• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  پل آزان شهرستان مازندران استان جویبار
  •  پل آزان شهرستان مازندران استان جویبار


پل آزان

نام مرکز دیدنی

Azan Bridge

نوع مرکز دیدنی

پل و رودخانه و تنگه

شهرستان

جویبار

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

مازندران، جویبار، روستای آزان، بر رودخانه سیاهرود

معرفی پل آزان
آزان یکی از پل های به جا مانده از دوران قاجار در استان مازندران است که علیرقم تاریخی بودن آن، هنوز هم برای عبور و مرور خودروها و اهالی منطقه از آن استفاده می شود. این پل که بر روی رودخانه سیاهرود بنا شده نقطه مشترک و اتصال روستای حیدركلا آزان و حاجی كلا می باشد. گفتنی است پل آزان در تاریخ ۱۶ آبان ۱۳۷۹ با شماره ۲۸۴۲ به فهرست آثار ملی ایران افزوده شده است.
این پل دارای شش چشمه طاق است که چشمه میانی مرتفع ترین آنها می باشد و ارتفاع بلندترین نقطه راس طاق از سطح آب رودخانه ۶ متر است. آجر و ملاط ساروج از تنها مصالح سازنده این پل زیبا هستند. پل آزان به طول ۸۰ متر و عرض 3/15 متر دارای جهت شرقی غربی است. با بررسی شواهد موجود می توان دریافت که روزی گذرگاه پل سنگفرش بوده، هرچند امروزه پوششی بتنی آن را در بر گرفته است. جان پناهی که در دو طرف گذرگاه کار گذاشته شده نیز دارای پوشش بتنی است. 

کمی بیشتر درباره شهرستان جویبار
روستای جویبار در گذشته در واقع بخشی از شهرستان قائم‌ شهر بوده که در نهایت در سال ۱۳۷۶ به شهرستان تبدیل می شود. بنابر تقسیمات کشوری سال ۱۳۷۷، جویبار دارای دو بخش گیل خواران و مرکزی و همچنین ۴ دهستان با حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع وسعت بوده‌ است.
جمعیت این شهرستان با مراجعه به سرشماری سال ۱۳۹۵، مصادف با ۷۷۵۷۶ نفر یا به عبارتی تقریبا ۲۵۲۷۹ خانوار بوده است. مردم ساکن این منطقه به گویش مازندرانی صحبت می کنند. 

جاذبه های گردشگری نزدیک
در این شهرستان علاوه بر پل آزان می‌ توانید از آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی آن نیز دیدن کنید، شایان ذکر است ۲۰ اثر تاریخی از این مکان به ثبت ملی رسیده اند. ۱۱ تپه باستانی متعلق به هزاره اول پیش از میلاد، محوطه تاریخی انبارسر، تکایای چهل تن، بیزکی، کردکلا، امامزاده حبیب‌الله، سقاتالار بیزکی، پل جمعه بازار و سیکاپل از جمله این آثار هستند.

بهترین زمان برای بازدید
این منطقه، همواره از خوش آب و هواترین مناطق ایران محسوب می شود، از همین رو سفر به آن و بازدید از جاذبه هایش در تمامی فصول سال جذاب و دلچسب خواهد بود. البته که دو فصل اول سال نسبت به فصل های پاییز و زمستان زمان مناسب تری هستند چراکه در آن صورت می توانید از تفریحات آبی منطقه هم لذت ببرید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به پل آزان

تفریحات نزدیک به پل آزان

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید