• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  خانه رمدانی شهرستان مازندران استان ساری
  •  خانه رمدانی شهرستان مازندران استان ساری
  •  خانه رمدانی شهرستان مازندران استان ساری
  •  خانه رمدانی شهرستان مازندران استان ساری


خانه رمدانی

نام مرکز دیدنی

Ramadani House

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

شهرستان

ساری

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

1 تا 2 ساعت

ساعت بازدید

همه روزه از ساعت 9:00 الی 18:00

آدرس

Mazandaran Province, Sari, 18 Dey, H386+8G3, Iran

معرفی خانه رمدانی
در بخش قدیمی شهر ساری انواع عمارت ها و بناهای تاریخی به چشم می خورد که از جاذبه های استان مازندران به شمار می آیند. یکی از آنها عمارت تاریخی رمدانی می باشد که در محله آب انبار نو ساری قرار گرفته و از بناهای زیبای به جا مانده از دوران قاجار است. این محله در طی سالها با اسامی متفاوتی شناخته شده و در ابتدا با نام خشت مالان از آن یاد کرده اند، این اسم چندی بعد به چاله باغ و نهایتا به تکیه نو انبار تغییر کرده است.
اکثر مردمانی که در این محله زندگی می ‌کنند افرادی از قشر کاسب ها، کارمندان و بازاری ها می باشند. این حقیقت برمبنای وجود مشاغل تجاری و اداری مهم فعلی شهر ساری در خیابان‌ ها و بازار نرگسیه این محل است. البته این محله نسبت به محلاتی مانند پیرتکیه، میر مشهد و نعلبندان قدمت کمتری دارد.

معماری خانه
می‌توان گفت معماری خانه رمدانی دارای دو بخش می باشد که قدمت بخش اول مربوط به دوران قاجار و بخش دوم به بازسازی آن در دوره رضا شاه پهلوی مربوط می شود. ورودی خانه و عمارت شمالی با پیشینه ۲۰۰ ساله روحیه قجری خود را همچنان حفظ کرده است. اما بخش داخلی و جنوبی، نوسازی شده اند و ساختار معماری آنها مربوط به دوره پهلوی اول است. با این حال حتی در مرمت های معاصر و جدید نیز اندودهای داخلی به طور کلی حذف شده و دوباره از طاق نماهای قدیمی قجری بهره گرفته شده است. بنابراین در نهایت، می توان کلیت بنای خانه رمدانی را به دوره قاجاریه مربوط دانست. 
وسعت این خانه برابر با ۶۰۰ مترمربع بوده و از دو بخش بیرونی و اندرونی تشکیل شده است. این بخش ها دارای یک حیاط مرکزی و دو ساختمان اصلی هستند که معماری آن بیشتر با عنوان مرکزگرا و درون گرا شناخته می شود. این سبک معماری حیاط را نمادی از طبیعت برشمرده و اصولا آن را در قلب و مرکز معماری جای می‌دهد. از دیگر ویژگی های به کار رفته در این بنا جداسازی فضاها به عنوان اصول اولیه می باشد. این اصل در واقع از باورهای فرهنگی و مذهبی آن دوران الهام گرفته است که فاصله گذاری میان فضاها سبب حفظ و جداسازی حریم خصوصی و اجتماعی می شود. 
نمونه هایی از این معماری را می توان در بخش های مختلف خانه رمدانی مشاهده کرد، برای مثال حیاط، درب ورودی، هشتی، کوبه ها و حلقه هایی برای تفکیک جنسیت وجود دارد، یعنی هر فرد بایستی حلقه مربوط به جنسیت خود را می کوبید. حتی مردان محرم یا نامحرم نیز کوبه های ویژه خود را داشتند تا ساکنان با شنیدن صدای درب، وضعیت حجاب خود را حفظ کنند.
عمارت رو به روی این خانه، ساختمان دو طبقه ایست که با سردر زیبای خود به گونه ای ورودی و هشتی عمارت رمدانی محسوب می شده است. مهمانانی که نباید به خانه وارد می‌ شدند و همچنین دیگر مراجعان برای لحظاتی در این هشتی به انتظار می ماندند. در طبقه دوم نیز میهمانان اقامت می کردند و گاهی این اقامت برای روزها به طول می انجامیده است. 
 تزئینات فوق العاده خاص چوبی، نورگیرهای ساخته شده از گچ و پنجره های ارسی از جلوه های این ساختمان هستند. درست پشت این بنای ورودی، ساختمان اصلی قرار گرفته است و اهالی حقیقی خانه در آن سکونت داشتند. این بخش متشکل از اتاق شاه نشین و دو اتاق گوشواره است که با راهروهایی به هم متصل شده بودند. در معماری به سبک قجری، اتاق های شاه نشین قسمت نورگیر بنا بودند که در قسمت شمالی ساختمان داخلی ساخته می شدند.
این گونه اتاق ها با نام های دیگری از قبیل پنج دری یا سه دری نیز شناخته می شوند. ارتفاع این اتاق ها از دیگر بخش ها خیلی بیشتر است و بعضی اوقات حتی تا دو برابر ارتفاع اصلی می رسد. سقف نیمه گنبدی آن ها نوعی مهندسی برای چرخش هوا و خنک سازی آن است. البته برای خنک سازی راه کارهایی دیگری نیز در نظر گرفته شده بوده، برای مثال قرار دادن حوض بزرگی در مقابل این اتاق که نه تنها به خنک سازی کمک می‌ کند بلکه جلوه های تزیینی آینه کاری، تندبری، رنگ آمیزی شیشه و نقاشی ها را هم تقویت می کند.

بازسازی خانه رمدانی
سازمان میراث فرهنگی استان مازندران در فروردین سال ۱۳۸۳ به بازسازی این بنا پرداخت. طی چندین مرحله مرمت بدنه، حذف بخش های اضافی، تعویض بندکشی های پوسیده، تعمیر اسکلت چوبی سقف و اندود سیمانی ضلع جنوبی که در زمان پهلوی ایجاد شده بود انجام گرفت و بازسازی آن نهایتا در سال ۱۳۸۴ کامل شد و با شماره 12549 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. امروزه این بنا دیگر مالکیت خصوصی نداشته و در اختیار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران می باشد.

جاذبه های گردشگری نزدیک
شهرستان ساری جاذبه های بسیاری دارد که بازدید از تمامی آنها لذت بخش خواهد بود. بوستان ملل، سبزه میدان ساری، دریاچه سلیمان تنگه و شیرین رود ساری نمونه هایی از این جاذبه ها هستند که بهتر است بازدید از انها را در لیست کارهای خود قرار دهید. 

بهترین زمان بازدید
به دلیل آب و هوای خوب این منطقه، بازدید از جاذبه های آن در تمامی فصول سال تجربه ای عالی خواهد بود، البته قابل ذکر است که فصل های تابستان و بهار زمان های بهتری برای سفر به این منطقه هستند چراکه می توانید از تفریحات آبی هم لذت ببرید. 

مسیر رسیدن به خانه رمدانی
بهتر است قبل از اقدام به بازدیداز این خانه، از باز بودن آن حتما اطمینان حاصل کنید و سپس برای رسیدن به آن به سمت خیابان انقلاب ساری حرکت کرده و سپس به خیابان آب انبار نو بروید. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به خانه رمدانی

تفریحات نزدیک به خانه رمدانی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید