• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  حمام وزیری شهرستان مازندران استان ساری
  •  حمام وزیری شهرستان مازندران استان ساری
  •  حمام وزیری شهرستان مازندران استان ساری
  •  حمام وزیری شهرستان مازندران استان ساری
  •  حمام وزیری شهرستان مازندران استان ساری
  •  حمام وزیری شهرستان مازندران استان ساری
  •  حمام وزیری شهرستان مازندران استان ساری
  •  حمام وزیری شهرستان مازندران استان ساری
  •  حمام وزیری شهرستان مازندران استان ساری
  •  حمام وزیری شهرستان مازندران استان ساری
  •  حمام وزیری شهرستان مازندران استان ساری


حمام وزیری

نام مرکز دیدنی

Vaziri Bath

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

شهرستان

ساری

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

2 تا 3 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

مازندران، ساری، خیابان انقلاب

معرفی حمام وزیری
حمام وزیری یکی از آثار ملی ایران و بناهای اواخر دوره قاجاریه در شهر ساری است که در گذشته در کنار عمارت وزيری قرار داشته و زمانی هم بخشی از اين عمارت بوده است و به همین دلیل به نام حمام وزيری شناخته می شود. امروزه عمارت وزیری به طور کامل تخریب شده و این حمام تنها بخش به جا مانده از آن عمارت است. 
به طور کلی در دوران قاجار حمام ‌ها به دو گروه عمومی و خصوصی تقسیم می ‌شدند. حمام وزیری طبق این گروه بندی در دسته حمام های خصوصی قرار می گیرد که نام دیگرشان حمام های خانگی است. این گونه حمام ها معمولا برای بزرگان یک شهر یا روستا ساخته می شدند و به همین جهت خصوصی بوده و در جوار یک عمارت یا درون آن شکل می گرفتند. حمام وزیری نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در کنار یک عمارت ساخته شده بود.
حمام وزیری پنجمین بخش عمارت وزیری بوده و همانند دیگر بخش های آن دارای اهمیت است. متراژ آن حدودا 200 متر مربع و متشکل از هشتی، گرمخانه، راهروهای پیچ در پیچ طولانی، سربینه، خزینه آب سرد و گرم و سرویس های بهداشتی می باشد. 
درب ورودی یا هشتی واقع در ضلع جنوبی، به طور کامل از بدنه اصلی حمام مجزا است، این بخش اولین چیزی خواهد بود که از حمام می بینید، پس از هشتی نوبت به سربینه می رسد. سربینه حوض سنگی کوچکی به فرم هشت ضلعی است که در مرکز حمام جای گرفته و دور تا دور این حوض چهار سکو برای نشستن افرادی که منتظر نوبتشان هستند در نظر گرفته شده است.
پاشویه هایی مملو از آب خنک برای شستشوی مختصر پاها قبل از ورود و انتقال آلودگی به داخل حمام و همچنین متعادل سازی دمای بدن قبل از خروج در نظر گرفته شده بوده است. ساختار این پاشویه ها به منظور حفظ سرمای آب از خشت و گل بوده و تا یک روز کامل دمای آنها ثابت می ماند. 
با گذر از سربینه به گرمخانه می رسیم که برای نگه داشتن گرمای محیط طراحی شده است. طراحی پلان گرمخانه نیز به صورت هشت ضلعی است. در امتداد این مسیر به محیط داخلی حمام و سپس سرویس بهداشتی می رسیم.
از جمله نقاط مشترک حمام های قاجاری معمولا وجود قسمتی به نام حمام تون است، یعنی اتاق مستطیل شکل کوچکی که در سطحی پایین تر از سطح اصلی ساخته شده و از بیرون هم به داخل حمام راه دارد. ورودی حمام تون در جهت شرقی حمام وزیری است و قسمت بعدی نیز خزینه های آب سرد و گرم هستند که در بخش جنوبی تعبیه شده اند.
اگر هنگام بازدید از داخل این بنا سر خود را بالا بگیرید و سقف را مشاهده کنید، حفره های کوچکی با سطوح شیشه ای مانند را ملاحظه خواهید کرد که از بیرون اجازه دسترسی و دید به داخل حمام را نمی دهند. با نگاه به آنها روشنایی آسمان به وضوح دیده می‌ شود که این امر باعث اطلاع از زمان می شد و در طول روز نیز حمام را روشن می‌ ساخت.
گرمابخش این حمام قدیمی گربه روها هستند! این گربه روها در واقع لوله هایی باریک هستند که در کف حمام کار گذاشته شده و گرمای حاصل از سوزاندن چوب و زغال را به داخل حمام هدایت می کردند و به این ترتیب آب حمام گرم می شد. 

ثبت ملی حمام وزیری
مانند خانه‌ وزیری این حمام نیز تا سال ۱۳۷۹ مکانی خالی و متروک بود که خوشبختانه چون اسکلت اصلی آن استحکام بالایی داشته از فرو ریختن در امان مانده بود. با بررسی کارشناسان، در همین سال سازمان  میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران تصمیم به بازسازی و مرمت حمام با حفظ ویژگی های خود گرفت. نهایتا بعد از اتمام عملیات احیا، این اثر تاریخی در سال 1381 با شماره‌ 6269 به فهرست آثار ملی ایران افزوده شد. 

مسیر دسترسی
حمام تاریخی وزیری در خیابان انقلاب ساری، محله‌ قدیمی آب انبار نو و در کوچه‌ ای به همین نام واقع شده است. می توانید از دو مسیر به این محل برسید که یکی خیابان ۱۸ دی و دیگری کوچه آب انبار نو ساری است. در این کوچه بناهای ارزشمد دیگری مانند خانه کلبادی و یا آب انبار نو نیز وجود دارند که از همه آنها می توان در یک مجموعه موزه جذاب با نام موزه صنایع دستی و هنرهای سنتی ساری که زیر مجموعه موزه تاریخ شهر ساری است بازدید کنید. این موزه در واقع از سه بخش خانه کلبادی، حمام کلبادی و حمام وزیری تشکیل شده است که برای بازدید از حمام وزیری باید به خانه کلبادی ها وارد شوید چرا که تنها راه رسیدن به حمام از همین طریق است. تمامی درب های خانه کلبادی از ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر به روی بازدیدکنندگان باز خواهند بود.

جاذبه های گردشگری نزدیک
اگر مایل به دیدن جاذبه های بیشتری از این شهر هستید هنگام بازدید از حمام وزیری می توانید به خانه کلبادی، مسجد جامع ساری، مجموعه تاریخی فرح آباد، آبندان، پناه گاه میانکاله، باداب سورت، پناه گاه حیات وحش دشت ناز، دریاچه چورت و میدان ساعت ساری نیز سر بزنید.

بهترین زمان برای بازدید
یکی از خوش آب و هواترین مناطق کشور، شهرستان ساری است و از همین رو بازدید از جاذبه هایش در تمامی فصول سال تجربه ای عالی خواهد بود. البته اگر قصد دارید از تفریحات آبی منطقه هم بهره ببرید بهتر است فصل های گرم تر را به عنوان زمان سفرتان انتخاب کنید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به حمام وزیری

تفریحات نزدیک به حمام وزیری

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید