ارگ بیاضیه نام این بنای کهن سال است، اتاق های تو در توی آن ، قدمت و دیرینگی و تفاوت ارتفاع سطوحی بنا، همراه با رنگ یکنواخت کاهگلی دیوارهایش  نظر شما را به خود جلب خواهد کرد.
از مناظر زیبای کویر مصر که در فاصله اندکی از رمل ها قرار دارد، نیزار مصر است و در اثر سیل سال 1355 به وجود آمده. جالب است بدانید این نی ها نزدیک به 4 متر قد دارند. در این نیزار شما می توانید حیواناتی مثل روباه شنی، مار جعفری و پرندگانی مانند شاهین را ببینید پس مراقب آن ها باشید.
حدود 40 سال پیش نخلستانی که در نزدیکی کویر مصر بود در اثر سرما سوخته و امروزه تنها مناظری از بقایای آنرا به جای مانده است.
در کویر مصر دریاچه ای با ماهی های بسیار ریز وجود دارد و به نوعی پاکسازی پوست برای پاهای شما انجام می دهند. در نهایت یکی از چشم نواز ترین مناظر متغیر کویر مصر یا دریاچه نمک خور را در خود جای داده اند و به 5 ضلعی های نمک را در سطح آن خواهید دید. دریاچه نمک مصر در زمستان تیره و در تابستان سفید است و از این لحاظ متغیر می باشد.

تذکر: هنگام سفر به کویر چه قصد اقامت در اقامتگاه های نزدیک را داشته باشید و چه بخواهید در چادر به سر برید حواستان باشد که عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب همراه داشته باشید.  همچنین حتما لباس آستین بلند بپوشید و لباس گرم برای شب با خود بردارید.

برای بازدید از کویر مصر در کجا اقامت کنیم؟
در صورتی که می خواهید در چادر بمانید، حتما در محلی که برای کمپ زدن مشخص شده چادر بزنید و بروشور مربوط به آن را مطالعه کنید. قبل از خروج از چادر منافذ آن را به دقت ببندید تا از ورود حیوانات جلوگیری کنید، کیف لوازم کمک های اولیه نیز حتما همراه داشته باشید.
اگر می خواهید اقامت آسان تری داشته باشید، هتل کویری بالی خوروبیابانک را به شما توصیه می کنیم. این هتل 3 ستاره با 32 فضای  اقامتی، 2 نوع اتاق سنتی به صورت کف خواب و معمولی همراه با تخت خواب می باشد. معماری  سنتی و دیوارهای کاهگلی آن و دکوراسیون کاملا سنتی، همراه با رختخواب های پنبه ای با مخمل قرمز، فضای سنتی خاصی به این هتل بخشیده است.
اقامتگاه های بوم گردی این روستا نیز می تواند مکان بسیار مناسبی برای گذراندن شبی رویایی در کویر محسوب شوند.

متوسط هزینه تفریحات کویر مصر:
هزینه موتور چهار چرخ: 15،000 – 20،000 تومان
هزینه دوچرخه سواری: 20،000 – 30،000 تومان
هزینه شتر سواری: 20،000 تومان
هزینه سافاری: تورهای سافاری بسته به ماشین و مسیر تعیین شده 150،000 – 450،000 تومان، سافاری با مدت کوتاه اما هیجان انگیز نفری 35،000 تومان می باشد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به کویر مصر

تفریحات نزدیک به کویر مصر

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید