• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مسجد جامع ساری شهرستان مازندران استان ساری
  •  مسجد جامع ساری شهرستان مازندران استان ساری
  •  مسجد جامع ساری شهرستان مازندران استان ساری
  •  مسجد جامع ساری شهرستان مازندران استان ساری
  •  مسجد جامع ساری شهرستان مازندران استان ساری
  •  مسجد جامع ساری شهرستان مازندران استان ساری
  •  مسجد جامع ساری شهرستان مازندران استان ساری


مسجد جامع ساری

نام مرکز دیدنی

Jameh Mosque of Sari

نوع مرکز دیدنی

مسجد

شهرستان

ساری

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

2 تا 3 ساعت

ساعت بازدید

همه روزه از ساعت 4:00 صبح الی 21:00

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

مازندران، ساری، قسمت غربی خیابان انقلاب، مقابل خیابان قارن

مسجد جامع ساری از مهمترین آثار تاریخی سده های اولیه دوران های تاریخی پس از اسلام و دوره قاجار می باشد که در بافت مرکزی شهر واقع شده است. امروزه مدیریت این مسجد بر عهده اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران است. 

تاریخچه مسجد جامع ساری
پیشینه مسجد جامع ساری با دوره های تاریخی پس از اسلام و دوره قاجار مرتبط است. بسیاری از مورخان بر این باورند که این مسجد بر روی ویرانه آتشکده ها که محلی برای عبادت و نیایش زرتشتیان در زمان حکومت طبرستان بودند بنا شده است. با ورود اسلام به منطقه طبرستان آتشکده ها تغییر کاربری یافتند و به مسجد مبدل شدند. طبق مستندات موجود قدیمی ترین مسجد مازندران، مسجد جامع ساری است که بازسازی هایی در دوره های قاجاریه و پهلوی در آن صورت گرفته است. بر سر قدمت و بنیانگذار این بنا بحث و اختلاف وجود دارد. 
شدیدترین آسیبی که این بنا متحمل آن شده به تاریخ ۲۱ تیر سال ۱۳۹۷ بر می گردد و طی آن حادثه در مسجد یک آتش سوزی رخ داد که بر طبق گفته ها علت آتش سوزی اتصالات برق اعلام شد. متاسفانه در این آتش سوزی حدود 30 درصد از بنا که سقف سفالی هم در میان آن بود از بین رفت. اما در مرداد ماه سال ۱۳۹۸، سازمان میراث فرهنگی، وزارت راه و شهر سازی، صنایع دستی، اوقاف و امور خیریه و گردشگری مازندران، با همکاری مدیریت استان، بازسازی مسجد را به اتمام رساندند.

نقشه و معرفی بخش های مختلف
بر اثر عوامل مخرب، امروزه چیز زیادی از بنای اولیه این مسجد باقی نمانده و تنها بخش های سالم آن شامل یک حیاط چهارگوش، سقف سفال پوش، دو مناره آجری چهارگوش، ایوان ضلع جنوبی، سه محراب، شبستان های شرقی و غربی و دو ورودی می باشند. سردر ایوان و سقف گنبدی شکل با تزیینات رسمی و منحصر به فردی پوشیده شده اند. در قسمت فوقانی ایوان کاشی هایی به کار رفته اند که با معرق و خط کوفی جلوه بیشتری به خود گرفته اند. 
مسجد جامع ساری از معدود مساجد تک ایوانی است که سه محراب دارد. با ورود به حیاط، یک حوض بزرگ و همچنین سکویی که برای نمازگزاران تبعیه شده است، به چشم می خورند. حیاط مسجد، بخش‎ اصلی آن بوده و دارای شبستان هایی بزرگ است و شبستان اصلی آن شبستان جنوبی می باشد. این شبستان متعلق به دوره‎ قاجار (که از آتش سوزی در امان ماند) دارای محراب و منبری قدیمی ا‎ست. سه شبستان دیگر نیز وجود دارند که قدمت آنها به دوران پهلوی باز می گردد. شبستان های شمالی و غربی به وسیله هشتی هایی که دارای سقف گنبدی هستند به حیاط مسجد راه پیدا می‌کنند. دو گلدسته‎ آجری نیز در قسمت بام ایوان جنوبی قرار دارد. 

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف
مسجد جامع ساری داخل بازار نرگسیه و در محله چناربن بنا شده است و برای رسیدن به آن ابتدا باید به ساری سفر کنید که با استفاده از هر گونه وسیله نقلیه و مسافربری اعم از هواپیما، قطار، اتوبوس و خودرو امکان پذیر می باشد.

ثبت ملی مسجد جامع ساری
این اثر در تاریخ ۸ اسفند ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۲۷۲ به‌ فهرست آثار ملی ایران افزوده شد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مسجد جامع ساری

تفریحات نزدیک به مسجد جامع ساری

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید