• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  روستای قهی شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  روستای قهی شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  روستای قهی شهرستان اصفهان استان اصفهان


روستای قهی

نام مرکز دیدنی

Qehi Village

نوع مرکز دیدنی

روستا و دهکده

استان

شهرستان

اصفهان

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

یک روز کامل

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

شهرستان اصفهان، ۸۰ کیلومتری شرق اصفهان، بخش جلگه

قِهی نام روستایی در 37 کیلومتری ورزنه و 80 کیلومتری اصفهان است. این روستا با بافتی متمرکز، کوچه های پوشیده شده از طاق ها، خانه های خشت و گلی و بادگیرهای بناهای آن، چهره ای بسیار زیبا معماری مناطق کویری را به نمایش می گذارد. 

مکان های گردشگری روستای قهی
قدمت این روستا بسیار زیاد است و برخی از خانه های آن به دوره صفویه بر می گردد اما اغلب خانه های آن قدمتی مربوط به زمان قاجار دارد و بیش از نیمی از بافت آن سالم است.
در این روستا 20 اثر ثبت شده ملی و خانه هایی مربوط به 500 سال پیش وجود دارد. با گشت و گذار در میان کوچه پس کوچه های روستای قهی می توانید عمارت هایی با تزئینات چشم نواز گچبری، نقاشی های استاد کارانه و پنجره هایی رنگارنگ را مشاهده کنید، چیزی که شاید در کمتر روستایی از کشورمان امکان پذیر باشد. شتر خان ها یعنی محل هایی که قبلا برای نگه داری شتر ها استفاده می شد به مرور احیا شدند و این قدمی برای احیا روستا بود. در گذشته روستا قهی سردر های عظیم، برج و بارو و دیوار های بلند داشت و از سایر بنا های زمان خودش متفاوت بود. این روستا معماری خاص خود را مدیون خانه های بزرگ و اربابی به شکل قلعه است. آب انبار ها، آتشگاه، برج روستا، مسجد ها، امام زاده پیر شمس ‌الدین ، حمام، کاروانسرا، حسینیه ها مکان های گردشگری روستای قهی را تشکیل می دهند که هر یک می تواند برای افراد با سلیقه های گوناگون جذاب باشد.
با کنکاش متخصصان بر روی مسجد اصلی روستای قهی، این نتیجه به دست آمده که سبک معماری این بنا به معماری چهار طاقی ساسانیان باز می گردد و گفته می شود کاربری آن پیش از مسجد، عبادتگاه زرتشتیان در پیش از اسلام بوده است.
جالب است بدانید این روستا از لحاظ بافت تاریخی هم ردیف روستا هایی مانند ابیانه، کندوان و میمند می باشد و به همین دلیل شاید به زودی قهی نیز یکی از قطب های گردشگری باشد.

واژه شناسی
قهی در در زمان های پیش از اسلام کِهی نام داشته و معنی آن جاهای پست و در واقع واژه مقابل کوهپایه بوده است. گفته می شود بنا امروزه مسجد جامع قهی می شناسیم قبل از اسلام آتشکده زرتشتی بوده است. 

مردم شناسی و گویش 
چون قهی در کویر مرکزی ایران قرار داشت تا 50 سال پیش مرکز نگه داری شتر محسوب می شد ولی کم کم با زیاد شدن عبور و مرور ماشین ها و کامیون ها دیگر شتر اهمیت خود را از دست داد و در نتیجه اهمیت این روستا هم به تدریج فراموش شد. مردم ساکن در قهی نیز چون راه امرار معاش شان، یعنی شتر داری بی اهمیت شده بود به مرور زمان کوچ کردند و در طی این 50 سال جمعیت این روستا از 3000 نفر به کمتر از 800 نفر رسید.
مردم این روستا با لهجه خاصی صحبت می کنند و این لهجه نشان از فرهنگی بسیار قدیمی دارد. گویش مردم این ناحیه ولاتی است و بسیار شیرین می باشد. مردم این خطه نیز بسیار خون گرم و مهمان نواز هستند و جالب است بدانید تمام رسوم خود را حفظ کرده اند.

بهترین زمان سفر به روستای قهی
از آنجایی که قهی در منطقه نیمه بیابانی قرار گرفته است، از آب و هوای گرم و خشکی برخوردار است لذا دما در روزهای تابستانی بسیار بالا و شب های آن خنک است. به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم تا در فصل پاییز و یا روزهای ابتدایی سال از آن بازدید کنید تا علاوه بر تماشای معماری چشم نواز آن، بتوانید از آب و هوای مطبوع روستای قهی نیز لذت ببرید.

ثبت ملی
روستا گردشگری قهی در 23 مهر 1384 با شماره 13600 به ثبت ملی رسید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به روستای قهی

تفریحات نزدیک به روستای قهی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید