• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  ارگ قورتان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  ارگ قورتان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  ارگ قورتان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  ارگ قورتان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  ارگ قورتان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  ارگ قورتان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  ارگ قورتان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  ارگ قورتان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  ارگ قورتان شهرستان اصفهان استان اصفهان


ارگ قورتان

نام مرکز دیدنی

Ghourtan Castle

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

اصفهان

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

اصفهان، شهر اصفهان، 10 کیلومتری ورزنه به سمت اصفهان

معرفی ارگ قورتان
تنها ارگ مسکونی استان اصفهان با نام قورتان و قدمتی چند صد ساله در روستای ورزنه قرار دارد. پیدا شدن ظروف و اشیا مربوط به پادشاهی هخامنشیان نشان از قدمت بسیار این منطقه دارد اما گفته می شود ارگ قورتان از بناهای تاریخی حکومت بهرام پنجم ساسانی است. این قلعه از جمله ارگ های نظامی قرن 4 میلادی به شمار می رود و روزگاری مامن نزدیک به 50 خانواده در زمان های نا امنی و جنگ بوده است.

وجه تسمیه
این ارگ نام خود را از روستای قورتان گرفته است. قورتان از گورتان به معنای بر روستا و بر قلعه گرفته شده است. از طرفی این منطقه را موسوم به شکارگاه بهرام پنجم یا همان بهرام گور می دانند و گورخر های بسیاری را در خود جای داده بود، به همین دلیل عده ای گورتان را نشات گرفته از آن می دانند. 
اما عده ای قورتان را برگرفته از کلمه قورخانه یا همان اسلحه خانه دانسته و گفته می شود در زمان های دور مکانی برای نگهداری اسلحه به شمار می رفته است.

معماری
این مجموعه در فضایی 43000 متر مربعی فضاهای مسکونی و تاریخی بسیاری را از جمله حدود 50 خانه، 2 بازارچه، 2 آسیاب، 2 قلعه، 3 مسجد، حمام و خانقاه را در خود جای داده است. از این رو شاید بتوان ارگ قورتان را یک شهر در نظر گرفت و وجه تمایز آن با سایر ارگ های تاریخی علاوه بر فضای گسترده آن، استفاده هم اکنون مردم، از بیشتر بخش های قلعه است.
با ورود به منطقه ورزنه ارگ قورتان، دیواره های ضخیم خشت و گلی و ارتفاعی به اندازه ساختمانی 3 طبقه به چشم می خورد. استوار ماندن این دوار بلند مرتبه 9 متری تا به امروز بسیار شگفت آور و سوال برانگیز خواهد بود اما پایه های 3 تا 5 متری آن می تواند پاسخ این معما 1000 ساله باشد. در حال حاضر 13 برج دیده بانی با ارتفاع های حدودا 12 متری در این قلعه قرار دارد اما در سالیان گذشته بلایای طبیعی نظیر طغیان آب رودخانه زاینده رود سبب تخریب آن شد.
عبور و مرور از این قلعه توسط 2 ورودی شمالی و جنوبی صورت می گرفت، اما امروزه دروازه بخش جنوبی سایت به دلیل طغیان آب رودخانه از بین رفته است. با ورود از دروازه شمالی شاهد هشتی بزرگی با شعاع 3 متر خواهید بود که نشان از توجه به سلسله مراتب برای رسیدن به داخل مجموعه دارد

فضاهای داخل مجموعه قورتان
همانطور که پیش از این گفته شد ارگ قورتان از بخش های گوناگونی تشکیل شده است. کهن ترین ساختمان این مجموعه قلعه نواب است و قدمت آن به پیش از برپا شدن ارگ قورتان و کاربری های داخل آن باز می گردد. علاوه بر قلعه نواب، قلعه دیگری نیز با نام قلعه باغچه گل در مجموعه قورتان قرار داشته که از عمر طولانی برخوردار است.
قدیمی ترین مسجد این ارگ با نام مسجد بالا برای دوره های ابتدایی اسلام بوده و از 2 محراب برخوردار است. یکی از این محراب ها حکایت قدمت دیرینه این مسجد را روایت می کند و دیگری نسبت به آن جدیدتر است.
مسجد اهله با فضاهای معماری شده منحصر به فرد خود، همچون نگینی در میان این سایت تاریخی می درخشد و یکی از چشم نواز ترین بخش های گردشگری قلعه قورتان به شمار می رود.
مسجد ابراهیم نیز از آثار بجا مانده دوره صفوی است که در اواخر قرن 11 قمری ساخته شد و می توانید با رفتن به سمت حمام این مجموعه آن را بیابید.
حمام ارگ از جمله فضاهای پویا و سرزنده ارگ قورتان است که پس از سال 1357 خورشیدی مرمت و مورد استفاده اهالی این منطقه قرار گرفت. جالب است بدانید در گذشته مردمان ارگ قورتان برای گرم کردن آب خزینه مجبور بودند تا هیزم های مورد استفاده خود را از راه دور تهیه کرده و به حمام آورند.
آسیاهای ارگ قورتان به 4 عدد می رسند و در زبان محلی منطقه به آرگاه شهرت دارند. این آسیاهای سنگی نظیر اغلب همتایان خود برای حرکت سنگ ها نیاز به استفاده از حیوانات داشتن. این آرگاه ها به نام های حاج میرزا توکلی، حاج ابراهیم، حسینعلی نصرالله و میر مهدی شهرت دارند و ساختمان هایشان همچنان استوار باقی مانده اند.
در بخش مرکزی قلعه قورتان بازار آن قرار دارد. این بازار به 2 بخش کاروانسرا و سرای نجارها و محدوده سایر کسبه ها تقسیم می شود.
نخلدان اما دیگر ساختمانی است که در فضای مرکزی ارگ قورتان ساخته شده است. گفته می شود این بنای صفوی روزگاری مکان نگهداری از نخل مراسم های سوگواری امام حسین (ع) بوده و دیوارهای آن از گچبری های زیبایی برخوردار است.
کبوترخانه قورتان با فرم شبیه به گل 12 پر خود، یکی از زیباترین کبوترخانه های استان اصفهان به شمار می رود. کبوترخانه ها برای پایدار ماند از پدیده تشدید ایجاد شده توسط بال زدن پرندگان، بایستی بسیار محکم ساخته می شدند. کبوترخانه قورتان نیز برای حل این مسئله 12 برج استوانه ای اطراف خود را همچون پایه های نگهداری بنا در نظر گرفته است و فضای داخلی متفاوتی را به وجود آورده است. این بنا مرمت شده و پیشنهاد می کنیم به هنگام گشت و گذار در کوچه پس کوچه های قلعه قورتان به سمت این کبوترخانه رفته و از فضای داخلی آن نیز لذت ببرید.

ثبت ملی ارگ قورتان
سایت تاریخی قورتان از یادگارهای ساسانیان در 7 خرداد ماه 1387 با شماره 22938 به ثبت آثار ارزشمند ملی ایران قرار گرفت.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به ارگ قورتان

تفریحات نزدیک به ارگ قورتان

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید