• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  کویر ورزنه شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کویر ورزنه شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کویر ورزنه شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کویر ورزنه شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کویر ورزنه شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کویر ورزنه شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کویر ورزنه شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کویر ورزنه شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کویر ورزنه شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کویر ورزنه شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  کویر ورزنه شهرستان اصفهان استان اصفهان


کویر ورزنه

نام مرکز دیدنی

Varzaneh Desert

نوع مرکز دیدنی

صحرا و بیابان

استان

شهرستان

اصفهان

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

4 ساعت الی یک روز کامل

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

10،000 تومان

آدرس

استان اصفهان، شهر ورزنه، 10 کیلومتری شهر ورزنه، 117 کیلومتری اصفهان، جنوب غربی تالاب گاو خونی

وَرزَنه نام یکی از کویر های استان اصفهان است. این کویر در روزهای سرد پاییز یکی از تفرجگاه های محبوب مردم می شود. این کویر با زیبایی بی نظیر خود، داشتن انواع تفریحات مهیج مانند زیپ لاین، آفرود و شتر سواری به بزرگترین تفرجگاه گردشگری کویری ایران تبدیل شده است. این کویر نه تنها لذت قدم زدن روی ماسه های داغ را به شما می دهد، بلکه قرار گرفتن آن در نزدیکی تالاب بین المللی گاو خونی و شهر تاریخی ورزنه سبب شده است این گردشگاه محبوب تر شود و شما بتوانید در 1 سفر از چند جاذبه دیدن فرمایید.
کویر ورزنه برای همه افراد و سلیقه ها پاسخ مناسبی دارد، چه افراد علاقه مند به عکاسی و چه افراد طالب آرامش و سکوت شب در کویر. افراد علاقه مند به تفریحات مهیج نیز اینجا پاسخی در خور علاقه شان پیدا می کنند.
کویر ورزنه 17000 هکتار مساحت دارد و تپه های شنی آن در اثر وزش باد به شکل های گوناگون طولی، هلالی و هرمی در آمده اند. تمام این منطقه بیابان خارا نامیده می شود، اما اخیرا آن را به 2 قسمت تقسیم می کنند، بیابان خارا در نزدیکی روستا خارا و 30 کیلومتر دور تر از کویر ورزنه و دیگری کویر ورزنه. به دلیل قرار گرفتن ریگزارها در زیر مجموعه بیابان ها، درست نیست این منطقه را کویر بنامیم و نام صحیح تر بیابان خارا است. کویر ورزنه را اما به نام کویر حسن آباد نیز می شناسند. دلیل این نام گذاری دسترسی کویر ورزنه از جاده حسن آباد و نیز قرار گرفتن آن در نزدیکی شهر ورزنه می باشد.
رمل های بیابان خارا به دلیل قرار گرفتن در انتها منطقه بیابانی سست هستند و مناسب تفریحات کویری نمی باشند، به همین دلیل بخش کویر ورزنه بیش تر مورد استقبال مردم قرار گرفته است. 

پوشش گیاهی و جانوری
علی رغم انتظار ما و آن چه از قبل می دانیم مبنی بر خشک بودن این منطقه و بی آب و علف بودن آن، این منطقه پوشش گیاهی و جانوری غنی دارد. از گیاهان این کویر می توان به اسکبیل و تق تقو اشاره کرد. برخی حیوانات این ناحیه نیز شامل سارگپه، پا مسواکی و روباه شنی می شود.

جاذبه ها و تفریحات کویر ورزنه
هرچند قرار گرفتن بزرگترین سایت تفریحی کویری ایران در کویر ورزنه به رونق این کویر کمک کرده است، اما تفریحات و جاذبه های خود کویر هم کم نیستند. 
یکی از این تفریحات پیاده روی بر روی تپه ها و رمل های شنی است. بعید است بتوانید طاقت بیاورید و پوست پاهایتان را مهمان شن های نرم، داغ و آفتاب دیده کویر نکنید. این تفریح رایج را تجربه کنید و آرامش آن را برای روزها به یاد بسپارید.
بعد از پیاده روی شما می توانید شتر سواری در کویر را نیز تجربه کنید. البته خوب است قبل از تصمیم گرفتن برای چنین تفریحی به شرایط نگه داری آن حیوانات فکر کنید و اگر به نظرتان دامن زدن به وضعیت آن ها صحیح بود، حتما آن را تجربه کنید. اگر در ماه اردیبهشت به کویر ورزنه سفر کنید می توانید رقابت شتر سواری را ببینید. در این زمان شتر سوار های مختلف از سراسر ایران برای مسابقه به ورزنه می آیند.
شن سواری نیز تفریح جالب موجود در این کویر است. برای این کار شما باید از اقامت گاه کویر بورد های مخصوصی را کرایه کنید و مثل اسکی روی کوه، روی شن ها اسکی کنید.
تفریح بسیار مهیج کویر ورزنه موتور سواری روی موتورهای چهار چرخ است. این موتور ها با سرعت بالا روی رمل ها حرکت می کنند و شما می توانید از سرعت و هیجان آن لذت ببرید. این موتورها رانندگان مخصوص دارند و قرار نیست شما رانندگی کنید. لازم به ذکر است حرکت زیاد این موتور ها روی رمل ها باعث تخریب و رانش آن ها شده است و حتی می توانید به جانوران این کویر نیز آسیب برساند. آفرود تفریح معروف کویر است و شما می توانید آن را در کویر ورزنه تجربه کنید. 
در کویر ورزنه 2 زیپ لاین نیز قرار دارد، البته بهتر است بگوییم یکی از آنها در بیابان خارا است و طول آن به 30 متر می رسد. اما زیپ لاین ورزنه 400 متر طول دارد. بهتر است هنگام استفاده از زیپ لاین موبایل و عینک و هندزفری خود را همراهتان نبرید، چون اگر از دستتان بیوفتند پیدا کردن آن ها در میان شن ها کار راحتی نیست.
معمولا در مناطق باد خیز تفریحی به نام پاراگلایدر نیز وجود دارد.
باگی سواری نیز در این کویر از تفریحات موجود است. باگی به موتوری با چرخ های پهن و بزرگ گفته می شود. این موتور مناسب جنگل، ساحل و بیابان است و قدرت مانور بالایی دارد.
کویر علاوه بر تفریحات ساخته دست انسان ها، در نفس خودش تفریحاتی دارد. یکی از این تفریحات در کنار حس نرمی و گرما شن های آن آسمان پر ستاره آن در شب است. تماشایی بودن و زیبایی آسمان کویر برای کسی مخفی نیست و عکاسان و علاقه مندان به نجوم را به سوی خود می کشاند.
به بهانه دیدن آسمان شب کویر، آتش روشن کردن و شب نشینی با دوستان در کویر می توانید برنامه کمپ 1 روزه ای را در ورزنه برنامه ریزی کنید.

هزینه تفریحات کویر ورزنه
شتر سواری/ هر ساعت 30،000 تومان
شن سواری/ کرایه هر ساعت بورد 30،000 تومان
موتور چهار چرخ/ هر 5 کیلومتر 35،000 تومان
آفرود/ هر 5 کیلومتر 35،000 تومان
زیپ لاین/ 35،000 تومان
باگی سواری/ هر 5 کیلومتر 80،000 تومان

نکته: هزینه های این تفریحات ممکن است تغییر کرده باشد.

نکته: ورودی خودرو سواری به کویر ورزنه مبلغ 10،000 تومان و ورودی خوردو آفرود 35،000 تومان و ورودی اتوبوس 30،000 تومان می باشد.

اقامت در کویر ورزنه
شما می توانید در اقامتگاه فراهم شده در کویر استفاده کنید و یا در 11 کیلومتری کویر به شهر ورزنه بروید و از اقامتگاه های بوم گردی آنجا استفاده کنید.
خوشبختانه کویر ورزنه در نزدیکی شهر است و دسترسی آن به امکانات رفاهی خوب است، اما امکانات رفاهی فراهم شده در اقامتگاه خود کویر نیز برای اقامت شما کافی خواهد بود. این امکانات شامل آتش بازی، مراسم های سال نو و شب یلدا، موسیقی زنده، اقامتگاه، باشگاه هواپیمایی تفریحی، باشگاه تیر اندازی، باغ انار، پینت بال، پیست موتور سواری، پیست شتر سواری، تعمیرگاه، رصدخانه، رستوران، سالن کنسرت رو باز، شربت خانه و مجموعه آب درمانی می باشد.

لوازم مورد نیاز برای سفر به کویر
در زیر لیستی از لوازم ضروری برای سفر به کویر را برای شما فراهم کرده ایم:
o آب آشامیدنی
o پاور بانک
o پتو و لوازم خواب
o تلفن همراه
o چادر مسافرتی
o دارو های لازم و عمومی
o دوربین
o شارژر موبایل
o عینک آفتابی
o کرم ضد آفتاب
o کرم دافع حشرات
o کوله پشتی
o کمک های اولیه
o کارت شناسایی
o کیسه خواب
o لباس نخی و خنک و آستین دار

بهترین زمان سفر به کویر ورزنه
کویرها آب و هوا گرم و خشک دارند و گرما آنها در روز قابل تحمل نیست. در مورد نیمه اول سال باید بگوییم نیمه اول فروردین آخرین مهلت شما برای سفر به کویر است و بعد از آن فقط باید گرما تحمل کنید.
در مورد نیمه دوم سال می توان گفت بهترین زمان سفر پاییز است، چون میان روزه و شب تعادل دمایی بر قرار است، اما اگر سفرتان در زمستان بود شب های بسیار سردی را تجربه خواهید کرد. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به کویر ورزنه

تفریحات نزدیک به کویر ورزنه

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید