• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  خانه سردار جلیل شهرستان مازندران استان ساری
  •  خانه سردار جلیل شهرستان مازندران استان ساری
  •  خانه سردار جلیل شهرستان مازندران استان ساری
  •  خانه سردار جلیل شهرستان مازندران استان ساری
  •  خانه سردار جلیل شهرستان مازندران استان ساری
  •  خانه سردار جلیل شهرستان مازندران استان ساری
  •  خانه سردار جلیل شهرستان مازندران استان ساری


خانه سردار جلیل

نام مرکز دیدنی

Sardar Jalil Historical House

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

شهرستان

ساری

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

2 تا 3 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

مازندران، ساری، خیابان جمهوری، کوچه سردار

معرفی خانه سردار جلیل
بیش از 120 سال پیش گروهی از معماران و نجاران اصفهانی خانه ای را ساختند که امروزه به عنوان تنها بنای خشتی سه طبقه در دوره قاجار شناخته می شود. این بنا در واقع خانه لطفعلی خان سردار جلیل (سالار مکرم) از امرای با نفوذ ارتش وقت بود که حدود یک قرن بعد با شماره ۵۴۰۱ و در تاریخ ۲۵ اسفند سال ۱۳۸۰ به آثار ملی ایران افزوده شد. شوربختانه علیرقم اهمیتی که این بنا به لحاظ تاریخی و معماری دوران قاجار دارد، بی توجهی توجیه ناپذیر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران باعث شده خسارات زیادی به آن وارد شود.
سردار جليل اداره بخش عظیمی از شهر ساری تا مناطق هزار جريب و دودانگه را بر عهده داشته است. برای بازدید از خانه ایشان در مرکز شهر ساری، باید به خیابان نادر که با نام جمهوری نیز شناخته می شود برسید و سپس به کوچه سردار بروید.
اين عمارت دارای حياطی به وسعت ۲۵۰۰ متر مربع می ‌باشد. اسکلت اصلی بنا بی آنکه از آهن بهره گرفته باشد تنها با خشت خام ایجاد شده و نمای آن با تزییناتی از جنس آجر، آهک و ساروج جلوه خاصی گرفته است. در قسمت بالایی درب ‌ها و پنجره‌ ها یک طاق ‌نمای قوسی به چشم می خورد، ستون های تنومند ایوان طبقه سوم با تلفیقی از چوب ‌های آزاد و كاج ساخته شده و از يک سفالين عظيم برای پوشش آنها استفاده شده است.
از این خانه پیش از انقلاب مدتی به عنوان دبیرستان غیر انتفاعی مهرگان استفاده شد. اما سرانجام در سال ۱۳۵۹ فردی به نام میرنژاد این ملک را خریداری کرده و مدتی در آن سکونت داشت. پس از فوت او تا مدت زیادی این خانه متروکه و بی استفاده بود تا اینکه در نهایت به شرکت عمران و مسکن سازان استان مازندران سپرده شد تا مرمت بنا را انجام دهد. با توجه به ظرفیت بالای این بنا برای گردشگری می توان از آن به عنوان یک مکان توریستی بهره برداری کرد و امید است که مسئولان مربوطه هرچه سریعتر جلوی تخریب و آسیب هرچه بیشتر به این بنا را بگیرند.

جاذبه های گردشگری نزدیک 
اطراف خانه سردار جلیل پر است از مکان ها تاریخی نظیر دهکده دو دانگه، مسجد جامع ساری، مسجد حاج مصطفی، میدان ساعت، خانه رمدانی، عمارت فاضلی و حمام وزیری که بازدید از آنها مطمئنا بسیار خاطره انگیز خواهد بود.

بهترین زمان برای بازدید
سفر به شمال کشور در هر فصلی زیبایی های مخصوص به خودش را خواهد داشت و تمامی آنها لذت بخش و فراموش نشدنی خواهند بود. البته برای استفاده از امکانات و تفریحات آبی فصول گرم سال مناسب تر هستند. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به خانه سردار جلیل

تفریحات نزدیک به خانه سردار جلیل

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید