• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  آب انبار میرزا مهدی شهرستان مازندران استان ساری
  •  آب انبار میرزا مهدی شهرستان مازندران استان ساری
  •  آب انبار میرزا مهدی شهرستان مازندران استان ساری
  •  آب انبار میرزا مهدی شهرستان مازندران استان ساری
  •  آب انبار میرزا مهدی شهرستان مازندران استان ساری
  •  آب انبار میرزا مهدی شهرستان مازندران استان ساری


آب انبار میرزا مهدی

نام مرکز دیدنی

Ab anbar Mirza Mehdi

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

شهرستان

ساری

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

نیم ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

مازندران، ساری، میدان ساعت، خیابان ۱۸ دی، کوچه شفاعت

معرفی آب انبار میرزا مهدی
ساری یکی از مقاصد گردشگری محبوب در شمال کشور است که همواره در تمامی فصل ها میزبان مسافرانی از جای جای کشور بوده است. متاسفانه این شهر هم مانند اکثر شهرهای شمالی ایران بیشتر طبیعت زیبایش مورد توجه قرار گرفته و آثار و بناهای تاریخی آن از چشم مسافران و بازدیدکنندگان این شهر تا حدود زیادی دور مانده است. آب انبار میرزا مهدی که در مرکز شهر و در خیابان ۱۸ دی قرار گرفته از مهمترینِ این جاذبه ها محسوب می شود و نباید دیدن آن را از دست بدهید. 
این آب انبار در محله ای به نام ملا آق بابا ساخته شده بود که امروزه دیگر وجود خارجی ندارد. این محله قدیمی از چهار طرف به محله های دیگری می رسید، بطوری که از ضلع شمالی به همت آباد، از ضلع جنوب به نوآمبار، از ضلع شرقی به کهنه باغ‌ شاه و از ضلع غربی نیز به شاه غازی بن راه داشت. نام این محله از یک شیخ توانگر و ثروتمند گرفته شده است که اصلیت ایشان از تلارم دودانگه است و به جهت توانایی مالی که داشت در شهر ساری موقوفات زیادی را در شهر ساری به نام خود ثبت کرد. 
داستان تخریب و از بین رفتن محله در زمان حکومت رضاشاه پهلوی اتفاق می افتد، بطوری که یکی از تکیه هایی که در وقف این روحانی بود به منظور ایجاد و ساخت خیابان ۱۸ دی از بین رفت و پس از آن دیگر نه از تکیه و نه محله ملا آق بابا اثری باقی نماند. در این بین آب انبار میرزا مهدی از جمله بناهایی بود که از تخریب بی آنکه آسیب ببیند، در امان ماند. 

معماری و شکل ظاهری
آب ‌انبار میرزا مهدی از ملاتی مانند آهک و اندود ساروج ساخته شده و متشکل از قسمت های متعددی چون، خزینه گنبدی مانند، ورودی، راه رو، گودال پای شیر آب و خیشخان می باشد. مخزن این آب انبار به فرم دایره طراحی شده و سقف آن با آجرکاری های زیبا شکل گرفته است. بر روی این سقف خیشخانی مخروطی قرار دارد که شش منفذ برای تهویه و هوارسانی مخزن در آن کار گذاشته شده اند. 
بلندی گنبد این بنا به طور تقریبی ۸/۵ متر و قطر آن ۱۲ متر است. متاسفانه دریچه مجزایی که برای ورود به خزانه ایجاد شده بود طی گذر زمان از بین رفته است. دیگر مستندات به دست آمده داستان آسیب دیدن و تخریب درب ورودی به همراه سردر که در ضلع شرقی وجود داشته اند را توسط مستاجر آن بنا بازگو می کند. برای ورود به آب انبار میرزا مهدی باید به درب ورودی ناحیه جنوبی آن که در خیابان ۱۸ دی واقع شده است بروید. طاق جناغی خمیده که ساختار و مصالح به کار رفته اش آجر می باشد، ورودی این بنا را تشکیل می دهد.
نمای بیرونی تک بعدی و تخت به نظر می رسد چرا که داخل این بنا طاق های بسیاری قرار گرفته اند. معمولا در اکثر آب انبارها گودال پای شیر یا همان پاشیر در جوار گنبد و خزانه قرار دارد اما در این آب انبار این دو قسمت در واقع رو به روی خزانه قرار گرفته است. محیط پاشیر انبار پلان مربعی شکل و سقف بلندی دارد که قسمت بالای آن نورگیر نصب شده است. برای رسیدن به این بخش باید از ورودی که راه پله دارد وارد شوید.
دیوار رو به روی خزانه به دلیل ساخت یک ورودی دیگر از بین رفته است، اما علت حقیقی‌ این امر به تخریب ورودی اصلی خزانه بر می گردد. لازم به ذکر است که نورگیر نیز خراب شده و در حال حاضر با حلقه بتنی جایگزین شده است. محیط اطراف خزانه به مدیریت بخش خصوصی تعلق داشته و به عنوان چایخانه استفاده می شود. برای بازدید از آب ‌انبار میرزا مهدی می‌ توانید هر زمانی از سال را انتخاب کنید و ورودی آن رایگان است. 

ثبت ملی آب انبار میرزا مهدی
قدمت اب ‌انبار میرزا مهدی با مشاهده اسناد بر جای مانده به دوران افشاریه و زندیه باز می گردد و اهمیت این بنا باعث شد در آبان ماه سال ۱۳۵۳ به شماره ۱۰۰۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت برسد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به آب انبار میرزا مهدی

تفریحات نزدیک به آب انبار میرزا مهدی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید