• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مقبره شاه عباس اول شهرستان اصفهان استان کاشان
  •  مقبره شاه عباس اول شهرستان اصفهان استان کاشان
  •  مقبره شاه عباس اول شهرستان اصفهان استان کاشان
  •  مقبره شاه عباس اول شهرستان اصفهان استان کاشان
  •  مقبره شاه عباس اول شهرستان اصفهان استان کاشان
  •  مقبره شاه عباس اول شهرستان اصفهان استان کاشان
  •  مقبره شاه عباس اول شهرستان اصفهان استان کاشان
  •  مقبره شاه عباس اول شهرستان اصفهان استان کاشان


مقبره شاه عباس اول

نام مرکز دیدنی

Mausoleum of Shah Abbas I

نوع مرکز دیدنی

معبد و مقبره

استان

شهرستان

کاشان

مدت زمان بازدید

حدود 1 ساعت

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان اصفهان، شهرستان کاشان، خیابان امام خمینی، امام زاده حبیب بن موسی

معرفی مقبره شاه عباس اول
سفر به کاشان می تواند به هدف دیدن خانه های تاریخی یا مراسم های گلاب گیری باشد، ولی کاشان جاذبه های بسیار زیادی دارد، از جالب ترین این جذبه ها مقبره شاه عباس صفوی اول است. او 42 سال به عنوان شاه ایران مطرح بود و از حمایت کنندگان مذهب شیعه در ایران به شمار می رفت. 

ضریح امام زاده حبیب بن موسی
با ورود به بنا امامزاده زیبایی آن شما را حیرت زده خواهد کرد، معماری و کاشی کاری های بی نظیر امامزاده شما را مجذوب خود خواهد کرد.
بر اساس کتیبه مقبره شاه عباس اول منسوب به حبیب بن موسی است. شاه عباس سلسله صفوی را از نوادگان حبیب بن موسی می دانست، پس به این مورد توجه خاصی مبذول داشت و تزییناتی به بنا افزود. قدمت این بنا به قرن 6 قمری بر می گردد ولی سندی برای آن موجود نیست. محراب این آرامگاه سفالی است و در قرن 7 ساخته شده است، این محراب در موزه ایران باستان نگهداری می شود و کاشی های آن توسط هنرمند نام دار، علی بن محمد بن طاهر ساخته شده اند و بسیاری از آثار آن در موزه های خارج از کشور چشم نوازی می کنند.
با قدم زدن در داخل این آرامگاه سنگ قبری ساده و تقریبا گم نام به چشم می خورد. این مقبره شاه عباس صفوی اول است. این سنگ از جنس چخماق سیاه بوده و روی آن آیات " کل شی هالک وجهه له الحکم والیه ترجعون" حک شده است. در حاشیه سنگ نیز آیت الکرسی را حکاکی کرده اند. برخی معتقداند تصویر شاه عباس و شرح زندگی او روی این سنگ نقش بسته بود، اما با حمله افغان ها از بین رفته است.

سرداب ممنوعه مقبره شاه عباس اول
در سرداب این امامزاده 3 سنگ قبر دیگر وجود دارد، این قبور متعلق به محمد بن طاهر بن خواجه میر ولی نیشابوری، واقف بقعه و یحیی خان ارباب یحیی آبادی، کسی که در آمد کشاورزی خود را برای بازسازی امامزاده خرج کرد می باشد.
گفته می شود قبر سوم قبر شاه عباس است. این سرداب محل واقعی دفن شاه است، نه سنگ قبر کنار ضریح، اما بعد از دزدیده شدن گنجینه های آن ورود به سرداب ممنوع اعلام شد. این گنجینه شامل سپر، شمشیر و لباس رزم شاه عباس بوده و در زمان حکومت پهلوی دزدیده شده و به جای آن شمشیر چوبی قرار داده بودند.

اسناد تاریخی این مقبره
به رسم صفویان بعد از مرگ شاه چند تابوت به چند شهر می فرستادند تا محل اصلی دفن شاه پنهان باشد. به همین دلیل احتمال دارد این مقبره اصلی شاه عباس نباشد. از طرف دیگر شاه عباس وصیت کرده بود او را در زیارت حبیب بن موسی دفن شود و این سنگ نیز تنها سنگ قبر منسوب به او است، پس محتمل ترین مقبره شاه عباس همین جا است. نهایتا انجمن آثار ملی نیز این محب را محل اصلی دفن تایید و معرفی کرد.

سایر بخش های مقبره شاه عباس
در چوبی این زیارتگاه با جزییات تراشیده از چوب بسیار زیبا، چشم نواز، با شکوه و مسحور کننده است. با عبور از آن وارد صحن زیارتگاه می شوید. دور تا دور این صحن علما و بزرگانی همچون سید علی یثربی، خباز و شرمی کاشانی به خاک سپرده شده اند.
نقاشی های روی دیوار صحن و شیشه های رنگی آن از زیبایی های این صحن است. این نقاشی ها حدود 100 سال قبل مرمت شده اند.
برخی از افراد وسایلی از قبیل تابلو، شمشیر، سپر، سماور، قوری و استکان به این زیارت گاه اهدا کرده اند و متولی امامزاده آنها را جمع آوری کرده است و در اتاق خود از آنها نگهداری می کند. شما می توانید با اجازه او از آن اتاق نیز دیدن فرمایید.

بهترین زمان بازدید
اگر تمایل به عکاسی داشته باشید روزهای آفتابی را برای بازدید از این مقبره انتخاب کنید تا عبور نور از شیشه های رنگی را به طور کامل ببینید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مقبره شاه عباس اول

تفریحات نزدیک به مقبره شاه عباس اول

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید